Skip to content

עיטור הנשיא יוענק לששה שתרומתם למדינה ולאנושות יוצאת דופן

נשיא המדינה יעניק את עיטור הנשיא לשמונה אישים וארגונים בארץ ובעולם, שתרמו תרומה יוצאת דופן לחברה ולאנושות. הנשיא שמעון פרס יוזם הרעיון, פותח מסורת חדשה. המעוטרים נבחרו על ידי ועדה מיוחדת, בהם זובין מהטה והנרי קיסינג'ר בצד קרן רש"י
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נשיא המדינה יעניק את עיטור הנשיא לששה אישים וארגונים בארץ ובעולם, שתרמו תרומה יוצאת דופן לחברה ולאנושות. הנשיא שמעון פרס יוזם הרעיון, פותח מסורת חדשה. המעוטרים נבחרו על ידי ועדה מיוחדת, בהם זובין מהטה והנרי קיסינג'ר, קרן רש"י

מאת נורית קרטן וצבי זינגר

זובין מהטה, עו"ד אורי סלונים, ג'ודי פלד קאר, הנרי קיסינג'ר, קרן רש"י, הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ הם הזוכים הראשונים בעיטור הנשיא. כך פורסם הבוקר במהלך מסיבת עיתונאים שקיים הנשיא, יחד עם חברי הוועדה שבחרו את הזוכים. העיטור הינו פרס לאנשים וגופים שתרומתם לחברה ולאנושות בארץ ובעולם, תרומה יוצאת דופן בכישרונם, בשירותם או בדרך אחרת.

עיטור הנשיא, הנשיא פרס והנשיא לשעבר נבון
עיטור הנשיא, הנשיא פרס והנשיא לשעבר נבון

מבית הנשיא נמסר כי מטרת העיטור הינה לאפשר לנשיא המדינה להביע את הוקרתו והערכתו לאנשים הראויים לכך, ובכך אף לעודד אנשים לתרום מכישוריהם ופועלם לטובת מדינת ישראל ולתיקון עולם.

הוועדה המייעצת לנשיא, שהמליצה על מקבלי הפרס, כוללת את   נשיא בית המשפט העליון (בדימוס) מאיר שמגר, שעומד בראש הוועדה; הנשיא החמישי, יצחק נבון; פרופ' סוזי נבות; מוחמד עיסוואי; הרב ד"ר רצון ערוסי; גיל שוויד, יו"ר ומנכ"ל חברת צ'ק פוינט ופרופ' אניטה שפירא, מאוניברסיטת תל-אביב והמכון הישראלי לדמוקרטיה.

לפי תנאי הפרס, עיטור הנשיא יוענק למועמד שהתקיימו בו לפחות אחת מאמות המידה הבאות:
(א) המועמד תרם תרומה ייחודית למדינת ישראל או לתיקון עולם או הטביע חותם על החברה בתחום פעילותו או בהישגיו.
(ב) המועמד העלה את קרנה של מדינת ישראל ותרם תרומה ייחודית לתדמיתה בעולם.
(ג) המועמד מהווה דוגמא ומופת ליזמות, חדשנות, יצירתיות וחזון.

התרומה יכול שתהיה במעשה בודד ויכול שתהיה בפעילות מתמשכת.
כל תושב מדינת ישראל וכל ארגון הפועל בישראל רשאים להציע את מועמדותם שלהם או של אחרים לקבלת עיטור הנשיא.

ואלה שמות מקבלי העיטורים השנה:

* המנצח זובין מהטה, מנהלה המוזיקלי של התזמורת הפילהרמונית הישראלית  על תרומתו הייחודית לעולם המוסיקה הישראלי. מהטה מנצח על התזמורת  הפילהרמונית בארץ בקונצרטים למנויים ובקונצרטים מיוחדים, באירועים לאומיים-ממלכתיים, בעיירות פיתוח, בקיבוצים ובמחנות צה"ל. 

ישראלי בנשמה. מהטה. (צילום: עודד אלטמן)
ישראלי בנשמה. מהטה. (צילום: עודד אלטמן)

 ב-29 באוגוסט 1999 ניצח מהטה על התזמורת הלאומית של בוואריה ועל התזמורת הפילהרמונית הישראלית, שביצעו את הסימפוניה מס' 2 של מאהלר במקום בו עמד מחנה הריכוז בוכנוואלד.

"עבודתו ואורח חייו של מהטה מהווים דוגמא ומופת לגשר בין תרבויות באמצעות המוסיקה", נאמר בנימוקי הוועדה שבחרה בו. "השפה המוסיקלית של מהטה הייתה שפה דיפלומטית מן המדרגה הראשונה והופעות התזמורת הפילהרמונית בעולם בניצוחו ובניהולו העלו את קרנה של מדינת ישראל ותרמו תרומה ייחודית לתדמיתה בעולם.

"כמנצח ומנהל התזמורת הפילהרמונית הישראלית משך כחמישה עשורים תרם מהטה תרומה ייחודית לעולם המוסיקה הישראלי והטביע את חותמו על התרבות בישראל".

 

חילצה אלפים מיהודי סוריה. פלד קאר (אתר יהדות טורונטו)
חילצה אלפים מיהודי סוריה. פלד קאר (אתר יהדות טורונטו)

* ג'ודי פלד-קאר על סיועה בסתר להצלתם של אלפי יהודים מבתי כלא בסוריה והוצאת צעירים ומשפחות שלמות אל מחוץ לסוריה במשך למעלה מ-25 שנה.

פלד קאר, מוזיקאית ופעילת זכויות אדם יהודית-קנדית, שילמה במשך שנים כופר לשלטונות סוריה, על מנת שיאפשרו את יציאתם של יהודים מן המדינה. היא עבדה מאחורי הקלעים כאשת צללים ופעלה יד ביד עם כמה שירותים חשאיים ובראשם המוסד. לפי ההערכה, עזרה פלד קאר בחילוצם של למעלה מ-3,000 יהודים מסוריה. רבים מהם חיים היום בישראל.

ג'ודי פלד קאר זכתה באותות ועיטורים רבים, ביניהם אות מסדר קנדה, פרס מרכז שמעון ויזנטל, אות כבוד מאוניברסיטת חיפה ותואר כבוד מאוניברסיטת לאורנטיאן באונטריו.

בנוסף, פעלה פלד-קאר להצלת שכיות תרבות יהודיות מסוריה והצליחה להוציא ולהביא ארצה את "הכתר של דמשק" ומספר כתבי קודש עתיקי יומין.

 

משכמו ומעלה. סלונים
משכמו ומעלה. סלונים

* עו"ד אורי סלונים, נשיא וראייטי ישראל, על פעילותו ההתנדבותית בתחום שבויי ונעדרי צה"ל ועבודתו בארגון וראייטי, במהלכה סייע למאות אלפי ילדים נכים, בעלי מוגבלויות בישראל ובעולםם.

. סלונים מלווה, מזה 26 שנים, בהתנדבות, את ממשלות ישראל בנושא שבויי צה"ל והנעדרים. פעילותו בתחום זה כללה ניהול משא ומתן בנושאים אלה מטעם המדינה וליווי משפחות שבויי צה"ל והנעדרים מאז 1986 ועד היום. בפעילותו זו תרם תרומה ייחודית למדינת ישראל.

 

מדינאי בעל ראייה למרחק. קיסינג'ר* הנרי קיסינג'ר: על תרומתו הייחודית לישראל ולהשכנת השלום במזרח התיכון ועל היותו מדינאי שניחן בראיה למרחוק, ביצירתיות ובחזון. בספטמבר 1973 מונה לתפקיד מזכיר המדינה והיה היהודי הראשון שכיהן בתפקיד זה בארצות הברית. עם פרוץ מלחמת יום הכיפורים ניהל קיסינג'ר את מדיניות החוץ האמריקאית כמעט לבדו. הדיונים עם השגריר הסובייטי דוברינין ברגעים הקשים ביותר של המלחמה, כמו גם השיחות עם ישראל ומדינות ערב, התנהלו כולן דרך קיסינג'ר. הוא ביצע במהלך המלחמה "מסע דילוגים" כדי להביא להפסקת אש  בין ישראל ומצרים והיה מהארכיטקטים של הסכם הפרדת הכוחות בין ישראל למצרים וישראל לסוריה.

 

מחזקים חלשים. מנכ"ל קרן רש"י, אלי אלאלוף
מחזקים חלשים. מנכ"ל קרן רש"י, אלי אלאלוף

   * עמותת קרן רש"י, שהוקמה על ידי משפחת לאוואן, שתרמה תרומה מכרעת לחיזוק ביטחון ישראל כבר מהשנים הראשונות להקמת המדינה כאשר העניקה את מיליון הדולר הראשונים להקמת הקריה הגרעינית בדימונה.

 במהלך שנות קיומה, פעלה הקרן לסיוע לילדים ונוער מאוכלוסיות מוחלשות לממש את מלוא יכולותיהם ולבנות את עתידם כאזרחים תורמים בקהילה. במקביל, פועלת הקרן לחיזוק המערכות המשרתות אוכלוסייה זאת, במטרה לשפר את איכות החיים ורמת השירותים הניתנים על ידן. פעילות הקרן מתבצעת בכ-170 רשויות מקומיות ואזוריות ברחבי הארץ, עם כ-180 תוכניות הפעילות בכ-2,500 מסגרות, בהן משתתפים מידי שנה כ-270 אלף ילדים, בני נוער ובוגרים בפעילות כדוגמת: בתי ספר, כפרי ילדים, מרכזים לגיל הרך, מרכזי מדעים, מכללות, אוניברסיטאות, מרכזים רפואיים ועוד.

 

תרומה ייחודית ויוצאת דופן. שטיינזלץ (ויקימדיה)
תרומה ייחודית ויוצאת דופן. שטיינזלץ (ויקימדיה)

* הרב עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) על תרומתו  הייחודית ויוצאת הדופן לעולם החינוך והתרבות היהודי ועל היותו דוגמא ומופת ליצירתיות ולחזון.

הרב עדין אבן ישראל-שטיינזלץ (שבשנת 1991 שינה את שם משפחתו לאבן ישראל בעקבות המלצה של הרבי מליובאוויטש ) משתייך לחסידות חב"ד, חוקר ומבאר תלמוד וחסידות, כתב את הביאור לתלמוד הידוע בשם "תלמוד שטיינזלץ", כמו כן הוא כתב שורה ארוכה של ספרים הנוגעים לעולם היהדות ובעיקר לחסידות, בהם ביאור נרחב על ספר התניא.

מדליית עיטור הנשיא. צילום - יוסי מתתיהו
מדליית עיטור הנשיא. צילום - יוסי מתתיהו

 

המדליה הנשיאותית שנחשפה הבוקר עוצבה על-ידי בוגר בצלאל, אמן היודאיקה יוסי מתתיהו. בעיצוב העיטור שילב מתתיהו בין אלמנטים ישראליים ואלמנטים שמייצגים את אופיו של העיטור. בעיטור ניתן לראות את כוכב הצפון שמהווה סמל וביטוי שגור למה היא הדרך הנכונה, ואת המנורה שמסמלת את התחדשות המדינה, את הקשר החזק בין העבר להווה ואת יצירת ההמשכיות. בראש העיטור משובץ הביטוי: 'משכמו ומעלה', הלקוח מפרק ט' בספר שמואל א': "בחור וטוב ואין איש מבני ישראל טוב ממנו, משכמו ומעלה גבוה מכל העם", שמסמל בעיני האמן את הייחוד והנדירות של זוכי עיטור הנשיא.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן