Skip to content

בית המשפט העליון דחה את ערעור כי"ל והכריע בעד שקיפות

קיבל את עמדת אדם טבע ודין והתנועה לאיכות השלטון וקבע כי יש לפרסם את הליכי הבוררות שהתנהלו בין המדינה לבין מפעלי ים המלח בסוגיית התמלוגים. האוצר נענה לבקשת הפרסום ב-2012
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בית המשפט העליון דחה את הערעור  של כי"ל בטענה כי לא פורסמו הליכי הבוררות שהתנהלו בין המדינה לבין מפעלי ים המלח בסוגיית התמלוגים, כפי שדרשו ארגון אדם טבע ודין והתנועה לאיכות השלטון.

בכך הותיר בית המשפט העליון על כנו את פסק הדין של בית המשפט המחוזי, שקבע כי על החברה לפרסם את המסמכים, בטענה כי "לא מדובר במחלוקת פרטית. מדובר במחלוקת ובסכסוך בעלי מאפיינים ציבוריים מובהקים". בית המשפט העליון חייב גם את מפעלי ים המלח לשלם הוצאות משפט לתנועה לאיכות השלטון ולאדם טבע ודין בסך 30 אלף שקלים לכל צד.

חברת מפעלי ים המלח חוייבה לפרסם ולשלם הוצאות משפט
חברת מפעלי ים המלח חוייבה לפרסם את התגמולים ולשלם הוצאות משפט לאדם טבע ודין והתנועה לאיכות השלטון

מ-2012 מנסים למנוע את הפרסום

בחודש אוגוסט 2012 פנו אדם טבע ודין והתנועה לאיכות השלטון למשרד האוצר בדרישה לפרסם את כל המסמכים הנוגעים להליך הבוררות שמנהלת המדינה מול מפעלי הים המלח, באשר לאופן חישוב התמלוגים על האשלג שישלמו המפעלים. משרד האוצר נענה לבקשת הארגונים, אך מפעלי ים המלח הגישו עתירה לבית המשפט המחוזי בירושלים במטרה למנוע את פרסום המסמכים ואת שיתוף הציבור בהליך זה.

בין שאר משימותיה הוטל עלועדת ששינסקי 2 לבחון את החלת העקרונות שיגובשו בהקשר של מחצבי ים המלח, בשים לב, בין היתר, להחלטת ממשלה מס' 4060 ולהסכם המפורט שנחתם עם מפעלי ים המלח בעקבותיה ביולי 2012, ובשים לב לדיון הציבורי שהתקיים סביב אפשרות מיזוג החברה עם חברה זרה.

"עדיפות לשקיפות ציבורית"

עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל אדם טבע ודין, בירך על החלטת ביהמ"ש העליון ואמר: "כי"ל ניסתה להתיש אותנו בהליכים משפטיים ארוכים ויקרים, אך לא הרפינו והצדק ניצח! בית המשפט העליון נתן עדיפות לשקיפות הציבורית וכעת ברור לכולם כי המידע הציבורי שייך לציבור, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר במשאבי טבע כמו ים המלח השייכים לכולנו. כעת נעמוד על המשמר על מנת להבטיח שכי"ל תשלם לציבור את כל הכספים המגיעים לו בשל ניצול ים המלח לטובת אינטרסים כלכליים פרטיים". העדיף את השקיפות הציבורית על פני הליכים שנעשים במחשכים.

"התנהלות בזויה"

עו"ד דנה טבצ'ניק, ראש תחום כלכלה ומשאבי טבע באט"ד: היום ביהמ"ש העליון שם סוף להתנהלות הבזויה של כי"ל, אשר לא רק ממשיכים לנצל באופן מחפיר את משאבי ים המלח, אלא גם להסתיר מהציבור את המידע בנוגע לתביעה המתנהלת נגדם על כספים שלא שילמו עבור ניצולו".

עו"ד נידאל חאיק, מנהל תחום הליטיגציה בתנועה לאיכות השלטון:"בית המשפט העליון חזר ועמד על חשיבותו של המשאב הציבורי, ים המלח, ומתוך כך דחה כל ניסיון לנהל את העניינים הקשורים לתמלוגי ים המלח הרחק מעינו של הציבור. בית המשפט קיבל את עמדת התנועה לאיכות השלטון לפיה חופש המידע וזכות הציבור לדעת שולטים בכיפה במקרה הזה והורה על חשיפת המידע לעיני הציבור. מדובר בהלכה חשובה החוזרת ומדגישה את חשיבות המעורבות הציבורית בכל הנוגע לניהול משאבי הטבע של המדינה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן