Skip to content

אושרה הצעת חוק ליישום הפרויקט הלאומי לדיור

ועדת השרים לחקיקה אישרה את ההצעה, שתיכנס לתוקף כהוראת שעה למשך ארבע שנים עם אפשרות להארכה וקובעת כי יוקם מוסד תכנון חדש (ותמ"ל) בעל סמכויות לאשר תכניות של עשרות אלפי יחידות דיור למגורים, בין היתר במרכז הארץ, בזמן קצר יחסית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
שר האוצר יאיר לפיד. מידת האגרסיביות תואמת את עומק המשבר בשוק הדיור (צילום: דן בר דוב)
שר האוצר יאיר לפיד. מידת האגרסיביות תואמת את עומק המשבר בשוק הדיור (צילום: דן בר דוב)

ועדת השרים לחקיקה אישרה היום את הצעת החוק לקידום בנייה במתחמים מועדפים לבנייה שהתבססה על המלצות צוות 90 הימים שהוקם על ידי שר האוצר ויו"ר קבינט הדיור, יאיר לפיד. תזכיר החוק הוגש במשותף על ידי משרדי האוצר, פנים ושיכון והוא מהווה נדבך מרכזי בהתמודדות הממשלה עם העלייה המשמעותית במחירי הדיור והצורך בהגדלת כמות יחידות הדיור הנבנות בישראל.

מסלול מהיר

הצעת החוק, תיכנס לתוקף כהוראת שעה למשך 4 שנים עם אפשרות להארכה וקובעת כי יוקם מוסד תכנון חדש (ותמ"ל- ועדה לתכנית מועדפת לדיור) בעל סמכויות לאשר תכניות של עשרות אלפי יחידות דיור למגורים, בין היתר במרכז הארץ בזמן קצר יחסית. הוועדה תטפל בכל שלבי התכנית המאושרת, הליך שיקצר משמעותית את משך הזמן שבין איתור המתחמים שיפותחו לבין תחילת הבנייה. המהלך המוצע יהווה "מסלול מהיר" בנוסף למערכת הקיימת כיום בחוק התכנון, ולא יבוא על חשבון המשאבים הקיימים לרשות מערכת התכנון הרגילה המטפלת באישור תכניות, לרבות תכניות בנייה למגורים.

קרקע חקלאית והליכי פדיון קרקע

בנוסף, נקבע בהצעת החוק כי יועצמו יכולות המדינה בכל הנוגע להשבת קרקע חקלאית השייכת לה לטובת פרויקטים בשולי הערים. הליכי פדיון קרקע מחוכרים חקלאיים או בעלי זכויות אחרים נמשכים שנים רבות ומהווים גורם מעכב משמעותי לשיווק מתחמי קרקע לדיור. על פי הצעת החוק המשא ומתן בין הגוף המקדם את התכניות לבין בעל הזכויות בקרקע, יתנהל בפרק הזמן שבין קליטת התכנית בוועדה לבין הפקדתה. הפיצויים שישולמו יהיו בהתאם להחלטת מועצת מקרקעי ישראל, אשר תקבע פיצוי מוגדל בשל השבה מוקדמת של הקרקע. הליך זה יאפשר לסכם עם בעל הזכויות על השבת הקרקע למדינה עוד בטרם שינוי הייעוד.

האחראי – קבינט הדיור

קבינט הדיור בראשות שר האוצר יהיה בעל הסמכות להכריז על מתחם המיועד ליותר מ-500 יחידות דיור כמתאים ל"פרויקט דיור לאומי". לאחר ההכרזה על המתחם כמתאים, הטיפול בו יוכל לעבור לידיה של הותמ"ל. החברה הממשלתית לדיור להשכרה, דירה להשכיר, רשות מקרקעי ישראל ומשרד השיכון יהיו רשאים להגיש לקבינט הדיור תכניות לצורך הגדרתן כ"פרויקט דיור לאומי".

"צעדים אגרסיביים"

שר האוצר, יאיר לפיד: "החוק המוצע הוא נדבך נוסף בהתמודדות עם משבר הדיור בישראל, אשר הוגדר על ידי הממשלה כבעיה אסטרטגית המחייבת פתרונות עמוקים ומהירי השפעה להתמודדות הן עם מחירי הדיור והן עם הצורך להגדיל משמעותית את מספרן של יחידות הדיור הנבנות בישראל. אני יודע שיש מי מכם שיראו בצעדים הננקטים במסגרת הצעה זו צעדים אגרסיביים. מידת האגרסיביות תואמת את עומק המשבר בשוק הדיור, נושא הדיור הוא האיום הגדול ביותר על דור שלם של ישראלים, והוא גם המסובך ביותר. זה האתגר הכי גדול והכי קשה שעומד בפנינו, זה הנושא המרכזי שאנחנו מתעסקים בו מדי יום".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן