Skip to content

יעלון: לעשות הכל להגיע לשלום, אבל אם לא יהיה, נדע להסתדר

ובינתיים, החרפה נוספת בעימות בין וושינגטון לירושלים. במחלקת המדינה הגיבו במהירות ובחריפות על הביקורת הקשה שנשמעה מפי ראש הממשלה והשרים על דברי קרי אתמול. "מזכיר המדינה מצפה מכל הצדדים לתאר בצורה מדויקת את הרקורד שלו ואת הצהרותיו", נאמר בתגובתה של דוברת משרד החוץ האמריקני. "מזכיר המדינה הוא מראשי המתנגדים לחרם על ישראל"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"אנחנו צריכים לעשות הכל כדי להגיע לשלום. אבל אני ריאלי. אם לא יהיה הסכם נדע להסתדר". כך אומר שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון בוועידת הביטחון במינכן. ובינתיים: החרפה בעימות בין וושינגטון לירושלים. הסטייט דיפרטמנט מגיב בחריפות רבה לביקורת שנמתחה בירושלים על דברי ג'ון קרי.

"אני שואף לשלום. יש לי ניסיון מר במלחמות. מלחמה מבחינתי היא המוצא האחרון", אמר השר יעלון בוועידת הביטחון במינכן. "אנו צריכים לעשות הכול כדי להגיע לשלום, אבל אני ריאלי. אם לא יהיה הסכם נדע להסתדר.

שר הביטחון יעלון בוועידת הביטחון במינכן: "יש לי ניסיון מר במלחמות" (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
שר הביטחון יעלון בוועידת הביטחון במינכן: "יש לי ניסיון מר במלחמות" (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

"אני לא מוכן לדבר על אינץ' אחד אלא אם נקבל הוכחה מהפלסטינים שבכל הסכם שנגיע אליו תהיה הכרה בזכותנו להתקיים כמדינת הלאום של העם היהודי, יהיה סוף הסכסוך וקץ התביעות, ויתור על זכות השיבה ומענה לצרכינו הביטחוניים", אמר שר הביטחון.

"האינטרס שלנו הוא לפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני. תמכתי בהסכם אוסלו כי אני חושב שחיי אדם חשובים מאדמה, וכדי להגיע לשלום הייתי מוכן לוותר על שטח", אמר השר יעלון. "אבל הבנתי שמקור הסכסוך הוא לא טריטוריה בקווי 67. לצערי אני לא רואה בהנהגה הפלסטינית נכונות לומר שאם נגיע לפשרה טריטוריאלית על בסיס קווים מוסכמים, זה יהיה סוף הסכסוך וקץ התביעות. האינטרס שלנו היה לשבת עם הרשות למו"מ עוד בקדנציה הקודמת, אבל ראינו שמי שברח מהשולחן היה אבו מאזן. עכשיו נכפה עליו להגיע לשולחן, והוא פותה על ידי שחרור אסירים.

"השאלות שלנו הן ברורות: האם אתה, אבו מאזן, תהיה מוכן להכיר בזכותנו להתקיים כמדינת הלאום של העם היהודי, כן או לא? הוא ענה בבירור שלא. גם לפני שבועיים. האם כל הסכם שנגיע אליו יהיה סוף הסכסוך וקץ התביעות, והאם יהיה ויתור על זכות השיבה? מבחינת אבו מאזן זכות השיבה היא אישית וטבעית ואי אפשר לדון עליה, ועד שהפליט האחרון לא יהיה מרוצה ותהיה לו הבחירה היכן לחיות – זה לא קץ התביעות.

"אני תומך במשא ומתן אבל צריך לומר את האמת לעצמנו ולא להשלות את עצמנו", אמר שר הביטחון. "מאשימים אותנו באפרטהייד. הקהילה הנוצרית היחידה במזרח התיכון שגדלה זו הקהילה של הערבים הנוצרים בישראל. אז איך אתם טוענים שאנו מדינת אפרטהייד".

בתשובה לשאלה מדוע ישראל דורשת הכרה כמדינה יהודית קרא שר הביטחון ציטוט מתוך האתר של הפתח': "טענות הקשר ההיסטורי או הרוחני של היהודי לפלסטין אינן עולות בקנה אחד עם אמיתות ההיסטוריה… היהדות, כדת אינה לאומיות ואינה עם, היהודים הם אזרחי המדינות בהן הם חיים".

השר המשיך: "זו הסיבה מדוע אנו דורשים הכרה. מצרים וירדן שחתמו איתנו על הסכם שלום אינן דורשות מאיתנו שטחים, את יפו ואת עכו. ברגע שחתמנו על הסכם שלום איתן הן הפסיקו להילחם בנו. זה לא קרה עם ערפאת או החמאס. הם שואפים למדינה מהירדן לים התיכון".

על הסוגיה האיראנית אמר השר יעלון: "המשטר האיראני מעורב בכל סכסוך במזרח התיכון, ולא רק. הוא מעורב עמוקות בטבח בסוריה, חיזבאללה מעורב בזה. גם בדרום אמריקה, אסיה ועוד. זה המשטר האיראני וצריך להסתכל בזהירות איך הוא מתמרן. הוא הגיע לשולחן בגלל הלחץ הכלכלי. בדרך זו או אחרת הפרויקט הגרעיני-הצבאי באיראן חייב להיעצר". בתשובה לשאלה על נשק גרעיני בישראל, ענה שר הביטחון: "יש כאלו שטוענים שיש לישראל נשק גרעיני. אני עונה שאם זה לא נכון, אז אין על מה לדבר. אם זה נכון, זה מוכיח שממשלות ישראל לאורך השנים הן ממשלות אחראיות. ישראל לא תהיה הראשונה להציג נשק גרעיני במזרח התיכון".

ובינתיים, החרפה נוספת בעימות בין ישראל לארה"ב, לאחר שראש הממשלה נתניהו תקף את דברי מזכיר המדינה האמריקאי קרי אתמול.

בתגובה פומבית ראשונה על דברי מזכיר המדינה קרי, בפתח ישיבת הממשלה, אמר הבוקר ראש הממשלה, בנימין נתניהו: "הניסיונות להטיל חרם על מדינת ישראל אינם מוסריים ואינם מוצדקים. מעבר לכך, הם לא ישיגו את מטרתם. ראשית, משום הם גורמים לגורמים הפלסטיניים להתבצר בעמדתם הסרבנית ובכך הם מרחיקים את השלום; ושנית, שום לחץ לא יגרום לי לוותר על האינטרסים החיוניים של מדינת ישראל ובראשם ביטחון אזרחי מדינת ישראל. משני הטעמים הללו האיומים בחרם על מדינת ישראל לא ישיגו את מטרתם".

ג'ניפר (ג'ן) פאסקי, דוברת הסטייט דיפרטמנט: "השר קרי מתגאה בשלושה עשורים של תמיכה בישראל ובביטחונה, כמו גם בהתנגדותו לחרמות" (צילום: ויקיפדיה)
ג'ניפר (ג'ן) פאסקי, דוברת הסטייט דיפרטמנט: (צילום: ויקיפדיה)

בסטייט דיפרטמנט הגיבו בחריפות: "מזכיר המדינה ידע וציפה שתהיה התנגדות למאמציו ורגעים קשים תוך כדי התהליך, אבל הוא גם מצפה מכל הצדדים לתאר בצורה מדויקת את הרקורד שלו  ואת הצהרותיו", נאמר בתגובתה של דוברת משרד החוץ האמריקאי, ג'ניפר פאסקי. "מזכיר המדינה הוא מראשי המתנגדים לחרם על ישראל. רק בשנה שעברה, כאשר קרי נפגש עם שרי החוץ של האיחוד האירופי בווילנה, הוא קרא להם להימנע מנקיטת צעדים מהסוג הזה".

פאסקי הדגישה כי קרי תיאר את האירועים שיכולים להתרחש על ידי פעולות של אחרים – פעולות שלהן תמיד התנגד. "השר קרי מתגאה בשלושה עשורים של תמיכה בישראל ובביטחונה, כמו גם בהתנגדותו לחרמות".

סגן יושב ראש הכנסת ויו״ר השדולה לפתרון הסכסוך, ח"כ חיליק בר תקף את מה שכינה "ההשתלחות חסרת הרסן של גורמים בכירים בימין במזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון קרי" ואמר כי  היא "מיותרת, מוגזמת ובבחינת החרפת הפגיעה  הגם כך קיימת ביחסי ישראל-ארה"ב".

לדבריו, "על אף שאני תמיד נמצא בצד המגנה את החרמות על ישראל, הרי שאני מוצא את הגינויים וההתקפות כלפי קרי כמוגזמות, כלא הוגנות וכן בבחינת הזזה מכוונת של הדיון אל מקום אחר שהוא לא המשא ומתן. כשרוצים לברוח מהעיקר, מתמקדים בטפל, וזה בדיוק מה שעושה הימין שבוחר להיטפל למזכיר המדינה הגדולה שבידידותינו. אני קורא לימין ולמנהיגיו להתעשת ולחדול מההתקפות חסרות הטעם והמזיקות על אדם שהתייצב לצד ישראל במשך עשרות שנים וציין בפרוש כי הוא אינו בעד חרמות על ישראל וכי יתנגד להם. אני מציע לראשי הימין לחדול מלהמציא לנו 'אויבים חדשים' כאילו אין לנו די כאלה ולהתמקד בדבר האמיתי והוא המשא ומתן על שתי מדינות מול הפלסטינים".

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן