Skip to content

השב"כ: הצלחנו לפצח חוליית ימין קיצוני ממודרת ומסוכנת

בתום חקירה שנוהלה על-ידי שירות הביטחון הכללי ומשטרת ישראל, יחד עם המפלג לפשיעה לאומנית במחוז ש"י, נאסף מודיעין אשר הביא למעצרם של שלושה חשודים, תושבי חוות גלעד שבשומרון. הבוקר הוגש נגדם כתב אישום חמור
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כתב אישום חמור הוגש היום לבית המשפט המחוזי במרכז כנגד שלושה מתנחלים, תושבי חוות גלעד הסמוכה להתנחלות יצהר בשומרון,  ובו מואשמים השלושה בפיגוע של שריפת מכוניות וריסוס מגני דוד על קירות כפר פלסטיני.

השלושה, שלדברי השב"כ היוו "חולייה חשאית וממודרת", תכננו והוציאו אל הפועל את פיגוע הטרור ב-19 בנובמבר 2013. במהלך הפיגוע שנערך באישון לילה הציתו מבצעיו שני כלי רכב, משאית ורכב פרטי בבעלות פלסטינית בלב אזור המגורים בכפר, וריססו מגיני דוד על גבי חומה הסמוכה לבית שבבעלות תושבים פלסטינים. כתוצאה מכך נגרם נזק רב לכלי הרכב שהוצתו. על-פי כתב האישום, כלל פעולותיהם האסורות של חברי החוליה בוצעו ממניע לאומני ומתוך גזענות ועוינות כלפי הציבור הערבי.מכתב האישום עולה כי קודם לכן הגיעו השלושה לכפר הפלסטיני מדאמה הסמוך ליישובם וניסו להצית ערימת קורות ששימשו לבניית בית של אחד התושבים, לאחר שכשלו והאש לא אחזה בקורות והתפשטה, חזרו לחווה ואז הוציאו אל הפועל את הפיגוע בפרעתה.

הפיגוע בפרעתה - הרכב נשרף כליל (צילום זכארייה סעדה)
הפיגוע בפרעתה - הרכב נשרף כליל (צילום זכארייה סעדה)
יהודה לנדסברג (צילום: הקול היהודי)
יהודה לנדסברג (צילום: הקול היהודי)

השלושה, יהודה לנדסברג בן 25, , נשוי + 3, פעיל ימין קיצוני, אשר על-פי המודיעין שבידי שב"כ היה מעורב בשנים האחרונות בפעילות בלתי חוקית ואלימה נגד פלסטינים ורכושם. לנדסברג נעצר בעבר מספר פעמים ונחקר על-ידי המשטרה בחשד לביצוע פעילות אלימה ממניע לאומני, אולם באף אחת מהפעמים לא נאספו די ראיות על מנת להעמידו לדין פלילי. בנימין ריכטר בן 23, רווק,  כשעפ"י המידע שבידי שב"כ היה מעורב בשנים האחרונות בפעילות אלימה חמורה ממניעים לאומניים נגד פלסטינים ורכושם. ריכטר נעצר ונחקר מספר פעמים על ידי המשטרה, ובשנת 2013 אף הוגש  נגדו כתב אישום חמור בגין תקיפה של שני פלסטינים בשומרון, אב ובתו, שאותם תקף באלימות ובקללות.

בעקבות כתב האישום קבע ביהמ"ש מגבלות תנועה חמורות לריכטר, כדי לצמצם את מסוכנותו. על ריכטר הוטל לשהות בהתנחלות אלוני מורה או בחוות גלעד כשהתנועה בין שתי ההתנחלויות תהייה בליווי מפקח. כתב האישום הנוכחי מייחס לו גם עבירות של הפרת מגבלות התנועה שחלו עליו.

יהודה סביר (צילום משפחתי)
יהודה סביר (צילום משפחתי)

החשוד השלישי הוא יהודה סביר, בן 22, רווק וחייל עריק מצה"ל שבאחרונה עבר להתגורר בחוות גלעד. במסגרת החקירה עלה בשב"כ "מידע נוסף באשר לפעילות הבלתי חוקית והאלימה אשר בוצעה על ידי השלושה בתוככי הכפר הפלסטיני מאדמא (שומרון), באופן שאילו היה מתגלה בזמן אמת", כך נטען בשב"כ "היה עלול להביא להתלקחות אלימה". התביעה כמו גם השב"כ הדגישו בפני בית המשפט "שבהקשר הרחב יותר הם מבקשים לציין, כי בגזרה שבה ביצעו הנאשמים את פיגוע ההצתה – אזור גב ההר – נרשמו בשנים האחרונות עשרות פיגועי הצתה על רקע לאומני של רכוש ושל קודשי דת, חלקם הגדול מיוחס במישרין לפעילים מקרב קבוצות הפועלות באזור, ואשר עושות שימוש בביטוי "תג מחיר" לציון פעילותן.

חוות גלעד (צילום וויקימדיה)
הכניסה לחוות גלעד (צילום וויקימדיה)

מהשב"כ נמסר כי "שירות הביטחון הכללי רואה בחומרה פעילות כגון זו, העלולה להביא לפגיעה חמורה ברכוש ובנפש, ויש בה כדי לערער את ביטחון הציבור והאזור. זאת, בנוסף להיותה פעילות המסיטה את הקשב של גורמי הביטחון, הפועלים באזור, ומחייבת אותם להקצות משאבים מרובים לשם התמודדות עם התופעה".  עוד טוענים בשב"כ כי בנוסף, "ממחישה פרשה זו את פוטנציאל האיום, הקיים בשנים האחרונות ביהודה ושומרון ובאזורים נוספים במדינה, הגלום בפעילותה של קבוצה מצומצמת של פעילי ימין קיצוניים, שנוקטים בשיטות אלימות ואסורות על מנת להגשים את מאווייהם האידיאולוגיים, גם במחיר של הטלת מורא על החלטות הממשלה וזריעת טרור בקרב האוכלוסייה הפלסטינית. כל זאת תוך גרימת נזק תדמיתי חמור למדינת ישראל במישור הבינלאומי".

בתוך כך, ביקשה הפרקליטות מבית המשפט להאריך את מעצרם של השלושה שנעצרו בין ה-19 ל-26 בינואר השנה עד תום הליכים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן