Skip to content

נתניהו יבקש ממרקל להתעקש על פירוק איראן מיכולתה הגרעינית

"אני רואה בדאגה את העובדה שאיראן מאמינה שהיא תממש את התכנית שלה להיות מדינת סף גרעינית, עם יכולת העשרה שהיא לא חושבת שייגעו בה, עם יכולת פיתוח נשק גרעיני וגם יכולת של פיתוח טילים בין-יבשתיים שהיא ממשיכה לעסוק בה ללא מפריע", אמר ראש הממשלה. "הדבר הזה - שילוב של העשרה, נשק ויכולת שיגור - אומר […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יבקש בשיחותיו עם קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, להתעקש על כך שההסכם הסופי עם איראן יפרק אותה מהיכולת לייצר נשק גרעיני. כך אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בפתח ישיבת הממשלה היום. נתניהו אמר עוד כי אסור שהסכם הקבע עם איראן ינציח את המצב הנוכחי, שבו היא מקבלת כמעט הכול ונותנת בתמורה שום דבר.

רה"מ נתניהו והקנצלרית מרקל בעת ביקורה בישראל בשנת 2011. (צילום ארכיון: אבי אוחיון/לע"מ)
רה"מ נתניהו והקנצלרית מרקל בעת ביקורה בישראל בשנת 2011. (צילום ארכיון: אבי אוחיון/לע"מ)

הקנצלרית מרקל תגיע מחר לישראל – וביחד עם הנושא האיראני ידון אתה ראש הממשלה גם על המו"מ עם הפלסטינים.

"מרקל באה כידידת ישראל עם פמליה גדולה", אמר הבוקר נתניהו בפתח ישיבת הממשלה. "נדבר איתם במטרה להדק את שיתוף הפעולה בינינו". נתניהו הדגיש כי כיוון שגרמניה היא חלק מששת המעצמות, המנהלות את המו"מ עם איראן, ידון עם הקאנצלרית בנושא זה.

"אני רואה בדאגה את העובדה שאיראן מאמינה שהיא תממש את התכנית שלה להיות מדינת סף גרעינית, עם יכולת העשרה שהיא לא חושבת שייגעו בה, עם יכולת פיתוח נשק גרעיני וגם יכולת של פיתוח טילים בין-יבשתיים שהיא ממשיכה לעסוק בה ללא מפריע", אמר ראש הממשלה. "הדבר הזה – שילוב של העשרה, נשק ויכולת שיגור – אומר שאיראן בעצם מקבלת הכל ונותנת כמעט שום דבר. זה המצב הנוכחי. אסור שהסכם הקבע ינציח את המצב הזה, הוא צריך לפרק את איראן מהיכולת לייצר נשק גרעיני או לשגר אותו, והדבר הזה טרם הושג, וללא התעקשות של המעצמות גם לא יושג. אני מקווה שגרמניה ויתר החברות ב-P5+1 יעמדו איתן על הדרישות האמתיות למנוע מאיראן להיות מדינת סף גרעינית".

בנושא הפלסטיני אמר נתניהו כי יבהיר למרקל "שהתשתית של השלום בינינו לבין הפלסטינים תבוסס על הכרה הדדית של שתי מדינות לאום, קרי הכרה פלסטינית נדרשת במדינה היהודית, מדינת הלאום של העם היהודי".

בינתיים מבהירה תת שר החוץ האמריקאי, וונדי שרמן, כי אין לארה"ב כוונה למנוע כליל מאיראן העשרת אוראניום בהסכם הסופי שייחתם אתה. שרמן, העומדת בראש המשלחת האמריקאית למו"מ עם איראן בנושא הגרעין, אמרה כי הכוונה היא לאשר לאיראן, בהסכם הכולל, תוכנית גרעין קטנה עם "יכולת העשרה מוגבלת וברת פיקוח" שתשקף "צרכים מעשיים".

שרמן הגיעה לישראל שלשום, לאחר סבב השיחות האחרון עם האיראנים בווינה, כדי לעדכן את ישראל בהתפתחויות. בתדרוך כתבים בירושלים אמרה שרמן היעד לסיום המו"מ עם איראן הוא עד ה-20 ביולי. עם זאת, הדגישה, כי אם יידרש שבוע נוסף – אזי הדבר אפשרי, "אך בכל מקרה, כל הארכה של השיחות צריכה לקבל את הסכמת איראן ושל כל שש המעצמות, כדי שאף אחד לא ינסה למשוך זמן".

אחר הצהריים הסתיימה פגישת עדכון בת 5 שעות, בין שר המודיעין ד"ר יובל שטייניץ לבין תת מזכיר המדינה וראש הצוות האמריקאי למשא ומתן וונדי שרמן. בראשית הפגישה נועדו השר שטייניץ וונדי שרמן בארבע עיניים ואחר כך השתתפו בה גם צוות המשא והמתן האמריקאי, ראש המל"ל יוסי כהן וגורמים מקצועיים ממשרדי הממשלה הרלוונטיים ומקהילת המודיעין.

שטייניץ הדגיש: "ישראל שבה והבהירה את עמדתה כי הסכם עם איראן חייב לכלול את פירוק היכולת להתקדם לקראת נשק גרעיני". הפגישה עסקה בהיבטים טכנולוגיים, מדיניים ומודיעיניים של סוגיית הגרעין האיראני בפירוט רב, וזאת כחלק מהדיאלוג המתמשך בין ישראל לארה"ב. השר שטייניץ הבהיר בתום הפגישה כי ישראל מברכת על הדיאלוג הרציני, הידידותי והפתוח, אבל שומרת לעצמה את הזכות לבצע את הערכותיה ולקבל את החלטותיה באופן עצמאי. הצדדים סיכמו להמשיך ולהיפגש כחלק מהדיאלוג האסטרטגי המתמשך בין ארה"ב לבין ישראל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן