Skip to content

מתגבשת קבוצת מדבירים הפועלת לתיקון הליקויים והגברת האמון

קבוצת מדבירים המכנה את עצמה "מדבירים בטוח" פועלת לחשוף את הליקויים בהכשרה ורישוי של עובדים בענף לאחר אסון ההרעלה בירושלים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

האירוע הטראגי של משפחת גרוס מירושלים זיעזע את קהילת המדבירים בישראל. בימים האחרונים החלה להתגבש קבוצת מדבירים וחברות הדברה הפועלת לתיקון הליקויים ולהשבת אימון הציבור בתחום בשירותי ההדברה בישראל. הקבוצה, שמעוניינת לחשוף דרכי פעולה בעייתיות בהם נוקטים מדבירים, החלה להחתים חברות הדברה על אמנת שירות ויושר במקצוע ההדברה בישראל. 

שרון יניב, מנכ"ל חברת שרון הדברה בירושלים ואחד מחברי הקבוצה: "המקרה המצער של משפחת גרוס המחיש לציבור את חומרת התופעה. קיימות מספר סוגיות בענף ההדברה שדורשות טיפול מידי. אנחנו קוראים לכל משרדי הממשלה הרלוונטיים להסיר את הכפפה ולהתחיל לטפל בבעיות בענף. לא יכול להיות שמדבירים ישתמשו בחומרים אסורים, לא יתנהלו על פי הוראות הבטיחות ויסכנו חיי אדם". 

סחר בחומרים לא מורשים

הקבוצה מונה כרגע כמה עשרות בודדות של חברות הדברה ומדבירים פרטיים. שרון טוען, כי חברות רבות מפחדות להתפרסם ולתמוך ביוזמה באופן פומבי מחשש לחרם של קולגות בתחום. עם זאת, משיחות שהוא קיים השבוע, עולה תמיכה משמעותית של מדבירים בשינוי שורשי ובטיפול במספר סוגיות בוערות בתחום בישראל. 

מדף המסרים הראשוני של הקבוצה עולה, כי הבעיה העיקרית בה צריך לטפל היא הסחר והשימוש בחומרים לא מורשים או השימוש בחומרי הדברה חקלאיים במשקי בית פרטיים. לטענת הקבוצה קיימים גם אף מקרים של שימוש הדברתי במשקי בית בחומרים המיועדים לבעלי חיים בלבד. לטענתם יש צורך להגביל את כמות הרעלים בה יכולות להחזיק חברות הדברה תוך פיקוח הדוק של המשרד להגנת הסביבה. 

דוגמה להיתר הדברה (צילום: המשרד לאיכות הסביבה)
דוגמה להיתר הדברה (צילום: המשרד לאיכות הסביבה)

הסוגיה השנייה בה דורשת הקבוצה לטפל היא הכשרת מדבירים ועובדי הדברה. על פי אתר המשרד להגנת הסביבה, בישראל עובדים 1,254 מדבירים בעלי רישיון לקטילת חרקים, קטילת מכרסמים ולהדברה באיוד.

עם זאת, על פי הערכות של מדבירים, בישראל עובדים בין כמה מאות לאלף מדבירים ללא רישיון ועובדי הדברה המבצעים את מרבית פעולות ההדברה בארץ. עובדים אלו אינם מחויבים לעבור הכשרה על פי החוק, אינם בקיאים בחומרת הרעלים איתם עובדים ואף לא מחויבים לבצע את עבודתם בסמוך למדביר.

ודאו כי המדביר מורשה

הדבר היחידי שהחוק מחייב את המדביר בהקשר לעובדי ההדברה, הוא למסור לעובד הוראות הפעלה כתובות ולשלוח אותו לנקודת הריסוס הרלוונטית. במציאות עובדים אלו אף לא מקבלים הוראות הפעלה כתובות ולרוב מתופעלים בשלט רחוק דרך מכשיר הפלאפון. 

כשמזמינים מדביר חשוב לוודא שהוא מופיע ברשימת המדבירים המוסמכים של המשרד להגנת הסביבה, שכן פעולות הדברה כרוכות בשימוש בחומרים רעילים ודורשות ידע והכשרה מתאימים.
כמו כן, בתום פעולת ההדברה יש לדרוש מהמדביר עותק יומן ביצוע פעולת הדברה.

כדי להימנע מביצוע פעולת הדברה על ידי עוסקים לא מורשים, שאינם בעלי ידע והכשרה בתחום, בשלב חיפוש מדביר חשוב לוודא:

  1.  שהמדביר מופיע ברשימת המדבירים של המשרד להגנת הסביבה, ולבקש ממנו את מספר היתר ההדברה.
  2. שהיתר ההדברה אכן בתוקף.
  3. שהמדביר מוסמך לבצע את פעולת ההדברה המבוקשת. לא כל המדבירים רשאים לבצע פעולות הדברה למכרסמים או פעולות איוד.
  4. שיש בידנו פרטי זיהוי מלאים (שם, משפחה ומספר  זהות) של מבצע ההדברה בפועל, ואם ההדברה מתבצעת על ידי עובד מטעם המדביר ולא על ידי המדביר עצמו.
  5. שהמדביר (או עובד מטעמו) שהגיעו לבצע את הפעולה הם אכן האנשים איתם בוצעה ההתקשרות הטלפונית.

התמחות, פיקוח ורענון נהלים

בהקשר לסוגיית ההכשרה בענף, ממליצה הקבוצה כי עובדי הדברה יעברו הסמכה מזורזת אשר בסופה יבחנו. בנוסף יש לקבוע כי תנאי לקבלת רישיון הדברה יחויב במעבר התמחות באחת החברות ההדברה בישראל תוך פיקוח המשרד להגנת הסביבה וארגון המדבירים בישראל. בנוסף ממליצה הקבוצה לקיים ריענון נהלים, הוראות  ורעלים לתעשיית ההדברה בישראל אחת לשנה.

1 Comment

  1. ruti
    1 בפברואר 2014 @ 7:57

    אני הכרתי את המדביר וסמכתי עליו מאוד. איש הגון וישר מאין כמוהו. משכיל, עם הרבה ידע על מזיקים והדברה.
    לא ברור מה קרה שם ולמה. מה גרם לסטיה האומללה הזו. כשהבנתי שזה 'הוא' , זו הייתה ההפתעה הכי גדולה של חיי.
    ממש לא מובן וצר לי עליו ועל משפחתו המקסימה, כמו גם כמובן על המשפחה שנפגעה ואיבדה את בנותיה. מן השמיים תנוחמו ואין מילים לתאר הצער על האובדן.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן