Skip to content

מאות הפגינו נגד משרד החינוך ורשת אורט בפרשת אדם ורטה

הפעם יזמו את ההפגנה שלושה מורים מרשת אורט. המורה קרן אברהם: "זה לא מקרה פרטני, כולנו באותו מצב, כולנו יכולים למצוא את עצמנו בסיטואציה דומה, כי אנחנו מורים שמעודדים הטלת ספק ומעודדים חופש ביטוי בכיתה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מאות אזרחים הפגינו אמש (מוצ"ש) משני עבריו של הכביש הראשי העובר בקרית טבעון בעד ערכי הדמוקרטיה ונגד סתימת פיות. ההפגנה באה בהמשך לפרשת אדם ורטה, המורה מבית הספר אורט בטבעון שזומן לשימוע לפני פיטורין. תלמידה של ורטה התלוננה במכתב לשר החינוך כי הביע דעות פוליטיות בכיתה, ועקב כך זומן המורה לשימוע.

המפגינים קראו "אש אש מדורה, חופש הבעת דעה", "הפאשיזם לא יעבור" ו"באנו חושך לגרש" והניפו שלטי מחאה נגד התנהלותה של רשת אורט וסתימת פיות. חלק מהמפגינים הדליקו נרות.

(צילום: נעה שפיגל)
"זו לא תהיה ההפגנה האחרונה" (צילום: נעה שפיגל)

ההפגנה היא פרי יזמתם של סיגל וייס, מורה מבית הספר אורט רוגוזין במגדל העמק, אורי לנדסברג, מורה ומחנך בבית הספר עמקים תבור בקיבוץ מזרע, וניצן בן זאב, יועצת בבית הספר עמקים תבור.

"אנחנו שלושה מורים, ומאוד הכעיס אותנו היחס לאדם ורטה. רצינו לארגן הפגנת תמיכה בו, ובדרך החינוכית שלו", אמרה סיגל וייס. כששאלנו אותה אם קיים חשש לארגן הפגנה שהיא בין היתר נגד רשת שהיא מועסקת על ידה (אורט), אמרה וייס כי "אותן איכויות שהופכות אותי למארגנת הפגנות נלהבת ומשקיעה, הופכות אותי גם למורה נלהבת ומשקיעה".

שלושת המורים שיזמו את המחאה: מימין לשמאל - סיגל וייס, אורי לנדסברג וניצן בן זאב (צילום: נעה שפיגל)
שלושת המורים שיזמו את המחאה: מימין לשמאל - סיגל וייס, אורי לנדסברג וניצן בן זאב (צילום: נעה שפיגל)

אורי לנדסברג הוסיף: "כשהתחלנו את זה בחמישי בערב והלכנו למשטרה לבקש אישור בנינו על ארבעים עד מאה איש. בפייסבוק המספרים עלו מרגע לרגע עד שהגענו למה שאתם רואים. צריכים לחשוב על עוד מהלכים, יש דרישה שזו לא תהיה ההפגנה האחרונה. מערכת החינוך צריכה ניעור וכנראה שזה צריך להגיע מהמורים".

קרן אברהם, מורה גם היא, אמרה: "זה לא מקרה פרטני, כולנו באותו מצב, כולנו יכולים למצוא את עצמנו בסיטואציה דומה, כי אנחנו מורים שמעודדים הטלת ספק ומעודדים חופש ביטוי בכיתה. מנחם לדעת שיש מורים והורים ותלמידים שמאמינים עדיין בחינוך אמיתי".

פלאייר שהופץ בהפגנה
"משרד החינוך שותק, ארגוני המורים שותקים". פלאייר שהופץ בהפגנה

ההפגנה הזו היא השנייה במספר לאחר שהשבוע כבר הפגינו תלמידי בית הספר אורט בטבעון בו מלמד ורטה בפתחו של יום הלימודים נגד פיטורי המורה ונגד סתימת פיות. במהלך השבוע אף התפרסמו ב"הארץ" וברשתות החברתיות תמלולים והקלטות של שימוע הפיטורין של ורטה, מה ששפך עוד אור על הפרשה. ורטה הכחיש בשימוע את טענת התלמידה, לפיה אמר שישראל היא מדינת פלסטין והוסיף שלא אמר כי צה"ל הוא צבא לא מוסרי, אלא דן עם תלמידיו בכיתה בשאלה האם צה"ל עושה מעשים לא מוסריים.

ההפגנה התנהלה בסדר מופתי ונטלו בה חלק אזרחים מכל הגילאים. מתנגדים אחדים להפגנה עמדו בצד הכביש בחולצות של התנועה הפוליטית "עוצמה לישראל". הסיטואציה שיכלה בקלות להתלקח להפרה של הסדר הציבורי, הפכה במהרה לוויכוחים שקטים וענייניים על תפקידי המורה ועל החינוך בבתי הספר.

[related-posts]

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן