Skip to content

עיריית בני ברק תשלם 4,000 שקל ליום עד שיבצעו פסק דין

לפני כשבע שנים הקימה עיריית בני ברק חוות גנראטורים כשרה לאספקת חשמל לתושביה. תושבים שגרים ליד האתר פנו לבית המשפט שפסק שלוש פעמים כי החווה לא כשרה בעייני החוק ויש לפנותה לאלתר. העירייה וראשה התעלמו והמשיכו להפעילה. היום נקבע כי מדובר בביזיון בית משפט
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שופטת בית משפט המחוזי לעניינים מנהליים בתל אביב, ד"ר דפנה אבניאלי, הרשיעה היום (ראשון) את ראש עיריית בני ברק, הרב חנוך זייברט, בביזיון בית משפט. הוטל עליו לשלם מדי יום 4,000 שקלים עד למימוש פסיקה קודמת לפיה על העירייה לסלק לאלתר את חוות הגנראטורים אותה הקימה בניגוד להוראות דין.  "אינטרס הציבור, שלטון החוק וכיבודו מחייבים שיושם סוף להתנהלות זו כדי שחוות הגנראטורים תוסר לאלתר", פסקה השופטת.

מדובר  במספר גנראטורים שהציבה העירייה בשנת 2007 על פני שטח של עשרה דונם הידוע כ"גבעת הבנים". מטרת הגנראטורים היא לייצר "חשמל כשר", כי הם אינם פועלים בשבת. את החשמל הזה מכרה העירייה למאות תושבים שחפצו בכך. "התארגנות טכנית זו וההוצאה הכספית הדרושה לצורך הפינוי יעשה מהיום למחר", אמרה השופטת.

ישלם 4,000 ש"ח ליום - חנוך זייברט (צילום באדיבות האתר החרדי לדעת)
ישלם 4,000 ש"ח ליום - חנוך זייברט (צילום באדיבות האתר החרדי לדעת)

עירית בני ברק הודיעה במקביל על פתיחת חקירה באמצעות ועדה שמינתה לחקור את השתלשלות הפרשה. בעקבות  עתירה לבית המשפט של שבעה תושבים הגרים ליד החווה שהחלה לייצר חשמל, רעש וזיהום סביבתי,  פסק בית המשפט עוד ב-2007 כי הגנראטורים הוצבו ללא היתר בנייה. נפסק כי על היועץ המשפטי לממשלה והיועץ המשפטי של הוועדה המחוזית לפעול בהתאם לכך על פי הסמכויות הנתונות להם. פסיקה זו לא הניעה את העירייה לשנות דבר והחווה המשיכה לפעול.

לאחר מכן עתרו השבעה שוב לבית המשפט שקבע כי "חוות הגנראטורים היא פיראטית בגודל, בהיקף ובפעילות שהוכחה בעתירה", וכי הדבר "סותר את תכנית המתאר ומשום כך דינו להתבטל". גם פסק הדין בעתירה השנייה לא שינה את המצב וחוות הגנראטורים המשכה לפעול. העירייה לא פעלה להפסקת המטרד והסרתו אלא ערערה על פסקי הדין בבית המשפט העליון. העירייה, מסיבות השמורות לה,  לא ביקשה מבית המשפט עיכוב ביצוע לפסק הדין.

השבעה פנו בפעם השלישית לבית המשפט שפסק כי "המשיבים (עיריית בני ברק) אכן מבזים את בית המשפט ומתעלמים מפסקי דין מפורשים המורים כי היתרי הבנייה ניתנו שלא כדין. לגבי העובדה שהעירייה והעומד בראשה לא טרחו לבקש עיכוב ביצוע, נכתב בפסק הדין: "המשיבים אינם טורחים לבקש עיכוב ביצוע של פסק דין עד להכרעה בערעור (לעליון), שהוגש על ידם – משל מדובר בפיסת נייר שאינה מחייבת אותם".  ועוד: "מצופה כי רשות ציבורית תפעל לכיבוד פסקי דין של בית המשפט".

עוד נקבע בפסק הדין, כי "המשיבים יפעלו לאלתר מכוח סמכויותיהם להפסקת השימוש שנעשה במקרקעין ולפינוי הגנראטורים מהשטח".

בא כוח העירייה, עורך הדין אריאל יונגר, טען כי "דרישתם כי יום לאחר פסק הדין יעלו טרקטורים ויהרסו את הגנראטורים הנה דרישה בלתי סבירה…".

"אינטרס הציבור, שלטון החוק וכיבודו מחייבים כי יושם סוף להתנהלות זו", פסקה השופטת וקבעה שוב כי העירייה תפעל לאלתר להפסקת פעילות הגנראטורים ולסילוקם מהשטח. על מנת להבטיח כי כך יעשה פסקה כי "החל מיום מתן ההחלטה (היום) ועד למועד מסירת ההודעה כי בוצע צו בית המשפט, יחויבו המשיבים בקנס יומי בסך 4,000 ש"ח".

מעיריית בני ברק מסרו בתגובה כי  זה נכון שהוצא פסק דין כזה, אבל "בניגוד לנטען מדובר באי ביצוע של שנים אחדות, ישנו ראש עיר חדש, חנוך זייברט, שנכנס לתפקידו רק לפני חודשים אחדים. העירייה מידה הגישה ערעור לבית משפט עליון על החלטת בית המשפט המחוזי ונכתבו בו שורה ארוכה של טענות על פגמים מהותיים  בפסק הדין". עוד מציינים בעירייה כי בנוסף הוגשו לעליון שורה ארוכה "של מסמכים על פעילות העירייה לאורך כל הדרך בהתאם לחוק".

דובר העירייה ציין כי בימים אלו הגישה העירייה בקשה לעיכוב ביצוע הליכים וכי הם ממתינים להחלטת בית המשפט בעניין זה. בעירייה מדגישים כי "בד בבד העירייה עוסקת בימים אלו במציאת מקום חלופי לגנראטורים ונראה שתוך ימים אחדים ימצא מקום חדש ובעקבות זאת, אם לא יינתן עיכוב צו ביצוע, הגנראטורים יועברו למקום החדש". בעיריית בני ברק לא הסבירו מדוע לא העבירו מלכתחילה את הגנראטורים ובכך היו מונעים מהתושבים את הסבל המיותר ומעצמם את ביזיון בית הדין וההוצאות הנלוות לכך.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן