Skip to content

הנגב כבר לא מחכה

פסטיבל דרום אדום חוזר בשלל אירועים, מופעים, מפגש עם אמנים ועם טלאים ואף חידוש: "רכבת הכלניות". הרכבת, שתצא בימי שישי מהמרכז לתחנת הרכבת בשדרות, תכלול גם סיור מודרך באוטובוס אל מרבדי הפריחה וביקור בגבעת הכלניות בקברו של ראש הממשלה לשעבר, אריק שרון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מגדל המים ההיסטורי של בארות יצחק בנגב, שעבר שיקום וחיזוק. (צילום: רפי בביאן)
מגדל המים ההיסטורי של בארות יצחק בנגב, שעבר שיקום וחיזוק. (צילום: רפי בביאן)

"הנגב יכול לחכות", כך היה כתוב על פתק שהיה טמון בכיסו של ראש הממשלה הראשון של ישראל, דוד בן גוריון. ואכן, ששים שנה אחרי ההתיישבות במרכז ובצפון הארץ, רק בשנות ה-40 של המאה הקודמת, כאשר בן גוריון הבין שתל אביב תהיה מאויימת בלעדיו – החלה ההתיישבות בנגב.

כך מספרים בקיבוץ עלומים בנגב הצפוני-מערבי, שבו נחנך בימים אלה מרכז מבקרים חדש במתחם התיירות שלו. עלומים משתייך לתנועת הקיבוץ הדתי והמרכז מביא את סיפורו של הקיבוץ הדתי בארות יצחק, שעלה להתיישבות על אדמות הקק"ל בנגב בחורף תש"ג 1943, כישוב יהודי ראשון בשערי עזה. הוא שימש בסיס יציאה לחמש נקודות נוספות שעלו להתיישבות בנגב הצפון מערבי- בארי, תקומה, כפר דרום, חצרים וסעד.

במלחמת העצמאות הסתער גדוד חיל רגלים מצרי, מלווה בטנקים ושריוניות, על גדרות המשק. קדמו להתקפה הפצצה ממטוסים והפגזה ארטילרית כבדה. המצרים הצליחו לחדור לתוך הנקודה ולכבוש כמה בתים. חברות וחברי הקבוצה לחמו בחירוף נפש, והצליחו להדוף את האויב מתוך היישוב ולהניסו, בסיוע תותחי צה"ל. בקרב נפלו 17 לוחמים, ונפצעו 15. בעקבות כישלון ניסיונם של המצרים לכבוש את הקיבוץ נקבע גבולה של רצועת עזה במיקום הנוכחי.

המרכז ממחיש את מורשת קבוצת בארות יצחק בנגב וקרב הגבורה של חבריה, את סיפורה הייחודי של תנועת הקיבוץ הדתי בהגשמת ערכי "תורה ועבודה" ואת תולדות ההתיישבות הדתית חלוצית בנגב.

מרכז "בארות בנגב" הוקם ביוזמת תנועת הקיבוץ הדתי ובסיוע שותפים רבים. המרכז מהווה חלק ממתחם התיירות של קיבוץ עלומים, המציע למבקרים גם אירוח כפרי בנוסף לסיורים מודרכים בכל האזור. התצוגה כוללת אמצעי מולטימדיה חדישים, חפצים מחיי היומיום בקיבוץ ותמונות היסטוריות.

מרכז המבקרים החדש ישתלב עם אתר המורשת שנחנך לפני שנה, והכולל את מגדל המים ההיסטורי של בארות יצחק בנגב, שעבר שיקום וחיזוק, ומסלול הליכה שלאורכו מתואר ומתועד סיפור הקמתה של הקבוצה והקרבות שהתחוללו בשטחה במלחמת העצמאות.

מרכז המבקרים הוא אחד המקומות לבקר בהם במסגרת פסטיבל פסטיבל "דרום אדום" – חג הכלניות בצפון הנגב שחוזר החל מסוף השבוע הקרוב, יום חמישי ה-6 בפברואר, ובמהלך כל סופי השבוע של פברואר עד ה-1 במרץ.

דרום אדום. כלניות ביער שוקדה. (צילום: עירית רוזנבלום)
דרום אדום. כלניות ביער שוקדה. (צילום: עירית רוזנבלום)

החגיגה החקלאית חוזרת

הפסטיבל חוזר עם מרבדים אדומים ושלל פעילויות (רובן ללא תשלום) במרחבים הירוקים בין נחל שקמה לנחל הבשור בצפון הנגב בסימן הכלניות, בהן: "פיות וגיבורים בין הפרחים", מגוון רחב של סיורי פריחה בהדרכת קק"ל ורט"ג ללא תשלום; סיורים חקלאיים האופייניים וייחודיים לאזור; סיורים היסטוריים וסיורים מודרכים ברכב וברגל בכל המרחב אל מוקדי הפריחות; דרום אדום Live – מופעים בימי חמישי במהלך החודש, עם הנחות ללנים באזור; יריד האיכרים ההולנדי "BRADERIE", "שוק על המים" בגן לאומי פארק הבשור (אשכול), ובו לצד מעיינות הבשור הנובעים בפארק, שוק איכרים ססגוני מתנובת הנגב, בית קפה בטבע, יצירה והפעלות לילדים, מתקני שעשועים אתגריים ומופע להטוטים מלהיב לכל המשפחה בחינם; השכרת אופניים לכל הגילאים בכניסה לקיבוץ בארי ועוד שפע פעילויות לכל המשפחה.

השנה בכל סוף שבוע יהיה נושא מרכזי שבו יתקיימו אירועים ייחודיים במסגרת הפסטיבל: סוף השבוע הראשון, בין ה-6-8 בפברואר, יהיה בסימן תרבות ויכלול מגוון מופעים ייחודים: ביניהם מופע של ה"ווקה פיפל" – מופע התיאטרון הווקאלי מבית היוצר של ליאור כלפון ובעיבודו המוזיקלי של שי פישמן הינו חגיגה מוסיקלית מלהיבה המדגימה שימוש וירטואוזי בקול האנושי בלבד, ללא אף כלי נגינה (באולם אשכול ע"ש שמואל שילה, מחיר: 110 שקל. הנחות לתושבים וללנים באזור הזמנת כרטיסים דרך אתר www.eshkol.myticket.co.il).

הביקור בחוות נעמ"א כולל גם הגמאת טלאים. (צילום: עירית רוזנבלום)
הביקור בחוות נעמ"א כולל גם הגמאת טלאים. (צילום: עירית רוזנבלום)

מופעים נוספים יהיו של מאור כהן ופיטר רוט שיעשו שמח בקיבוץ כרמים (מחיר :55 שקל. להזמנת כרטיסים מראש 08-8663330 www.ticket4u.co.il *8949), פרויקט "החצר האחורית" בפאב הבאר צאלים, מיצבי שירה בטבע במחווה לאריק אינשטיין ז"ל, "צבע בטבע" ציור ויצירה בחיק הטבע, חלילן על גדות נחל הבשור, סינמה קק"ל – סרטים מהקופסה הכחולה בפארק אופקים, שוק איכרים בשוקדה, "מרקטיטו" – יריד קסום לכל המשפחה בצומת גבולות, פרויקט "במדבר דברים" שיוצג במגוון גלריות במרחבי הנגב ועוד.

בשישי, ה-7 בפברואר, בשעה 13:00 בחוות נעמ"א – מול מושב תדהר (08-9934205) יתקיים הפנינג למשפחות, שבמרכזו בשעה 13:00 מופע של ארז לב ארי במופע חורף כשלצידו חברו ושותפו המוסיקלי פטריק סבג. במופע יבצע ארז את מיטב שיריו מתוך שני אלבומי הסולו שלו, מחיר כרטיס: 55 שקל. הכרטיס כולל סיור וביקור בחוות נעמ"א. חוות נעמ"א ממוקמת על ספת נחל גרר, בה רעה אברהם אבינו את עדריו. בימים אלה המקום צבוע בירוק ואדום של כלניות, שטחים עצומים של חופש והנאה לכל המשפחה. הפעילות בחווה תתחיל בשעה 10:00, שבמסגרתה עד שעת ההופעה ייערכו סיורים הכוללים סיור מודרך, ביקור במיני דיר – חליבת כבשים ידנית ומכאנית, ליטוף והשקיית טלאים בבקבוקי חלב, הכנת גבינה אישית מחלב החווה, הכנת פיתות על הסאג', פינת חי ופינת ליטוף, מתחם יצירה – הכנת יצירה מצמר הכבשים וקבלת שבת. להזמנת כרטיסים מראש 08-8663300 www.ticket4u.co.il 8949 * או לקנות במקום (במזומן) ביום המופע.

"רכבת הכלניות"

בכל שישי יתקיים סיור עם "רכבת הכלניות" לכבוד חנוכת קו המסילה הדרומי של הרכבת, בשיתוף עם רכבת ישראל. הנוסעים ייהנו מחוויית נסיעה נוחה ברכבת לצד סיור מודרך אל מרבדי הפריחה וביקור בגבעת הכלניות לקברו של אריק שרון ז"ל;

תחנת הרכבת החדשה בשדרות. המרכז מתחבר לשדרות ולכלניות. (צילום: עירית רוזנבלום)
תחנת הרכבת החדשה בשדרות. המרכז מתחבר לשדרות ולכלניות. (צילום: עירית רוזנבלום)

היציאה מאזור המרכז (נקודת איסוף ראשונה בהוד השרון) – עד לתחנת הרכבת החדשה והיפה בשדרות. במהלך הנסיעה יחולקו ערכות הפעלה ויצירה לילדים, שחקנים אשר יפעילו את קהל הנוסעים ועוד הפתעות. לנוסעי הרכבת ימתין אוטובוס אשר ייקח אותם לסיור מודרך באזור, כולל בגבעת הכלניות מול חוות שקמים, ביקור במרבדי הכלניות, שוק איכרים, פעילויות לכל המשפחה ויריד התיישבות מיוחד באזור. בהחלט אפשר להשאיר את הרכב בבית, לעלות על הרכבת עם כל בני המשפחה וליהנות מנסיעה שקטה ונוף קסום

כל הפעילות היא בהרשמה מראש בלבד ובתשלום בקופה, לא ניתן להצטרף לפעילות ללא הרשמה מראש והצגת הכרטיס המיוחד במקום.

הרכבת תצא בכל ימי השישי של פברואר (החל מה-6 בפברואר) בשעה 08:28 מתחנת רכבת מרכז (סבידור) ותגיע לשדרות בשעה 09:50, משם ייצאו שאטלים לסיורים מודרכים לאתרי הפריחה ולפעילות. רכבת חזרה תצא בשעה 13:00 ובשעה 14:00 וצפויה להגיע למרכז עד השעה 15:00

המחיר הוא 50% ממחיר כרטיס רגיל של הרכבת לשדרות והוא כולל נסיעה הלוך וחזור ואת הטיול באוטובוס. לדוגמה: המחיר מחיפה הוא 53 שקלים לאדם מגיל 5 ומתל אביב 27 שקלים.

פרטים והרשמה באתר הרכבת www.rail.co.il.

לפרטים נוספים אודות הפסטיבל, מידע על אתרי לינה, מסעדות ואטרקציות  www.habsor.co.il. פרטים מלאים גם בפייסבוק – פסטיבל "דרום אדום".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן