Skip to content

עשרה הרוגים בהתקפה אמריקנית בצפון פקיסטן

מזל"ט אמריקני שפעל בסמוך לגבול אפגניסטן-פקיסטן הביא למותם של עשרה והגביר עוד יותר את המתח בין וושינגטון לאסלאמאבאד. ובינתיים, עוברת פקיסטן גם משבר חוקתי, והעימות בין בית המשפט העליון לראש הממשלה מחריף, וגילאני מערער על הרשעתו בביזיון בית הדין מאת גרשון גירון עשרה חשודים בהשתייכות לארגון מוסלמי קיצוני נהרגו הבוקר, משני טילים שירה מזל"ט אמריקני […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מזל"ט אמריקני שפעל בסמוך לגבול אפגניסטן-פקיסטן הביא למותם של עשרה והגביר עוד יותר את המתח בין וושינגטון לאסלאמאבאד. ובינתיים, עוברת פקיסטן גם משבר חוקתי, והעימות בין בית המשפט העליון לראש הממשלה מחריף, וגילאני מערער על הרשעתו בביזיון בית הדין

מאת גרשון גירון

מזל"ט מרחף בשמי פקיסטן
מזל"ט מרחף בשמי פקיסטן

עשרה חשודים בהשתייכות לארגון מוסלמי קיצוני נהרגו הבוקר, משני טילים שירה מזל"ט אמריקני על מקום מסתור של מורדים בצפון מערב פקיסטן.

לדברי שלושה מקורות בלתי מזוהים, השכם בבוקר תקף המזל"ט יעד הממוקם כעשרה קילומטרים מזרחית למירנשח, עיר הבירה של צפון וזיריסטן.

צפון וזיריסטן נמנית עם שבעה מחוזות האזור השבטי של פקיסטן לאורך גבולה עם אפגניסטן, ורבים מאמינים שהיא משמשת מקום מקלט לרשת חקאני ולארגוני אסלאמיים קיצוניים אחרים המתדלקים את המרד באפגניסטן.

פגיעה ישירה
פגיעה ישירה. הפצצה אמריקנית נגד יעדים של ארגונים אסלאמיים קיצוניים

ההתקפה הבוקר היתה מתקפת המזל"טים האמריקנית הרביעית על אדמת פקיסטן השנה, כולן נגד מטרות בצפון וזיריסטן.  במספר התקפות המזל"טים האמריקנים בפקיסטן נרשמה ירידה משמעותית מאז קטלה בנובמבר האחרון מתקפת אוויר של נאט"ו 24 חיילים פקיסטנים, ודרדרה את יחסי ארצות הברית פקיסטן לשפל. בעקבות ההתקפה סגרה ממשלת פקיסטן שני נתיבי אספקה של נאט"ו במדינה והיא ממשיכה לבחון את שותפותה עם ארצות הברית.

המאבק בית הממשלה לרשות השופטת נמשך

ובינתיים, ראש ממשלת פקיסטן, יוסוף ראזה גילאני, מערער נגד החלטת בית המשפט העליון להעמידו לדין בגין בזיון בית משפט. זהו הצעד האחרון במאבק המתמשך בין הנהגתה הפוליטית של המדינה לרשות המחוקקת.

גילאני - עומד בסירובו
גילאני. עומד בסירובו

עורך דינו של גילאני, אייטזאז אחסן, אמר שכחלק מהערעור הוא הציג יותר מחמישים נימוקים כדי להוכיח שגילאני אינו אשם בביזיון בית דין.

בשבוע שעבר הודיע בית המשפט העליון על כוונתו להעמיד את גילאני לדין בעוון ביזיון בית משפט בעקבות סירובו לכבד את צו בית המשפט שעל הממשלה לבקש מרשויות שוויץ לפתוח מחדש תיקי שחיתות ישנים נגד נשיא פקיסטן הנוכחי, אסיף עלי זרדרי.

תשעה שופטי בית המשפט העליון עתידים לשקול את הערעור, אמר אחסן. אולם לא הוברר מתי יתקיים השימוע. בית המשפט זימן כבר את גילאני ל-13 בחודש זה כדי להיות מואשם בביזיון.

ההתפתחות החדשה היא שלב נוסף במאבק הארוך שבין ממשלת גילאני לשופטים בנוגע לדרישת בית המשפט לדון מחדש באשמות השחיתות נגד זרדרי. גילאני מסרב בטענה שכראש מדינה הנשיא נהנה מחסינות, ובחודש שעבר אמר שהוא מוכן אפילו לשבת בבית סוהר אם יהיה בכך צורך.

זרדרי - הלבין כספים
זרדרי. הלבין כספים

בבשנת 2003 הרשיע בית משפט שוויצרי בהיעדרם את זרדרי ואת אשתו המנוחה, ראש הממשלה לשעבר,נזיר בהוטו, בהלבנת מיליוני דולרים. בשנת 2007, אחרי שהנשיא דאז פרווז מושארף, חנן בצעד שנוי במחלוקת את השניים (יחד עם אלפי נאשמים נוספים), ביקשה ממשלת פקיסטן משווייץ לבטל את התיק.

בשנת 2009 פסק בית המשפט העליון של פקיסטן כי החנינה מנוגדת לחוקה וקרא לממשלה לנקוט צעדים לפתיחה מחודשת של התיקים. הממשלה לא עשתה זאת, ובית המשפט איבד את סבלנותו. מאחר שגילאני עומד בראש הממשלה, שופטי בית המשפט רואים בו אחראי ומבקשים להביא להדחתו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן