Skip to content

"רכישת ווטסאפ תגרום לדילול של כ-8% ברווחי פייסבוק"

כך אומרת אביבית מנה קליל, מנכ"לית משותפת באופנהיימר ישראל. היקף עסקת הרכישה משקף מחיר של 42 דולר למשתמש ווטסאפ, שהוא נמוך בהשוואה למחיר למשתמש שמגולם בשוויים של חברות כמו טוויטר, סנאפצ'ט, פינטרסט 54 ואפילו פייסבוק עצמה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
אביבית מנה קליל (צילום: אתר אופנהיימר)
קהל של צעירים. אביבית מנה קליל (צילום: אתר אופנהיימר)

אתמול בלילה הודיעה הרשת החברתית המובילה פייסבוק על רכישת ווטסאפ, מפתחת האפליקציה הפופולרית לשירותי מסרונים בסמארטפונים, בסכום דמיוני של 19 מיליארד דולר. מתוך סכום העתק, 4 מיליארד דולר ישולמו במזומן, 12 מיליארד דולר במניות פייסבוק ו-3 מיליארד דולר הנותרים יוקצו בגין האופציות לעובדי החברה הנרכשת.

"מדובר ברכישה הגדולה בתולדות עולם המדיה החברתית, של חברה שמועסקים בה 55 עובדים בלבד, בעלת היקף הכנסות זניח ככל הנראה (החברה לא פרסמה את נתוניה הפיננסיים כך שאין ממש אפשרות לדעת). מה שידוע הוא שהעסקה תוביל לדילול של כ-8% ברווחי פייסבוק כולה", כך אומרת אביבית מנה קליל, מנכ"לית משותפת באופנהיימר ישראל.

מדוע רוכשת פייסבוק את ווטסאפ בשווי כה גבוה?

"קודם כל, לחברה הנרכשת, עד כמה שהיא קטנה, יש בסיס משתמשים משמעותי של כ-450 מיליון איש, שהוכפל בשנה שחלפהה. מתוכם, כ-70% משתמשים באפליקציה על בסיס יומיומי, נתח גבוה מזה של משתמשי פייסבוק עצמה. בניגוד לפייסבוק שפועלת בעיקר בשוק האמריקני, מרבית משמשי ווטסאפ הם מחוץ לארה"ב, ומתוכם אחוז גבוה של צעירים – ובכך מנסה פייסבוק להשתלט על קהל הצעירים שלעתים מתחיל להיות פחות פעיל ברשתות החברתיות".

מה משקף היקף עסקת הרכישה?

"היקף עסקת הרכישה משקף מחיר של 42 דולר למשתמש ווטסאפ. מחיר זה הנו נמוך בהשוואה למחיר למשתמש שמגולם בשוויים של חברות כמו טוויטר – 153 דולר למשתמש, סנאפצ'ט – 67 דולר למשתמש, פינטרסט 54 דולר למשתמש ואפילו פייסבוק עצמה – 118$ לכלל המשתמשים, או 153 דולר למשתמש נייד. בסיס משתמשי ווטסאפ מונה כאמור כ-450 מיליון וגדל במיליון משתמשים ביום, כאשר כמות המסרונים הנשלחים באפליקציה (19 מיליארד מסרונים נשלחים ו-34 מיליארד מתקבלים) מתקרב לכמות הסמסים של כל חברות הטלקום יחד. בנוסף, שירותי ווטסאפ מאפשרים העלאת כ-600 מיליון תמונות מדי יום, כ-200 מיליון הודעות קול וכ-100 מיליון הודעות וידאו, כאשר כל הנתונים הללו מציגים צמיחה שנתית של יותר מ-100%.

"בהקשר זה, עולה השוואה בין רכישת ווטסאפ לרכישת אפליקציית התמונות אינסטגרם, שבוצעה על ידי פייסבוק זמן קצר בטרם ההנפקה תמורת מיליארד דולר. סכום זה גם היה נראה אז דמיוני עבור חברת סטארט-אפ נטולת הכנסות, אך לפי הערכות אחרונות נראה, כי העסקה מאוד השתלמה עבור פייסבוק – לפחות בהנחת תמחור על בסיס המשתמשים. מאידך, קביעת התמחור על בסיס שאינו כספי מזכירה לרבים מאיתנו את שנות בועת הטכנולוגיה העליזות, בהן תומחרו חברות אינטרנט מפסידות על בסיס "eyeballs", קרי משתמשים שלאו דווקא מוכנים לשלם".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן