Skip to content

כנס הזכיינות הראשון במגזר הערבי

בכנס שנערך בנצרת השתתפו כ-400 אנשי עסקים, ביניהם נשים רבות, מהמגזר הערבי בגליל, המשולש וירושלים המזרחית. בין החברות שמחפשות זכיינים במגזר הערבי היו רשת "קפה ג'ו", "קפה קפה", "לחם ארז", "השניצליה", "ג'נטלמן", "פיילס", קבוצת סקאל ואחרים. לכנס הגיעו מאות מתעניינים שעסקו בכל מה שנחוץ לפתיחה וניהול של עסק
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כנס הזכיינות הראשון למגזר הערבי נערך במלון גולדן קראון בנצרת. את הכנס ארגנו המרכז לקידום זכיינות בישראל ומט"י נצרת בעזרת הרשות לפיתוח כלכלי של המגזר הערבי, הדרוזי והצ'רקסי. בכנס השתתפו כ-400 אנשי עסקים, ביניהם נשים רבות, מהמגזר הערבי בגליל, המשולש ואף ירושלים המזרחית. כמו כן השתתפו עשרות חברות מזכות המחפשות זכיינים במגזר הערבי. כעשר חברות אף הציגו בדוכן שפתחו בכנס את העסק והמודל העסקי ורשמו שמות ופרטי קשר להמשך ההתקשרות.

דודי בן-דוד, מנכ"ל משותף ובעלים של המרכז לקידום הזכיינות בישראל, אומר שתחום הוא בראשיתו בישראל ולא מממש את פוטנציאל הצמיחה והתרומה למשק. לדברי בן-דוד, המגזר הערבי עדיין לא נמצא בתחום הזכיינות, אולם כל ערביי ישראל קונים ברשתות זכיינות בכל רחבי הארץ ולכן זהו פוטנציאל עסקי מדהים "להביא קרוב לבית את רשתות הפיצה, הנעליים או הקפה, שהולכים אליה בעיר הגדולה או בקניון הקרוב".

פאנל המזכים:פיצה האט, BBB וסקאל (צילום דני בר)
פאנל המזכים:פיצה האט, BBB וסקאל (צילום דני בר)

חברות רבות הציגו באולם הכניסה לכנס. בין החברות שמחפשות זכיינים במגזר הערבי היו רשת "קפה ג'ו", "קפה קפה", "לחם ארז", "השניצליה", "ג'נטלמן", "פיילס" וקבוצת סקאל, "CURVES" ועוד. כמו כן נכחו בכנס ואף נאמו בפני הנוכחים מנכ"לית BBB אהובה תורג'מן, מנכ"ל פיצה האט ישראל, אודי שמאי, נשיא קבוצת סקאל, סולי סקאל, ועוד.

שלושה מיליארד שקל לפיתוח כלכלי במגזר הערבי

איימן סיף, מנכ"ל הרשות לפיתוח כלכלי של המגזר הערבי, דרוזי וצ'רקסי במשרד ראש הממשלה, בירך את הנוכחים והצהיר כי: "נושא הזכיינות יכול להיות מנוע צמיחה כלכלי משמעותי במגזר". לדבריו יש תקציב בסך של שלושה מיליארד שקל לפיתוח כלכלי במגזר הערבי. צריך להגיע לתקציב דרך מט"י, המדען הראשי או מרכז ההשקעות".

אחמד זועבי, יו"ר הוועד המנהל של מט"י נצרת, דיבר על העיור של המגזר הערבי, המהווה היום 1.4 מיליון אזרחים בישראל כאשר התחזית ל-2020 היא שני מיליון ערבים אזרחי מדינת ישראל. לדבריו, "המעבר מהמעמד החלש למעמד הבינוני ומעלה מצריך מוצרים ושירותים כמו בכל המדינה. לאחר שהמדינה תטפל בתשתית יוכל המגזר הפרטי ליזום ולפתח עסקים שיביאו תעסוקה".

לאחר הברכות הציג מיכאל בנין, מנכ"ל משותף במרכז לקידום זכיינות בישראל, נתונים על הנעשה בארץ ובעולם. בסקירתו הציג בנין כ-750,000 עסקים בזכיינות בארה"ב, כאשר בהם מועסקים כ-8.1 מיליון עובדים. מחזור העסקים בזכיינות בארה"ב הוא 770 מיליארד דולר והםמהווים 3% מהתל"ג של ארה"ב. בישראל פעלו בישראל 350 רשתות מזכות עם כ- 11,000 סניפים. עסקי הזכיינות בישראל מראים צמיחה של 15-20% כל שנה ובשנת 2012 יצרו 110,000 משרות ו-15 מיליארד שקל מכירות.

במגזר הערבי יש נוכחות דלה של זכיינים ויוצאת דופן היא "פיצה האט" עם 11 סניפים במגזר הערבי. בפאנל "עסק עצמאי או לרכוש זיכיון?", שבו ישבו זכיינים מהמגזר הערבי, השתתפו זכיינים של שילב, קפה גרג ופרנג'ליקו סושי שפועלים בנצרת.

אי אפשר לנהל עסק זכיינות בשלט רחוק

עבד גנים, זכיין קפה גרג, הצהיר כי "מילת הקסם היא יזמות. זכיינות עוזרת ליזם להכנס לתחום שהוא לא מכיר מספיק". הוא ציין כי "אי אפשר לנהל עסק זכיינות בשלט רחוק". הוא סיפר בגילוי לב, כשהוא מעורר צחוק מתגלגל בקהל: "במגזר הערבי ידוע שלא משלמים שכר ותנאי שכר כחוק. עובדים בשחור וזה לא סוד. כשנכנסים לזכיון צריך לשנות כיוון 180 מעלות. אין כאן חוכמות".

לדברי מוחמד קסום, מנכ"ל מט"י נצרת, יש יתרון לזכיין במגזר הערבי. עקב מחסור במרכזי קניות יש משמעות רבה יותר למסחר ברחוב הראשי, שם השכירות זולה יותר משמעותית ומאפשר רווחיות רבה יותר. זכיין שילב בנצרת, מוחמד עומרי, ציין לעומתו כי בנצרת בעיית החניה אילצה אותו לעבור למרכז מסחרי והתוצאות העסקיות עלו בהתאם. בסיום הפאנל סיפר מוחמד קסום כי מט"י מתכוונת להרחיב את שיתוף הפעולה שלה עם המרכז לקידום הזכיינות בישראל כדי לתת כלים טובים יותר ליזם המחפש עסק בזכיינות.

בהפסקה צבאו המתעניינים על החברות המזכות שהציגו בכנס. לדברי סולי סקאל, נשיא ומייסד קבוצת סאקל, הזכיין המצטיין של עסקיו נמצא בנצרת עם שישה מותגים בזכיינות והוא מוכר למ"ר יותר מקניון רמת אביב. סקאל הציג את Payless שלדברי סולי סקאל הוא מותג המיועד למגזר הערבי.

גם בסכנין אוהבים שניצלים

יהודה אלמוזלינוס, מנכ"ל "השניצליה", סיפר כי לרשת 52 סניפים עם סניף אחד בסכנין, ולדבריו גם שם אוהבים שניצלים.

אודי שמאי, מנכ"ל רשת "פיצה האט", סיפר על סניפים מוצלחים בדלית אל-כרמל, טירה, רהט ועוד היד נטויה. אהובה תורג'מן, מנכלי"ת רשת הבורגרים BBB הציגה נתונים על הרשת, שבשלב זה אין לה סניף במגזר הערבי. לדברי תורג'מן, ברשת 23 סניפים מב"ש ועד נהריה עם 15,000 מבקרים ביום.

בפאנל שכותרתו "הדרך הנכונה למיליון וחצי לקוחות נוספים" קרא מיכאל בנין לאודי שמאי, סולי סקאל ואהובה תורג'מן שהציגו את משנתם לפרסם קול קורא לבעלי עסקים במגזר הערבי.

סולי סקאל ציין שרשת Payless היא בעלת 41 מותגי נעליים כאשר האסטרטגיה של הרשת היא פנייה לקהל המחפש מחירים זולים. לדברי סקאל מתעתדת הרשת להיות נוכחת בעיקר בשני המגזרים הרגישים ביותר למחיר – המגזר החרדי והמגזר הערבי. אביבה תורג'מן סיפרה על מו"מ המתנהל בימים אלה עם חמישה זכיינים פוטנציאליים מהמגזר הערבי. שמאי סיפר כי פיצה האט התאימה את התפריט שלה למגזר הערבי, הכולל גם מוצרים לא כשרים כמו פפרוני בקר עם גבינה וגם מוצרים המופיעים בפרסומות פיצה האט בטלוויזיה הירדנית, שלדבריו נצפית ברבים מהבתים במגזר.

שלושת מנהלי החברות המזכות הציגו לנוכחים את הדרך הארוכה שעל הזכיין לעבור לפני אישורו כזכיין, החל מימי עבודה בכל תפקידי הסניף ברשת BBB ופיצה האט וכלה בהתרשמות האישית מהזכיין הפוטנציאלי מבחינת מוטיבציה, יכולת ארגונית ורצון לעבוד קשה.

בסיום הכנס הצהירו מנהלי מט"י נצרת והמרכז לקידום זכיינות בישראל כי זה הכנס הראשון לתחום הזכיינות ויהיו עוד פעילויות וכנסים בתחום.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן