Skip to content

נתניהו: "לא מתכוון לפנות יישובים מבקעת הירדן"

במסיבת עיתונאים שכינס לסיכום ביקורו בדאבוס הזהיר עוד נתניהו כי מה שהתריע בעבר לגבי איראן הולך ומתממש וכי "הסנקציות מתמוססות לנגד עינינו". במקביל זכה היום הנשיא פרס לכבוד גדול וקיבל את פעמון הזהב של "רוח דאבוס" על תרומתו המיוחדת ועל "צלצול בלתי מתפשר בפעמון השלום והאחווה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אומר כי אין לו כל כוונה לפנות ישובים מבקעת הירדן ואין לו כוונה לעקור משם אף ישראלי. עוד אומר נתניהו כי בימים או בשבועות הקרובים נוכל לדעת אם הפלסטינים יצטרפו כשותפים לתהליך השלום. את הדברים הללו אמר ראש הממשלה במסיבת עיתונאים שכינס, לסיכום ביקורו בדאבוס.

נתניהו בפגישתו עם ג'ון קרי. שר הביטחון יעלון לא הוזכר בפגישה (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
נתניהו בפגישתו עם ג'ון קרי. שר הביטחון יעלון לא הוזכר בפגישה (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

נתניהו, שנפגש לפני מסיבת העיתונאים, עם מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי, ציין כי האמריקנים מדברים על הצעה למסגרת לניהול משא ומתן. "לא מדובר על הסכם", הדגיש. "מדובר על נתיב התקדמות", לדבריו, הוא אינו מתעלם מסוגיית החרם על ישראל אך לחץ כלכלי אינו מקדם את תהליך השלום אלא פוגע בו משום שהוא מקשיח את עמדת הפלסטינים. נתניהו אמר עוד כי הפגישה עם קרי התקיימה באווירה טובה ולא עלו בה התבטאויותיו של שר הביטחון יעלון נגדו.

באשר לתכנית איראן להתחמש בנשק גרעיני, שגם היא נדונה בפגישה, אמר נתניהו שמבחנה של הקהיליה הבינלאומית יהיה אם תצליח להביא לפירוק היכולות הגרעיניות של איראן במסגרת הסכם הקבע. לדברי נתניהו הוא נועד במהלך הוועידה עם מנהיגים בחמש יבשות ורובם הסכימו עם עמדותיו בעניין הבעיה האיראנית. נתניהו הדגיש עוד כי מה שהתריע  בעבר לגביי איראן הולך ומתממש וכי "הסנקציות מתמוססות לנגד עינינו". על הרגע שבו תגיע איראן לנשק גרעיני, אמר נתניהו: "כשזה יקרה, כל החיוכים ימחקו מיד".

נתניהו נפגש היום גם עם שר החוץ של סין וואנג יי (Wang Yi).

במקביל זכה נשיא המדינה, שמעון פרס, לאירוע הצדעה יוצא דופן בהיסטוריית הפורום הכלכלי העולמי. בנוכחות מאות משתתפים ובהם ראשי חברות בינלאומיות, מנהיגים ואורחים נוספים, הוענק  לנשיא "פעמון הזהב"- אות "רוח דאבוס", על פועלו לקידום השלום, הכלכלה והטכנולוגיה בעולם.

פרס מקבל לידיו את פעמון הזהב, של "רוח דאבוס" (צילום: הפורום הכלכלי העולמי בשוויץ)
פרס מקבל לידיו את פעמון הזהב, של "רוח דאבוס" (צילום: הפורום הכלכלי העולמי בשוויץ)

עם פתיחת הטקס אמר יו"ר הפורום הכלכלי העולמי קלאוס שוואב: "אות רוח דאבוס מוענק לך היום מהפורום הכלכלי העולמי בצורה יוצאת דופן, על היותך מנהיג בינלאומי בעל חזון ייחודי. הנך מנהיג המשלב מוח, נשמה, ערכים, לב ותשוקה אדירה לעשייה. בחרנו להעניק דווקא לך את פעמון הזהב על תרומתך העצומה, ועל צלצול בלתי מתפשר בפעמון השלום והאחווה".

אל מול מאות משתתפים אשר נעמדו על רגליהם והריעו,  הודה הנשיא פרס לפורום הכלכלי העולמי בשם מדינת ישראל כולה ואמר: "פעמון הזהב הוא תוצאה של המאמצים של מדינת ישראל ואני נרגש לקבל אותו בשם כל אזרחי ישראל. עלינו להשתמש בפעמון זה במזרח התיכון כדי לקדם את השלום ואת שראוי לתקן – החוכמה היא לא רק לשמור אותו אלא לצלצל בו למען השלום".

בנאום מדיני שנשא אחר כך התייחס הנשיא לסוגיות המדיניות העומדות על סדר היום ובהם איראן, המצב בסוריה והליך השלום בין ישראל לפלסטינים. בהקשר לנאומו של נשיא איראן רוחאני חזר והדגיש הנשיא פרס: "נאום רוחאני אינו רציני כשמדובר רק במילים. הוא יהיה רציני רק כשהבטחותיו יבוצעו. איראן לא צריכה את 5+1 המעצמות, כדי לעצור את מרוץ הגרעין. אף גורם בעולם לא יכול למנוע מאיראן להשקיע הון בתכנית הגרעין שלה. אף אחד לא מכריח את איראן לתמוך בחיזבאללה ולממן את גורם ההרג הגדול ביותר בסוריה. אין שום סיבה מדוע איראן מבזבזת כסף בשם הדת כדי לפתח טילים ארוכי טווח עם ראש  נפץ גרעיני".

הנשיא הדגיש כי מדינת ישראל מעוניינת בשלום עם כל שכנותיה ובכלל זה עם העם האיראני, אך ההנהגה האיראנית היא שמפיצה את השנאה ואמר: "איראן אינה אויב של ישראל, ואנו לא מעוניינים במלחמה, אך כשהנשיא רוחאני נשאל האם פניו לשלום עם כל המדינות הוא ענה בחיוך וזה לא מספיק. אם איראן תמשיך בצורה אוטומטית את מרוץ הגרעין ומימון הטרור, הקהילה הבינלאומית לא תהיה אדישה לכך".

בהקשר לתהליך השלום עם הפלסטינים אמר הנשיא פרס: "תהליך השלום הוא קשה ומורכב. לא האמנו כי יהיה שלום עם מצרים וירדן, כפי שלא האמנו כי יפתח במשא ומתן עם הפלסטינים. ישראל מציעה שלום אמיתי עם הפלסטינים ועם כל שכנותיה. מדינת ישראל הראתה כי היא מסוגלת להפוך מדבר לכלכלה משגשגת ויש פוטנציאל עצום לשלום בין העמים".

"ישראל מציעה שלום אמיתי". שמעון פרס. (צילום: הפורום הכלכלי העולמי בשוויץ)
"ישראל מציעה שלום אמיתי". שמעון פרס. (צילום: הפורום הכלכלי העולמי בשוויץ)

על מעורבתה של ארצות הברית במשא ומתן ובמזרח התיכון אמר הנשיא: "אף אחד לא יכול לומר שארצות הברית נמצאת במזרח התיכון בשביל משאבי האנרגיה, כי היא לא צריכה אותם. יש להם אספקה משלהם. היום, העולם המערבי מתעניין במזרח התיכון לא בגלל אינטרסים אלא בגלל ערכים. אני מציע לא להיות ציניים".

בהקשר הסורי אמר הנשיא: "בסוריה ישנו עימות חריף, בו נהרגו למעלה מ-130 אלף איש, ומאות אלפי אנשים בבתי חולים ללא טיפול. ישנם שלושה מיליון פליטים שאין להם מקום לבלות בו את הלילה ומה לאכול. סוריה כיום מוכת שפיכות דמים וטרור, והפתרון לסוריה יבוא אך ורק מתוכה. העולם הערבי חייב לתמוך בדור הצעיר בסוריה בכדי להציל אותה מעצמה- הדור הצעיר בסוריה הם העתיד של המדינה".

על תכניותיו לאחר הנשיאות אמר הנשיא פרס: "אמשיך לעבוד גם לאחר הנשיאות. איני צריך כותרות רשמיות בכדי לפעול לטובת מדינת ישראל. מה שחשוב הוא מה אתה עושה. המהות והאתגר הגדול בעולם טמונים בעשיה ולא במנוחה, על כן אני מציע גם לא לבזבז את הזמן על חופשות ומנוחות".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן