Skip to content

'הַצָּעָה לְסֵפֶר' / 31.1.2014

מזימות אנטישמיות, ניאוף ומשפט, מנדלי מוכר ספרים ושירים יפים יפים. שבת שלום!
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פשעים נגד הפטריארכיה – ניאוף הפלות והומוסקסואליות במשפט ובתרבות / צבי טריגר  אני מניח שלנוכח הספר הזה היוצא בסדרת האוניברסיטה המשודרת של גלי צה"ל יהיו מי שיקומו ויחלקו על עצם השימוש במושג המיושן ואולי הלא רלוונטי. אם כן, סביר להניח שהמעטים שיטענו כך יהיו גברים ממוצא אשכנזי. נדמה שאין מתאים מישראל, יותר מאשר במקומות אחרים במערב, לדון במושג הפטריארכיה המתאר מצב שבו קבוצת גברים ממעמד מסוים (ובדרך כלל גם מגוון מסוים) שולטת בסדר החברתי והמשפטי במדינה.

צבי טריגר המתמחה בין היתר בחקר פמיניזם משפטי ויחסים שבין המשפט והתרבות מעלה בספר סוגיות מרתקות בצורה בהירה וקושר אותן לישראל של היום. נושאים כמו ניאוף, הומוסקסואליות והפלות ווהיחס אליהם ביוון העתיקה וברומי אל מול היחס אליהם במשפט העברי והישראלי ובמדינות מערביות נוספות. הישגו העיקרי של הספר הזה, כמו ספרים אחרים בסדרה נעוץ ברוח התוכנית המיתולוגית המשודרת למעלה משלושים וחמש שנה: שפה נגישה ובהירה (אך לא כזו שמנמיכה עצמה במכוון) ותמציתיות.

 פשעים נגד הפטריארכיה מאת ד"ר צבי טריגר, הוצאת מודן וההוצאה לאור של משרד הביטחון, 172 עמ'

מנדלי העברי / שלום יעקב אברמוביץ  קובץ בן שני סיפורים, "בסתר רעם" ו"שם ויפת בעגלה" של מי שנחשב לגדול מספרי הסיפורים העבריים. מנדלי מוכר ספרים שנחשב גם לגאון לשוני הן מבחינת פריצת הדרך שעשה בשימוש ביידיש בכתיבה ספרותית והן מבחינת החידושים שעשה מאוחר יותר כאשר עבר לכתוב בעברית והכניס את לשון חז"ל והלשון הרבנית של ימי הביניים וויתר כליל על השפה המקראית.

עבור מי שלא זכה עדיין לטעום מיצירתו זו בהחלט יכולה להיות התחלה ראויה. שניים מהסיפורים היותר טובים של הסופר היהודי, בהם באות לידי ביטוי שלל התכונות שהפכו אותו למי שהוא: ההומור החד, האבחנות הדקות בנוגע לנפש האדם, וכמובן, השימוש הגאוני בלשון.

בנוסף לשני הסיפורים המלווים בהערות ופירושים של ד"ר ענת ויסמן מצורפת גם אחרית דבר מרתקת על מנדלי ועל פרשנויות נסתרות בסיפוריו וכן אוטוביוגרפיה קצרה שכתב אברמוביץ בשנת 1889, "רשימות לתולדותי".

 מנדלי העברי מאת שלום יעקב אברמוביץ ובעריכת ד"ר ענת ויסמן, הוצאות חרגול ומודן, 165 עמ'

המכשף היהודי משוֶאבך / יצחק נתנאל גת  ספר עיון לכאורה אך למעשה מותחן בלשי מאיר עיניים.  פרופסור יצחק גת, מומחה להיסטוריה של התקופה המודרנית המוקדמת ובמיוחד ליחסי יהודים-נוצרים בגרמניה במאות ה-17 וה-18. עלילת הספר מגוללת את סיפור חייהם של שני אחים מנסיכות ברנדנבורג-אנסבך בפרנקוניה (צפון בווריה של היום) בסוף המאה ה-17 ותחילת המאה ה-18. האחים, האחד יהודי החצר של דוכס המדינה והשני רב המדינה נעצרו בוקר בהיר אחד ללא כל סימן מקדים, הועמדו לדין ונשלחו למאסר עולם לאחר שהורשעו בגילוי עריות, קשירת קשר נגד המדינה, כישוף והכפשת הנצרות. יהודי החצר מצא את מותו במהרה ואילו אחיו, רב המדינה, שרד 24 שנים בכלא וקיבל חנינה לאחר שחצה את גיל 70.  בעבודה בלשית ומחקרית מדהימה ממש לוקח פרופ' גת את הקורא לארץ נשכחת, כמעט פנטסטית ולתקופה עלומה שמעט מאוד ידוע עליה לרובנו. הספר מלווה בלא מעט תרשימים ומסמכים שבמבט חטוף עלולים ליצור רושם מוטעה של כבדות אקדמאית אך לא כך פני הדברים, ומי שירצה יוכל בקלות להתעלם מהם ולא לחוש שחוויית הקריאה נפגמה ולו במעט.

 המכשף היהודי משוֶאבך מאת יצחק נתנאל גת, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 211 עמ'

בין המיתרים / נגה מרקמן  בשוק כה רווי בכותרים חדשים, רבים מדי, לא מעט כותבים מובלטים מהסיבות הלא נכונות בעוד כותבים טובים נמוגים אל מול אפס תשומת לב. כל שכן, כשמדובר בספרי ביכורים ועל אחת כמה וכמה כאשר מדובר בשירה. נגה מרקמן, על פי גילה כבר לא תזכה להיקרא משוררת צעירה אך בשיריה לא מעט תום וניקיון צעירים אל מול חכמת השנים:

לְאַט לְאַט תָּבוֹא / גַּם עָלֵינוּ הַזִּקְנָה . / בְּלִי שֶׁנַּרְגִּישׁ אֵיךְ וּמָתַי / נִתְכַּסָּה בִּשְׂמִיכָה לְבָנָה. / הַזְּמַן, כְּמוֹ עַכָּבִישׁ סַבְלָנִי וְאִלֵּם , / טוֹוֶה סְבִיב גּוּפֵנוּ קוּרִים / לְבָנִים. / יָבוֹא הַשֶּׁלֶג, לָבָן וְחַם, / בִּכְפָפוֹת אוֹהֲבוֹת יְלַטֵּף / אֶת פָּנֵינוּ. / יִקְפְּאוּ הַדְּשָׁאִים, יִקְפָּא הָאֲגַם. / אֵין עַכְשָׁו, אֵין מָחָר. / יִשָּׁכַח גַּם תְּמוֹלֵינוּ. /

 בין המיתרים מאת נגה מרקמן, הוצאת פרדס, 133 עמ'

[related-posts title="'הַצָּעָה לְסֵפֶר'"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן