Skip to content

מטוס הקרב כפיר התרסק בקולומביה

טייס אחד נהרג, טייס שני נפצע. כך מסר דובר הצבא של קולומביה. חיל האוויר הקולומביאני פתח בחקירה כדי לקבוע את הסיבות לתאונה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מטוס קרב כפיר של חיל האוויר הקולומביאני האוויר, התרסק אתמול בעת טיסת אימונים. טייס אחד נהרג, טייס שני נפצע. כך מסר דובר הצבא של קולומביה.

מטוס הקרב כפיר. צילום: ויקיפדיה
מטוס הקרב כפיר המוצב במוזיאון חיל האוויר. צילום: ויקיפדיה

מטוס הקרב הדו מושבי, תוצרת התעשייה האווירית הישראלית, התרסק ליד העיירה נורקסיה (Norcasia) במחוז קלדאס (Caldas) המרכזי בקולומביה. לדברי הדובר, אחד הטייסים הצליח להפעיל את כסא המפלט, לפלוט עצמו מהמטוס ולהינצל. הוא חולץ והועבר ליחידה רפואית של חיל האוויר בפוטו סלאגאר. הטייס השני לא הצליח לפלוט עצמו והוא נהרג בתוך המטוס.

חיל האוויר הקולומביאני פתח בחקירה, במטרה לקבוע את הסיבות לתאונה.

ב-27 בספטמבר, התרסק כפיר אחר של חיל האוויר הקולומביאני, ליד הבסיס הצבאי פאלאנקוארו Palanquero))בפוארטו סלאגאר. שני אנשי צוות בתאונה הזאת לא נפגעו.

תאונות נוספות

• מטוס "כפיר" התרסק במרס 2012, במדינת נבדה שבארצות הברית. הטייס נהרג והמטוס נהרס. המטוס הופעל על ידי חברה אזרחיתATAC – Aircraft Tactical Advantage Company)) עבור הזרוע האווירית של חיל הים האמריקני.

• באוקטובר 2010 התרסק מטוס כפיר של חיל האוויר הקולמביאני, לאחר המראה לגיחת אימונים מבסיס פלאנקווירו בידי שני טייסים, שלא נפגעו.

• ביולי 2009 לא הצליח בקולומביה מטוס כפיר להמריא משדה התעופה רפאל נונייז בקרטחנה. המטוס נחבט בקרקע ונעצר ליד כביש סמוך לים. שני הטייסים הישראלים שהטיסו אותו ניצלו.

מטוס הקרב כפיר

מטוס כפיר פותח ונבנה בתעשייה האווירית על בסיס מטוס הקרב נשר, בעיקר באמצעות החלפת המנוע למנוע חזק יותר של ג'נרל אלקטריק J-79 בגוף מטוס הנשר. אב טיפוס ראשון של כפיר המריא לראשונה באוגוסט 1974. באפריל 1975 נמסר המטוס הראשון לחיל האוויר הישראלי. פותחו ממנו כמה דגמים עבור חיל האוויר הישראלי והצי והמרינס האמריקנים. הדגם העיקרי של הכפיר הוא C-2 (Canard) המצוייד בשני כנפוני קנרד בחרטומו. המטוס השתתף בקרב שלום הגליל.

תכונות מטוס כפיר – מהירות עד מאך 2.3, מגיע עד לגובה של 58 אלף רגל וטווח מירבי של 3,232 ק"מ. חימוש: 2 תותחי דפה 20 מ"מ, טילי אוויר-אוויר סיידווינדר, שפריר ופיתון, פצצות ורקטות במשקל של 4,295 ק"ג.

נמכר לצבאות זרים – בשנות ה-80 וה-90 לצבאות אקוודור, קולומביה, ושרי לנקה. כמו כן הוחכרו בין השנים 1985 – 1988 כמה מטוסים לחיל הנחתים ולחיל הים האמריקני. בסך הכל יוצרו כ-100 מטוסים מדגמים שונים, כולל דגם דו-מושבי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן