Skip to content

קרי מזהיר: השגשוג – אשלייה רגעית. החרם, מאחורי הפינה

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בתגובה פומבית ראשונה הבוקר: "האיומים בחרם על מדינת ישראל לא ישיגו את מטרתם"; השר נפתלי בנט: "עוד לא נולד העם שיוותר על ארצו בגלל איומים כלכליים, גם לא אנחנו"; השר יובל שטייניץ: "אי אפשר לצפות ממדינת ישראל לנהל משא ומתן עם אקדח לרקה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כישלון השיחות עלול להוביל לחרם עולמי ומסע של דה לגיטימציה נגד ישראל. כך מזהיר מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי. קרי אמר זאת אתמול (שבת) בוועידת הביטחון במינכן, גרמניה. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, דוחה בתגובה פומבית ראשונה הבוקר את דברי קרי ואומר כי הניסיונות להטיל חרם על ישראל לא ישיגו את מטרתם.

אשליית השדשוג וסכנת החרם. מזכיר המדינה, ג'ון קרי עם ראש הממשלה נתניהו (צילום: משה מילנר/לע"מ)
אשליית השדשוג וסכנת החרם. מזכיר המדינה, ג'ון קרי עם ראש הממשלה נתניהו (צילום ארכיון: משה מילנר/לע"מ)

"יש כרגע שגשוג וביטחון רגעיים בישראל, אבל זו אשליה", הזהיר קרי. "כל זה ישתנה אם השיחות ייכשלו. הסיכונים גבוהים מאוד עבור ישראל. ישנה מערכה הולכת וגוברת של דה-לגיטימציה נגד ישראל. אנשים מדברים על חרם. זה יחריף במקרה של כישלון. לכולנו יש עניין מאוד חזק בפיתרון הסכסוך הזה".

קרי הזהיר גם מתגובת האכזבה אצל הפלסטינים והערבים והביע חשש כי רמת האלימות בשטח תעלה והקיצוניות תשתלט. "מה כישלון השיחות יסמן לגבי יכולתה של ישראל להישאר מה שהיא היום? מדינה דמוקרטית ויהודית? במסגרת מבנה דו לאומי אנשים ידרשו את זכויותיהם המלאות", אמר מזכיר המדינה.

מזכיר המדינה גם התייחס לאמירותיו של שר הביטחון משה יעלון, שכינה אותו "משיחי ואובססיבי".  "אני מופתע מדיווחים בתקשורת, שאומרים שיש לנו גישה אובססיבית או פנאטית להשגת פתרון", אמר קרי. "אנחנו עובדים קשה. אני מוכן לקחת סיכונים, אבל אני לא אתלה את עצמי כאן בהערכה על סיכויי ההצלחה.  התיווך של הממשל האמריקני הוא איננו מאבק דון-קישוטי, לא מדובר במלחמה חסרת-סיכוי. אנחנו עובדים קשה כי ההשלכות של כישלון בשיחות אינן מקובלות עלינו", הוסיף קרי. "נתניהו קיבל החלטות קשות במיוחד בשביל לקדם את הנושא. וציפי לבני הייתה יוצאת מן הכלל".

הקשר העמוק עם ארה"ב גובר על חילוקי הדעות. משה (בוגי) יעלון עם שר ההגנה האמריקני צ'אק הייגל (באדיבות לשכת שר הביטחון)
הקשר העמוק עם ארה"ב גובר על חילוקי הדעות. משה (בוגי) יעלון עם שר ההגנה האמריקני צ'אק הייגל (באדיבות לשכת שר הביטחון)

בתגובה פומבית ראשונה על דברי מזכיר המדינה קרי, בפתח ישיבת הממשלה, אומר ראש הממשלה, בנימין נתניהו: "הניסיונות להטיל חרם על מדינת ישראל אינם מוסריים ואינם מוצדקים. מעבר לכך, הם לא ישיגו את מטרתם. ראשית, משום הם גורמים לגורמים הפלסטיניים להתבצר בעמדתם הסרבנית ובכך הם מרחיקים את השלום; ושנית, שום לחץ לא יגרום לי לוותר על האינטרסים החיוניים של מדינת ישראל ובראשם ביטחון אזרחי מדינת ישראל. משני הטעמים הללו האיומים בחרם על מדינת ישראל לא ישיגו את מטרתם".

* יו"ר הבית היהודי השר נפתלי בנט הגיב לדבריו של מזכיר המדינה קרי: "אני רוצה להבהיר לכל נותני העצות: עוד לא נולד העם שיוותר על ארצו בגלל איומים כלכליים, גם לא אנחנו. רק ביטחון יביא יציבות כלכלית, לא מדינת טרור ליד נתב״ג.

"אנחנו מצפים מידידותינו בעולם לעמוד לצידנו, מול ניסיונות החרם האנטישמי נגד ישראל, ולא להיות השופר שלהם. כך או כך, אנחנו ידענו בעבר ונדע גם היום להישאר חזקים".

בנט שוחח במהלך סוף השבוע עם סנאטור (State Senator) ג׳ף קליין ממדינת ניו יורק שהגיש את הצעת החוק בסנאט ניו יורק ולפיו גופים אקדמיים שיתמכו בחרם על ישראל ייענשו ולא יקבלו מימון.

החוק עבר ברוב מוחץ של 56 תומכים מול ארבעה מתנגדים ובאה כתגובה להחלטת האגודה ללימודים אמריקנים (ASA) לפני כחודשיים  שהכריזה על חרם נגד מוסדות אקדמיים בישראל.

השר בנט הודה לקליין על הגשת ההצעה בסנאט. ״הצעד הזה מעביר מסר שאפשר להחרים את המחרימים.״

״החוק היא ביטוי לבהירות מוסרית ואומץ לב מוסרי בזמן שרוב העולם שותק לאור הפעולות שננקטות נגד ישראל,״ אמר בנט לקליין.

סנאטור קליין הודה לשר על תמיכתו והסביר שהחליט להגיש את החוק ביחד עם יו״ר הסנאט שלדון סילבר אחרי החלטת הASA להחרים מוסדות אקדמיים בישראל.

* השר אורי אריאל הגיב על דברי ג׳ון קרי היום: "הדברים היחידים שהינם אשליה הם סיסמאות השלום שמנסה למכור קרי למדינת ישראל. סיסמאות שמכסות על סכנה קיומית למדינת ישראל. הפלסטינים לא מאמינים כיצד שפר מזלם לקבל מתווך 'הוגן' שכזה".

* השר יובל שטייניץ הגיב: "הדברים שאמר קרי הם פוגעניים, לא הוגנים ובלתי נסבלים. אי אפשר לצפות ממדינת ישראל לנהל משא ומתן עם אקדח לרקה כשהיא דנה בדברים הכי קריטיים לאינטרסים המדיניים והביטחוניים שלה".

* ח"כ ציפי חוטובלי (הליכוד ביתנו): "האיומים בחרם חסר תקדים של קרי הם ניסיונות להלך אימים על ישראל במטרה לכפות הסדר מסוכן שמנוגד לעמדת ממשלת ישראל. הסכם שמסכן ביטחונית את ישראל גרוע מכל חרם כלכלי, תקופת השפל הכלכלי הגדולה ביותר שידעה ישראל הייתה בעידן אוסלו. כישלונות המדיניות האמריקאית הוכחו בכל חלקי המזרח התיכון, ישראל לא מוכנה לניסוי אמריקאי נוסף שסופו כישלון".

* סגן יו"ר הכנסת ח"כ חיליק בר (העבודה): "באופן אישי אני מבהיר לכל גורם בארץ ובחו"ל שהחרמות אינם מסייעים לפתרון הסכסוך, לתהליך השלום או לכלכלה הישראלית או הפלסטינית.

יחד עם זאת, לצערי זוהי מגמה שהולכת ותופסת תאוצה ולדאבוני תלך ותתעצם בחודשים ובשנים הקרובות. החרמות באים גם בשל הבנייה בהתנחלויות, אך גם בשל היעדר אופק לפתרון הסכסוך ולקיומן של שתי מדינות עצמאיות שחיות זו לצד זו.

פתרון שתי המדינות זהו הפתרון הצודק בעיני מרבית הישראלים ומרבית מדינות העולם. אני קורא לממשלת ישראל להתעשת וליישר מייד את גורמי הימין הקיצוני שהשתלטו עליה ומונעים ממנה לצעוד לכיוון של שתי מדינית לשני עמים, לפתרון קבע של הסדרת הריבונות באיו״ש ביננו לבין הפלסטינים ולהקמת מדינה פלסטינית עצמאית לצד מדינת ישראל, חזקה, עצמאית, בעלת גבולות קבע ולא מבודדת. זה היה מלכתחילה החלום הציוני של כולנו ועלינו לצעוד לשם ללא חשש".

בינתיים פורסם באתר "וואלה" כי שניים מהבנקים החזקים ביותר בסקנדינביה – "נורדאה" השבדי שהינו הבנק הגדול ביותר במדינות סקנדינביה, ו"דנסקה בנק" שהינו הבנק הגדול ביותר בדנמרק – החליטו להחרים את בנק הפועלים, מזרחי טפחות ובנק לאומי בגלל "מעורבות בפעולות שעומדות בניגוד לחוק הבינלאומי".

שני הבנקים משרתים יותר מ-16 מיליון לקוחות ברחבי אירופה ומחזיקים בנכסים בשווי מאות מיליארדי דולרים. שני הבנקים נכללים ברשימת 500 החברות הגדולות בעולם, ושניהם כאמור מקדמים בשבועיים האחרונים צעדים להחרמת בנקים בישראל.

בתוך כך, שר הביטחון משה (בוגי) יעלון נפגש אתמול עם מזכיר ההגנה האמריקני צ'אק הייגל. הפגישה התקיימה במהלך כנס הביטחון הבינלאומי בו משתתפים השניים. במהלך הפגישה דנו השניים על שיתופי פעולה ביטחוניים בין ארצות הברית לישראל, ועל ההתפתחויות האחרונות במזרח התיכון.

במהלך הפגישה אמר שר הביטחון יעלון: "ארצות הברית היא ידידתה הגדולה ביותר של ישראל, וההערכה שלנו אליה היא עמוקה. יש לנו ערכים משותפים, אינטרסים משותפים וקשר עמוק שגוברים על חילוקי הדעות, כשיש כאלו.

"הסכסוך המרכזי במזרח התיכון הוא בין השיעים לסונים. בין המחנה השיעי, שכולל את איראן, משטרו של אסד, חיזבאללה והג'יהאד האסלאמי שפועל ברצועת עזה ונתמך על ידי הציר השיעי, לבין המדינות הסוניות המתונות שפניהן למערב ויש לנו אינטרסים משותפים איתן", אמר יעלון. "בסוריה נמשך רצח העם, ואיננו רואים את סופו. המצב כרגע הוא שאסד לא מביס את האופוזיציה והאופוזיציה לא מביסה את אסד. המדינה הזו תסבול מחוסר יציבות בעתיד הנראה לעין, ולמרבה הצער שפיכות הדמים שם תימשך, כשגם פיתרון פוליטי אינו ריאלי במצב הנוכחי.

"למרות הפערים, אנחנו תומכים בהמשך המשא ומתן עם הפלסטינים", הדגיש השר יעלון. "תופעת הג'יהאד העולמי במזרח התיכון מדאיגה מאוד, והיא מאיימת על היציבות והביטחון באזור ואף מעבר לו. כבר עתה אנו מזהים טרוריסטים הקשורים לג'יהאד העולמי, אשר מחזיקים בדרכונים של מדינות מערביות ועלולים לחזור אליהן לאחר שיסיימו את עבודתם. זה מקור לדאגה במערב".

במהלך הכנס נפגש שר הביטחון יעלון גם עם שרי ההגנה של צרפת, בריטניה, גרמניה, ספרד, איטליה ופולין.

[related-posts]

2 Comments

  1. ג'קי שמש
    2 בפברואר 2014 @ 20:04

    אוקיי, אז עכשיו 2016, יש שתי מדינות, האחת ישראל והשנייה פלסטין.
    מה תעשה הממשלה הפלסטינית על מנת להגיע לעצמאות כלכלית?
    כיום השילטון הפלסטיני עסוק בפיתוח יכולות קולניות, כוחניות, צבאיות טרוריסטיות ולא משקיע בפיתוח כלכלי. בהתחשב בנסיבות, בכל התרומות ומילירדי הדולרים המוזרמים לעם הפלסטיני ובעיקר לכיסי השילטון הפלסטיני, מה הם יוצרים, מיצרים ומיצאים?
    הייצוא הדליל, "המוצלח" שתועד עד כה, תלוי לחלוטין בסיבסוד על ידי תיק האוצר ההולנדי.
    אז איך? ימין? שמאל? מרכז?
    אם הכלכלה שם לא תפותח מבעוד מועד, לדעתי, ישראל משלמת כיום ותשלם מחר את המחיר.

  2. meir segal
    1 בפברואר 2014 @ 20:21

    קרי מנהל את מדניות החרמות, הוא מעודד את המדינות להחרים אותנו ואחר כך הוא בא להזהיר אותנו, המנהיגות שלנו ויהדות ארה"ב חייבים לדעת את מדיניותו של קרי שעמדתו נגדנו, הוא נוטה לצד השני כמו הנשיא שלו גם הוא ניהל מערכת יחסים עם מדינות הערב על כן הוא משקיע את המאמצים לפעול נגדנו.
    חייבים לגלות את פרצופו האמתי בפני העולם כולו ובמיוחד בפני יהדות העולם וארה"ב.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן