Skip to content

בפורום לשוויון בנטל מזהירים: "חוק לפיד-פרי-שקד גרוע מחוק טל"

לקראת ההכרעה הסופית הצפויה השבוע, בקשר לחוק המתגבש והולך בוועדת הכנסת לשוויון בנטל, מזהירים בפורום לשוויון בנטל: "החוק המוצע הוא אחיזת עיניים מהגדולות שהיו בתולדות המדינה". ראשי חדו"ש: "סנקציות כלכליות הן הדרך היותר יעילה להשיג שוויון, בלי לדרדר את ישראל לעימות פיזי אלים עם הציבור החרדי". במפלגתו של לפיד, "יש עתיד", פתחו בינתיים בפעילות שטח […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"חוק לפיד-פרי-שקד גרוע מחוק טל. החוק שעומד לעבור השבוע בוועדת השוויון בנטל, בראשות ח"כ איילת שקד, הוא אחיזת עיניים מהגדולות שהיו בתולדות המדינה". כך מזהיר הפורום לשוויון בנטל לקראת הדיון המרתוני שעומד להתקיים השבוע בוועדה, לקראת אישורו הסופי של החוק. בפורום לשוויון בנטל נערכים במקביל לעתור לבג"צ, ברגע שתאושר הצעת החוק, עפ"י נוסחת לפיד-פרי-שקד.

פעילי "יש עתיד" בפעילות שטח, בתחנת הרכבת ארלוזורוב הבוקר (צילום: דן בר דוב)
פעילי "יש עתיד" בפעילות שטח, בתחנת הרכבת ארלוזורוב הבוקר (צילום: דן בר דוב)

בפורום לשוויון בנטל אומרים עוד: "מעל כל במה מנופפים על חוק השוויון בנטל, אך למעשה מדובר בדמגוגיה שהיא גרועה מהמצב הקיים. השנה הראשונה של הממשלה הנוכחית הייתה הגרועה ביותר לנושא הגיוס בשנים האחרונות. העתיד מסתמן כגרוע יותר".

בפורום לשוויון בנטל מזכירים כי כבר השנה החרדים מהווים כ15% מברי הגיוס וכי בעוד כעשור הם יהוו 25%. "מה שלא נעשה היום, כבר לא נצליח לעשות בעתיד ועל כן ממשלת נתניהו-לפיד למעשה סותמים את הגולל, דה פקטו, על צבא העם – כי בחברה שבה 25% מקבלים פטור משירות, לא יהיה מי שיתגייס, ואז באמת נהיה תלויים בחסדי שמיים.

"לא במקרה מרבית החרדים לא יוצאים לרחובות", אומרים בפורום לשוויון בנטל. "הם מבינים שהחוק הזה מצוין להם – הוא לא מביא שוויון, אלא להפך, מעמיק את האפליה בישראל. אתה יכול לצאת לעבוד, אתה יכול לבחור ללמוד. כל עוד אתה חרדי אתה יכול לעשות מה שאתה רוצה".

בתוך כך, מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון הרב עו"ד אורי רגב וסמנכ"ל העמותה שחר אילן קוראים לחברי הוועדה וביחוד לאנשי יש עתיד "להתעלות על אינטרסים פוליטיים ולהצטרף ליוזמת הסנקציות הכלכליות".

השניים אומרים ש"עד כמה שנראה צודק ונכון להנהיג סנקציות פליליות בפועל לא רק שמאסר תלמידי ישיבות לא יביא לגיוסם, אלא סביר שיסכל אותו כליל". לדברי רגב ואילן, "המטרה שצריכה לעמוד לנגד עיני כולנו היא איך להאיץ את התהליך המבורך אך איטי מדי של השתלבות חרדים בשירות ובכלכלה, ולקדם את ערך השוויון בנשיאה בנטל. סנקציות כלכליות הן הדרך היותר יעילה להשיג זאת, בלי לדרדר את ישראל לעימות פיזי אלים עם הציבור החרדי".

ראשי חדו"ש גם קראו לחברי הועדה להתעשת ברגע האחרון ולמתן את תהליך "ריקון הבריכה" בחוק שמשמעותו שכל תלמידי הישיבות בני ה-18 ומעלה יקבלו פטור מלא מכל שירות. השניים מזהירים שמדובר בסעיף שהוא לא רק בלתי מוסרי, בלתי חוקתי וההיפך הגמור משוויון בנטל, אלא הוא ימנע עמידה ביעדי השירות שמציב החוק עצמו. זאת, כיוון שלתלמידים לא יהיה כל תמריץ לשרת". הם קוראים להחיל את הפטור רק על בני 22 ומעלה וגם זאת בהדרגה. רגב ואילן מזכירים ש"אם יושגו יעדי השירות לא יוטלו סנקציות בכלל. למדינת ישראל על כל מגזריה יש עניין  מובהק לעמוד ביעדים ובכך לשלב כמה שיותר תלמידי ישיבות ללא עימות חברתי. המטרה היא לא להלחם בחרדים, אלא לשלב בחורים חרדיים רבים ואיכותיים ככל האפשר בשירות ועבודה".

ומנגד, איגוד הישיבות הגבוהות הציוניות, איגוד מנהלי הישיבות והמוסדות התורניים ואיגוד ישיבות ההסדר בישראל עתרו במשותף לבג"צ בדרישה שיבטל את צו הביניים שהוציא בשבוע שעבר. צו הביניים עצר את התקציבים לישיבות בעבור התלמידים שגיוסם נידחה בחודשים האחרונים בהוראת שר הביטחון. העותרים טוענים כי בג"צ לא שמע אותם כלל וקיבל החלטה מבלי שהביא בחשבון את ההשלכות הקשות של עצירת התקציב לישיבות. עוד הם אומרים כי בג"צ קיבל החלטה דרמטית על יסוד עובדות ומצגים מעוותים שהציגו העותרים, שהם בעלי אג'נדה פוליטית מובהקת ועושים שימוש ציני בבית המשפט לקידומה.

בעוד כעשור הם יהוו כרבע ממחזורי הגיוס (צילום: דן בר דוב)

בעוד כעשור הם יהוו כרבע ממחזורי הגיוס (צילום: דן בר דוב)

בינתיים פתח מטה הצעירים של 'יש עתיד' בהשתתפות חברי הכנסת של המפלגה ח"כ הרב דב ליפמן וח"כ רונן הופמן בפעילות שטח בנושא השוויון בנטל. הבוקר הגיעו פעילי "יש עתיד" לתחנת רכבת מרכז (ארלוזרוב) בתל אביב. הפעילים, ביחד עם חברי הכנסת הקימו עמדת הסברה, חילקו מיץ לחיילים בדרכם לבסיס והסבירו לעוברים ושווים על חוק השוויון בנטל ועל החשיבות של השתתפות בנטל – גם בשירות וגם בשוק העבודה.

ח"כ רונן הופמן (יש עתיד): "בהשלמת החוק לשוויון בנטל אנחנו מתקנים עיוות היסטורי שנמשך 65 שנים. מעתה כולם יהיו שווים בפני החוק. בפעילות השטח שלנו שוחחנו עם העוברים ושבים והדגשנו בפניהם כי השוויון בנטל יביא גם להגדלת השתתפות החרדים בשוק העבודה, לצמצום פערים חברתיים ולשבירת מעגל העוני. הבהרנו כי מעמד הביניים איננו יכול עוד לשאת את הציבור החרדי על גבו וכי צריך שמעתה, סוף סוף, כולם יישאו בנטל".

ח"כ הרב דב ליפמן (יש עתיד): "השיחות עם החיילים בשטח – דתיים, חילונים, נשים וגברים – רק מדגישות את העובדה שכולנו עם אחד. נשלים את חקיקת חוק השוויון בנטל בחודש הקרוב כדי שגם החיילים אותם פגשתי הבוקר ידעו שכל אזרח ישראלי המחויב גיוס יישא איתם באחריות- גם בשירות וגם בשוק העבודה".

בריאיון אמש ל"פגוש את העיתונות" בערוץ 2, הבהיר יו"ר יש עתיד יאיר לפיד כי מפלגתו לא תישאר בקואליציה אם הממשלה לא תעביר את חוק השוויון בנטל. "אנחנו מאמינים שיש לנו רוב בוועדה ובכנסת ושנגיע להסכמות עם הבית היהודי", אמר לפד והדגיש: "אם לא יהיו סנקציות פליליות נפרוש מהממשלה".

על התפרעויות החרדים אמר שר האוצר: "כשעושים מהפכה צריך לקחת בחשבון שיהיו איומים וכעסים. צריך להיות סבלניים וקשיחים למען עיקרון גדול".

לפיד גילה כי מתנהל דיאלוג עם החרדים "שנמצא מתחת לרדאר" ואמר: "אנחנו יושבים ומדברים עם אנשים מובילים בחברה החרדית, גם לנו החילונים צריכה להיות הבנה לצד שלהם".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן