Skip to content

הכול על שמן הזית הישראלי – פרק שלישי

סדרת מגפון על ענף שמן הזית הישראלי: סגולותיו, מה ואיך לקנות שמן זית, איפה לאכסן, מהם הזנים הישראליים ובאיזה שמן כדאי להשתמש
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כאשר ברצוננו לקנות שמן זית, חשוב לדעת כמה מושגים שיעזרו לנו לבחור את השמן. מה זה כתית או כתית מעולה, איך יודעים מהו שמן זית אמיתי ועוד.

[related-posts title="כתבות אחרות בנושא שמן הזית הישראלי"]

שמן זית איכותי מופק בכבישה קרה, תוך ריסוק פירות טריים שנמסקו זה עתה, ללא התערבות כימית וללא הוספת חומרים בטמפרטורה הנמוכה מ-35 מעלות (להבדיל מהדרך בה מופקים מרבית שמני הצמחים, כמו שמן תירס וסויה). אי לכך, הוא עשיר ביותר ברכיבים פעילים נוגדי חמצון ונוגדי דלקת. שמן זית 'כתית מעולה' הוא העשיר ביותר ברכיבים בריאותיים, ולכן הוא המומלץ ביותר.

עצירת שמן זית כתית מעולה (ויקימדיה)עצירת שמן זית כתית מעולה (ויקימדיה)

שמן זית כתית מעולה – שמן ברמה הגבוהה ביותר בעל חמיצות נמוכה מ-0.8%, ושלא נמצאו בו פגמי טעם, כפי שמוגדר בתקן שמן הזית העולמי. הרכיבים הבריאותיים הם המקנים לשמן הזית את טעמיו המרירים והעוקצניים. לכן, מומלץ להעדיף שמן זית כתית מעולה בעל בשומת וטעם דומיננטיים.

שמן זית כתית – בעל חמיצות גבוהה יותר (בין 0.8% ל- 2%) ועלולים להיות פגמים בטעם (טעם לוואי/ריח).

הגורמים המשפיעים על איכות השמן

מבחר קראפים של שמן הזית בשוק בפורטוגל (ויקימדיה)
מבחר קראפים של שמן הזית בשוק בפורטוגל (ויקימדיה)

תנאים גידול (טרואר) של כרמי הזיתים, בשלות הזית, שיטת המסיק, הזמן שעובר מהמסיק ועד להפקת השמן, תהליך ההפקה ואחסון השמן.

צבע השמן אינו מעיד על איכותו (!). שמן זית כהה אינו בהכרח טוב יותר משמן זית בצבע בהיר ולהפך. זו גם הסיבה לכך שטעימת שמן זית מקצועית מתבצעת בכוס כחולה המונעת מהעין להבחין בצבעו של השמן.

שמירה על איכות השמן

על מנת לשמור על השמן, יש להימנע ממגע עם חמצן, אור וחום. ההמלצה היא לאחסן את השמן במקום קריר ואפל (15 עד 40 מעלות צלזיוס), בבקבוק זכוכית כהה או פח צר וגבוה.

האם ניתן לבדוק את איכות שמן הזית בבדיקה ביתית במקרר? לא, הרכבי חומצות השומן השונים בין הזנים השונים גורמת לשמני זית שונים לקפוא בטמפרטורות שונות. על כן "מבחן המקרר הביתי" – אינו מהימן. בדיקות לקביעת איכות שמן זית הן בדיקות מורכבות, ולכן הדרך היחידה לבדוק טוהר שמן זית הינה במעבדות המוסמכות לכך.

תאריך תפוגה – בניגוד ליין, שמשתבח עם הזמן, שמן זית מגיע לשיאו ארבעה עד חמישה חודשים ממועד הייצור שלו. התקופה המומלצת לשימוש בשמן היא עד שנתיים מיום הכנתו, לא יותר.

ראשון המסיק – השמן הראשון המופק ומשווק בעונה, המוכר בזכות הטריות וטעמו הדומיננטי. לשמן בשומת מיוחדת, והוא לרוב בעל טעם עז של פרי הזית ומאופיין בסמיכות ועכירות. שמן זית ראשון המסיק מומלץ לצרוך סמוך לעצירת השמן.

איכות ורכישה

מהו תו האיכות של ענף הזית? תו האיכות של ענף הזית הוא תו המעיד על כך ששמן הזית בבקבוק או פח עליו מודבקת התוית הממוספרת, הוא שמן זית ישראלי שנמצא תחת פיקוח ובקרת איכות.

איפה לרכוש שמן זית? יש לקנות שמן זית ממקור מהימן וידוע, בין אם זה בסופרמרקט ובין אם זה ישירות מבית הבד. יש לדאוג שהשמן צעיר (על פי תאריך התפוגה הרשום עליו) ובאריזה נכונה (בשום אופן לא בבקבוק או מיכל פלסטיק).

מומלץ לנסות לטעום את השמן ולרכוש שמן שהופק מזן המתאים לצרכים שלהם מיועד השמן ועל פי הטעם האישי. בתי בד ומגדלים קטנים ובינוניים מציינים על הבקבוק את זן הזית, ולכל זן יש טעם ושימושים המתאימים לו, כפי שמצויין לעיל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן