Skip to content

מה בוער לעופר עיני?

חייבים לשנות את המציאות העקומה הזאת, שמנצלת חלשים באופן ממוסד, אבל שביתה כללית במשק? היא פוגעת דווקא בחלשים. שיתאזר בסבלנות עם נשק יום הדין שלו ויחזור לשולחן הדיונים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חייבים לשנות את המציאות העקומה הזאת, שמנצלת חלשים באופן ממוסד, אבל שביתה כללית במשק? היא פוגעת דווקא בחלשים. שיתאזר בסבלנות עם נשק יום הדין שלו ויחזור לשולחן הדיונים 

מאת שלומית גולדין הלוי

כשגלעד שליט היה בשבי, כמעט כל אזרחי המדינה נרתמו למאבק למען הצלתו.

החל מהבוקר ועד יעבור זעם כל אזרחי מדינת ישראל יהפכו לשבויים בידיו של יו"ר ההסתדרות, עופר עיני. בכל יום מחדש מגלה גלעד שליט, שדברים רבים השתנו במדינת ישראל בהעדרו, אבל יש דברים שלא משתנים, כמו הבריונות של ההסתדרות.

אין ספק שהמאבק להטבת תנאי ההעסקה מוצדק בהחלט. במכבסת המילים של המדינה עבדי קבלן הם בעצם "עובדי קבלן". עבדי קבלן מרוויחים פחות, זוכים לפחות הטבות סוציאליות מעובד מן המניין, ואפשר לפטרם בכל רגע נתון, בדרך כלל בלי פיצויים.

חייבים לשנות את המציאות העקומה הזאת, שמנצלת את החלשים באופן ממוסד. זהו רק קצה הקרחון בדרך לצמצום הפערים החברתיים בישראל, וטוב שההסתדרות החליטה להרים את הכפפה ולטפל בעוולה, אבל שביתה כללית במשק זו לא הדרך. שביתה כללית פוגעת בשכבות החלשות.

נוסעי רכבת ישראל, רובם מהפריפריה וחלקם אף עובדי קבלן, יאלצו היום למצוא פתרונות חלופיים להגעה לעבודה. הורים לילדים במעונות נעמ"ת וויצ"ו יצטרכו להישאר היום בבית, גם אם הם לא עובדי קבלן, כי מעונות התמ"ת ישבתו. עופר עיני חייב להסתכל על הנזק מול התועלת, והנזק שתגרום השביתה לשכבות החלשות הוא גדול.

מה בוער לעופר עיני? אולי חרב הבחירות להסתדרות המאיימת מעל ראשו. אין לו זמן לחכות עד שההסתדרות תגיע להסכמות עם האוצר. הוא חייב להראות לכולם מי כאן הבוס ומי מחזיק את שטייניץ במקום רגיש. יואיל נא עופר עיני להתאזר בסבלנות עם נשק יום הדין שלו ויחזור לשולחן הדיונים, במקום לעצור מדינה שלמה.

אם ההסתדרות באמת רוצה להגן על החלשים, אל לה לפתוח בשביתה כללית במשק ולקחת את עם ישראל כבני ערובה. בין מו"מ עם האוצר לשביתה כללית במשק יש כמה פתרונות ביניים שאפשר לנסות.

ומי ידאג לפרילנסרים?

על פי ההערכות, בישראל יש כיום כרבע מיליון אנשים המועסקים כפרילנסרים. פרילנס יכול לתת שירות למקומות שונים תמורת קבלות. אך במציאות הישראלית רבים מהפרילנסרים עובדים רק עבור מקום עבודה אחד. במקום להיות מועסקים ישירים של מקום העבודה, הם נותנים חשבונית עבור כל שירות או עבודה שהם מספקים.

לפרילנסרים לא מגיע לקבל פנסיה או כל הפרשת מעביד אחרת, אין להם ימי חופשה או מחלה כדרוש בחוק ואין להם ביטחון כלכלי, כי בכל רגע נתון ניתן לסיים את העסקתם ללא פיצויי פיטורין ולעיתים ללא הודעה מוקדמת. מבחינת תנאי העסקה – מצב הפרילנס בישראל נחות בהרבה מעובדי הקבלן.

אף אחד לא זועק את זעקתם של הפרילנסרים. לא עופר עיני ואפילו כלבי התקשורת לא נובחים בכיוון. הסיבה לדממת האלחוט התקשורתית היא שרבים מהעיתונאים מועסקים כפרילנס בעצמם ומפחדים להתלונן מחשש לאבד את מקום תעסוקתם.

בישראל 2012 דרושים עיתונאים אמיצים שמוכנים להיאבק על זכותנו להתפרנס בכבוד.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן