Skip to content

המשטרה מודה: עשרות תיקים, רק עבריין גז אחד נשלח למאסר

גנבי בלוני-גז, מפעילים ללא-רישיון וסוחרים ללא-היתר נשלחים לעבודות שירות למרות שהחוק מתיר לאסור לשנתיים בפועל. כך נחשף בוועדה לביקורת המדינה, היו"ר אמנון כהן: "רחמנות השופטים על עברייני-הגז היא אכזריות על ילדים שלא חטאו"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המשטרה מודה כי מבין עשרות תיקים – רק עבריין גז אחד נשלח למאסר. כך נחשף היום בדיון שערכה הוועדה לביקורת המדינה, בנושא בטיחות הגז והדלק בישראל. הדין נקבע עוד בעקבות דו"ח מבקר המדינה בעקבות אסון הגז בשכונת גילה בירושלים.

רק הלילה נהרגו חמישה אנשים, כתוצאה מפיצוץ בלון הגז בעכו. בשבוע שעבר איתרה המשטרה מאות בלוני גז, המהווים סכנה ממשית לציבור, בפשיטה על חמישה מתחמים באזור רהט. בבלונים אוחסן גז בישול באופן לא מורשה ומסוכן. שוטרי היחידה הארצית למאבק בפשיעה כלכלית עצרו חמישה חשודים. הצילומים נלקחו מפשיטה זאת.

בלוני גז פיראטיים שאותרו ברהט, בשבוע שעבר (צילום: יחידת התיעוד, חטיבת דובר המשטרה)
בלוני גז פיראטיים שאותרו ברהט, בשבוע שעבר (צילום: יחידת התיעוד, חטיבת דובר המשטרה)
(צילום: צילום: יחידת התיעוד, חטיבת דובר המשטרה)
(צילום: צילום: יחידת התיעוד, חטיבת דובר המשטרה)
(צילום: צילום: יחידת התיעוד, חטיבת דובר המשטרה)
(צילום: יחידת התיעוד, חטיבת דובר המשטרה)

מנהל מינהל הדלק והגז במשרד, חן בר יוסף, הודה כי במשך השנים לא הצליח המשרד להכניס לכלא סוחר פיראטי בגז, למרות שעפ"י החוק מדובר בשנתיים מאסר וקנס של 250 אלף שקלים. "המקסימום הוא עבודות שירות, אך אנו מהדקים את שיתוף הפעולה עם המשטרה. סמכות הפקח היא להחרים את הבלון באופן מיידי, ומחר אנו אף מקדמים בוועדת הכלכלה את החוק, שיאסור הספקת גז לסוחר-שאינו-מורשה", אמר.

רב-פקד יעקב לופז, הודה כי הוגשו אמנם עשרות כתבי אישום, ומספר בקשות למעצר עד תום ההליכים, "אך רוב השופטים קבעו רק 5-6 חודשי מאסר על תנאי ועבודות שירות, ולפני חודשים אחדים נשלח סוחר אחד בלבד ל 11 חודשי מאסר בפועל".

אורן תמיר, נציג משרד המשפטים, הוסיף כי המשרד מוביל החמרה בענישה של סוחרי-גז שאינם-מורשים, ע"י הגדלת הקנס ליותר מחצי מיליון שקל ועונש מאסר בפועל של שלוש שנים. לדבריו, "השופט צריך לאזן בין הנסיבות האישיות של העבריין לבין שמירה על שלום הציבור, חומרת העבירה והמסוכנות שלה ולכן איננו בעד עונשי מינימום".

אבי פרל, יו"ר חברת "מרכז הגז" טען "שוק הגז הוא ריכוזי, ומשרד האנרגיה מסרב לשתף עם העסקים הקטנים פעולה. בלי תחרות לא תהיה בטיחות, ואם תהיה תחרות לא יהיה כדאי לפיראטים לגנוב ולפעול".

יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס) הדגיש בדיון: "אסון יכול להתרחש בכל מקום ובכל עת. דו"ח המבקר מזכיר לי כמעט מילה במילה את הדיון שערכתי בעניין כיו"ר ועדת הפנים לפני שנים אחדות. שום דבר לא השתנה, והסובלים העיקריים הם האזרחים". כהן הצביע על פער אדיר בין הנתונים על אירועי  בטיחות-גז של משרד האנרגיה (פחות מ 200) לבין אלו של מכבי האש (יותר מ 8,000) וקרא לקצוב עונשי-מינימום על סוחרים ומשווקים ללא רישיון. "רחמנות השופטים היא אכזריות על ילדים שלא חטאו. בגלל השופטים המקלים  בעונש – העוול זועק לשמים", אמר.

שר התשתיות, האנרגיה והמים, סילבן שלום אמר כי בעיות רבות מוכרות לו זה שנים, וכי דו"ח המבקר העלה נקודות חשובות ונכונות. שלום הדגיש כי לא על המשרד, אלא על המבקש לסחור בגז יש להטיל את החובה להצגת תעודת יושר, והוסיף כי היום אנו יעבור במליאת הכנסת בקריאה ראשונה, החוק המאפשר לדיירים – ולא לקבלן – להחליט מי יספק להם גז. הוא ציין כי טרם ברור מה גרם לפיצוץ בעכו ובירושלים אך קרא למשרד המשפטים להגדיר גניבת בלון גז כגניבה בנסיבות חמורות, כיוון שמדובר בחומרים מסוכנים.

ח"כ ניסים זאב (ש"ס) הזהיר כי "לפני שדואגים מחיסולי העולם התחתון – יש להתייחס לכל בלון גז כאל מטען חבלה ליד הבית. מאות בלונים מוצבים בצורה גלויה, וכל מחבל יכול לגשת בקלות ולהציתם. יש שוק שחור, וגניבות בלונים מדי יום ומדובר בסכנת נפשות מידית".

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן