Skip to content

גן שעשועים לילדים עם מוגבלויות

רווית צדיק ויהודה הילמן עיצבו "מגלשת תווים" עבור ילדים נכים מבית החולים אלי"ן וזכו בפרס של המל"ג לתרומה לקהילה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מיזם "גן המשחקים" נולד מתוך רצון של צוות בית חולים אלי"ן לאפשר לילדים בעלי מוגבלויות קשות – ובפרט ילדי המחלקה לשיקום נשימתי, המרתקים לכיסאות גלגלים ומחוברים למכשירי הנשמה – לחוות את חווית המשחק בגני שעשועים כפי שחווים אותה כל הילדים. מטרת הפרויקט היא לאפשר לילדים הללו לחוות תנועה ומשחק בסביבת מתקנים, תוך אינטראקציה עם המלווים שלהם ועם חבריהם.

"מגלשת התווים" היא מתקן שעשועים שעוצב עבור ילדים עם מוגבלות וזכה בפרס של המל"ג (המועצה להשכלה גבוהה). המגלשה פותחה על ידי רווית צדיק ויהודה הילמן במסגרת קורס במסלול "חברה וסביבה" של המחלקה לעיצוב תעשייתי ב-HIT, מכון הטכנולוגי חולון. הקורס הינו בהנחית אורי בן צבי ומיכל רינות, במסגרת שיתוף פעולה עם בית חולים אלי"ן ומהנדסים ללא גבולות.

מגלשת התווים (צילום: יח"צ)
מגלשת התווים (צילום: יח"צ)

רווית צדיק ויהודה הילמן יצרו במסגרת הפרויקט את "נדנדת התווים" עליו זכו בפרס: "המתקן שעיצבנו הוא מגלשת התווים. זוהי מערכת כלי נגינה המופעלת על ידי ילד בכיסא גלגלים. בנסיעת כיסא הגלגלים על המגלשה מופעלים מקלות המקשים על כלי נגינה שונים המוצבים בצד המגלשה. המגלשה מעוצבת כך שגם כסאות גלגלים פאסיביים, גם ממונעים וגם הליכונים יכולים ליהנות בחופשיות וללא צורך ברתימה למתקן. למתקן כמעט אין חוקים והוא מאפשר לילדים גם חופש יצירתיות"

היוצרים, רוית ויהודה (צילום: יח"צ)
למתקן כמעט אין חוקים. היוצרים, רוית ויהודה (צילום: יח"צ)

מיכל רינות מנחה בקורס, HIT: "על אף שהם מרותקים לכיסאות ומסוגלים לתנועה עצמאית מועטה, שמנו לנו כאתגר לאפשר לילדים לחוות העצמה, עצמאות ושליטה, הנאה חושית ופיזית, ואפילו חוויות אקסטרים של פחד נעים המאפיין גני משחקים. פתחנו בניתוח של מהות המשחק ובחשיבה מופשטת על חוויות המאפיינות גני משחקים. מתוך החוויות הללו נוצרו קונספטים למתקנים שיש להם זיקה למתקני משחק מוכרים – נדנדה, מגלשה, קרוסלה, טרמפולינה – אך מציגים ייחוד מסוים ומקנים לילד המוגבל יתרון וייחוד בשימוש במתקן. זאת תוך התחשבות במורכבות העצומה שבהעלאת ילד משותק עם ציוד שמשקלו 80 קילו על מתקן".

בתחילת מאי התקיים סשן של הצבת "מתקני בדיקה" באלי"ן לבדיקה עם הילדים המאושפזים. אלה הן גרסאות חלקיות מאד של המתקנים שנועדו לבדוק היתכנות. לפניכם סרטון המציג את מתקני הבדיקה הללו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן