Skip to content

ברננקי לא צ'יקן

בהחלטת הריבית האחרונה של מר ברננקי הוא החליט לא לסטות. הוא לא יסיים את הקריירה כפחדן. החלק החשוב של ההחלטה הוא המשך הקטנת הרכישות בסכום של 10 מיליארד דולר נוספים מ-75 מיליארד דולר ל-65 מיליארד דולר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
בן ברננקי (צילום: ויקימדיה)
החליט לא לסטות. בן ברננקי (צילום: ויקימדיה)

למי שאינו מכיר את המונח אציין כי השם "צ'יקן" מגיע ממשחק בו שני נהגים נוהגים אחד אל עבר השני במסלול התנגשות: אחד חייב לסטות, אחרת שניהם ימותו בהתנגשות. אבל אם אחד סוטה והשני לא, הנהג שסטה יקרא "צ'יקן", כלומר "פחדן".

אתמול, בהחלטת הריבית האחרונה של מר ברננקי הוא החליט שלא לסטות. הוא לא יסיים את הקריירה כפחדן.

נתחיל מעיקרי ההחלטה:

• החלק החשוב של ההחלטה הוא המשך הקטנת הרכישות בסכום של 10 מיליארד דולר נוספים מ-75 מיליארד דולר ל-65 מיליארד דולר.
• המשמעות של החלטת הפד היא שבשלב זה הוא מצפה עדיין לראות צמיחה חזקה יותר בהמשך השנה וכי הוא אינו מתרגש בשלב זה מדוח התעסוקה החלש האחרון.
• במידה ואכן הפד ימשיך על פי המתווה הלא פורמאלי שהתווה מר ברננקי במסיבת העיתונאים האחרונה – הרי שאנו צפויים לראות המשך הפחתה בכל ישיבת פד עד לסיום הרכישות בסוף שנת 2014.
• מצב הכלכלה – הפד רואה שיפור במתווה הצמיחה ברבעונים האחרונים.
• שוק העבודה – הפד רואים אינדיקאטורים לא חד משמעיים, אך המאזן שלהם מראה על המשך שיפור.
• ברננקי עוזב את גברת ילן עם מאזן של 4 טריליון דולר ועם המשימה הקשה באמת – להחזיר את המצב לנורמאליות במידת האפשר.
• ההחלטה נתקבלה ברוב של 10 מול 0, כאשר גם הנציגים היותר ניצים/יוניים בחרו לתמוך בהחלטה הפעם. רכישות האג"ח הממשלתי יורדות מרמה של 40 מיליארד דולר ל-35 מיליארד דולר. רכישות ה-MBSים יורדות מ-35 מיליארד דולר לרמה של 30 מיליארד דולר.
• לגבי הריבית – אין שינוי. היא תישאר נמוכה עד ששיעור האבטלה יירד משמעותית (בשפתם – “well past”) מרמת ה-6.5%. כפי שהבטחתי בעבר, אנחנו מילימטר משם ונגלה בקרוב מה יקרה אז (רמז: כלום).

משמעויות

נתחיל בזה שהקונצנזוס צפה שזו תהיה אכן ההחלטה. אמנם בימים האחרונים התחילו לעלות ספקות שמקורן היה ה"בלאגן" במספר מדינות מתפתחות, דו התעסוקה החלש והשווקים שנצבעו מעט אדום. כאמור, יאמר לזכותו של ברננקי שהוא בחר להתעלם מכל הגורמים הנ"ל ולהמשיך בתוואי ה-TAPERING. אגב, כתב הבית של הפד ב-WSJ הוציא את הפרשנות שלו בת 700 המילים תוך שתי דקות מפרסום ההחלטה (מתייעל… פעם שעברה לקח לו 3 דקות) וציין גם הוא את העיקר: שינוי קטן מאוד ביחס להודעה של דצמבר, הפד מרגיש בנוח עם כלכלת ארה"ב בשלב זה ואין התרגשות יתרה בשלב זה ממה שקורה באזור ה-EM.

השווקים קיבלו (באופן טבעי) את הבשורה ללא חיוך. השווקים בארה"ב שגם כך נטו לצד השלילי העמיקו את הירידות אל מעל 1%, אירופה פתחה את היום שאחרי עם ירידות גם היא והשווקים באסיה גם הם אדומים ברמות כאלו או אחרות. מנגד התשואות על האג"ח הממשלתי לעשר שנים בארה"ב ממשיכות לרדת, וזו הפעם הראשונה מאז נובמבר 2013 שהן יורדות מרמת ה 2.7%.

מה דעתי?

אני מוכרח לציין כי זו הפעם השנייה שאני מופתע מן האומץ של מר ברננקי לפעול בנתיב זה (שהינו נכון לדעתי). ניסיון העבר מלמד כי הפד לוקח יותר ברצינות סימני חולשה בכלכלה או חשוב מכך, סימני עצבנות בשווקים. הערכתי היא (עדיין) שבמשחק צ'יקן הזה הפד ימצמץ ראשון ואני מאוד אופתע (לטובה) אם הפעם הוא לא יפעל כך ויתעלם מן ה"נורות האדומות" שגרמו לו בפעמים הקודמות להפוך את מדיניותו למרחיבה שוב.

צפוי שנראה את הפד ממשיך לנסות ולהקטין רכישות תוך תפילה לנתונים טובים ולמשקיעים בוגרים. מה יקרה בעקבות כך?

התרחיש הסביר (לדעתי) – הפד מתאכזב מן הנתונים ומהמשקיעים וחוזר בו ממדיניות ה-TAPERING.
משמעות – רע לכלכלה, טוב לנכסי סיכון

התרחיש הפחות סביר (לדעתי) – הפד מגלה כי הנתונים אכן משתפרים אבל המשקיעים לא בוגרים וחוזר בו ממדיניות ה TAPERING.
משמעות – טוב לכלכלה וטוב לנכסי סיכון.

התרחיש הלא סביר (לדעתי) – הפד מתאכזב מן הנתונים הכלכליים ומבגרותם של המשקיעים אבל ממשיך ב TAPERING כי ככה נכון לעשות. משמעות – רע לכלכלה ורע לנכסי סיכון.

יש לנו כמעט חודשיים לחכות. פגישת הפד הבאה תתקיים ב 19 למרץ 2014.

תמיד יש מקום לגרף מגניב

בלקרוק ריכזו בטבלה את הראייה האסטרטגית הגלובאלית של כל האסטרטגים. הנה לפניכם רק לצורך אינפורמטיבי:

הכותב הוא אנאליסט בחברה אופנהיימר

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן