Skip to content

אושר: שופט ולא רב, יעמוד בראשות בי"ד משמעתי לרבני ערים

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה שתי הצעות חוק שיזמה שרת המשפטים, ציפי לבני: סיוע משפטי חינם לחושפי שחיתויות ושינויים בהליכי הדין המשמעתי נגד רבנים. לבני: "מדובר בשתי הצעות שנועדו לקדם את הדמוקרטיה הישראלית"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שתי הצעות חוק שהביאה שרת המשפטים, ציפי לבני, לאישור ועדת השרים לענייני החקיקה – אושרו ע"י הוועדה: הצעה שעוסקת בדין משמעתי נגד רבני ערים והצעה המבקשת להעניק סיוע משפטי חינם לחושפי שחיתויות. 

לבני: "המדינה מתייצבת לצידם של הנאבקים במלחמות הנכונות והחשובות. זהו מאבק של כולנו" (צילום: דן בר דוב)
לבני: "המדינה מתייצבת לצידם של הנאבקים במלחמות הנכונות והחשובות. זהו מאבק של כולנו" (צילום: דן בר דוב)

ההצעה הראשונה, שהתקבלה ברוב קולות, עוסקת בדין משמעתי נגד רבני ערים, לאחר שהתגלה כי המנגנון הקיים אינו יעיל ואינו מרתיע. זאת, משום שספורים המקרים בהן מופנית תלונה על רב עיר להרכב בית-הדין הרבני – וגם במקרים אלו נמנע בית-הדין מלקבל החלטה מרשיעה.

שרת המשפטים הציעה שיוגדר באופן ברור הדין המשמעתי המהותי החל על רבני ערים וכי ישונה הרכב בית-הדין כך שיעמוד בראשו שופט בית-משפט מחוזי בדימוס (ולא רב), דיין שימונה על-ידי נשיא בית-הדין הרבני (בהסכמת שרת המשפטים) ורב עיר.

בנוסף לכך, לראשונה עפ"י הצעה זאת, הגוף המשמעתי יוכל לחקור את המקרים המובאים בפניו, ולכן, ימונו חוקרים שתפקידם לחקור עבירות משמעתיות של רבנים; ולסיכום: ניתן יהיה להשעות רב עיר נגדו הוגשה קובלנה משמעתית או כתב-אישום פלילי.

המתנגד היחיד להצעה היה השר אורי אריאל, שאף הודיע כי יגיש ערר נגד ההחלטה – וזאת על-אף שהובהר לו על-ידי שרת המשפטים כי ההצעה גובשה בתיאום מלא עם סגן שר הדתות, הרב אלי בן-דהן, ממפלגתו של אריאל.

 ההצעה השנייה, שעברה פה אחד, מבקשת להעניק סיוע משפטי חינם לחושפי שחיתויות. ההצעה, שתעניק סיוע משפטי חינמי לחושפי שחיתויות, גובשה לאחר פגישה של שרת המשפטים לבני עם מבקר המדינה, בה סיכמו השניים לקדם חקיקה בנושא.

חושפי השחיתויות מוצאים עצמם חשופים להתנכלויות ולרדיפה ונאלצים לבוא בשערי בית המשפט, דבר הכרוך בהוצאות כספיות רבות. כיום ישנה הגנה משפטית לחושפי שחיתויות, אולם הם עדיין מוצאים עצמם לא אחת חשופים לסכסוכי עבודה בשל המעשה המוסרי והאמיץ שביצעו. החוק החדש נועד להוריד את החסמים המרתיעים את העובד מלחשוף שחיתויות או התנהלות בלתי-תקינה אליה נחשף, ומשכך לתרום לשמירת טוהר המידות והתנהלות תקינה במקומות עבודה.

השרה לבני: "אני שמחה שוועדת השרים אישרה את שתי הצעות החוק הללו, המקדמות את הדמוקרטיה הישראלית. הראשונה נועדה להגביר ביקורת על מוסד חיוני לציבור הישראלי-יהודי, במהלך שרק יגביר את אמון הציבור ברבנות; והשנייה תסייע לאותם אזרחים שאוזרים אומץ ונאבקים במאבק החשוב לכולנו נגד שחיתות".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן