Skip to content

מלכת אסתר של שירי הנשמה

מה סוד הקסם של אסתר רדא, שהפכה תוך זמן קצר להיות זמרת הנשמה מספר אחת בישראל? ליובל אראל, שהגיע להשקת אלבום הבכורה שלה במועדון התיאטרון ביפו, יש תשובה ברורה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

את אסתר רדא שמעתי לראשונה כאשר התארחה במופע השקת אלבום הבכורה של זבולון דאב סיסטם – Freedom Time במועדון בארבי בתל-אביב לפני שני אביבים. אז תיארתיה כמלכת שבא מקומית. מפגש נוסף היה כמה חודשים מאוחר יותר בשלהי הקיץ ומפגש נוסף עם שירתה היה במסגרת פסטיבל זכויות האדם בכיכר רבין, כשעלתה לבצע את השיר Woman of the Ghetto של Marlena Shaw.

העולם מחכה לה. רדא במועדון התיאטרון. צילום: יובל אראל

סימנתי אותה כזמרת נשמה מרגשת ואמיתית המחזירה אותי לימי הזוהר של מוזיקת הנשמה השחורה מהחוף המזרחי של ארצות הברית, ולזמרות עם הקול העמוק והגרוני עם הגרוב והמקצבים שמלווים בחטיבות הנשיפה המקפיצות. מאז ראיתי אותה בשלל הופעות, החל מהשקת אלבום אי.פי במועדון האזור ולאחריו השקה נוספת במתכונת רחבה יותר עם הרבה אורחים במועדון בארבי, במסגרת פסטיבל ג'אז של תל אביב, שבו הופיעה עם שיריה של נינה סימון האגדית.

אסתר רדא היא זמרת הנשמה הכי איכותית בארץ. בעצם אפשר להוסיף כי ישראל קצת קטנה עליה. רדא הספיקה במהלך השנה החולפת לערוך סבב הופעות בצפון אמריקה, להשתתף בפסטיבל גלסטונברי, ובמספר שואו קייס מול אנשי תעשיית המוזיקה הבינלאומית, מנהלי פסטיבלים ועוד. ניתן לומר כעת כי לאסתר מחכה העולם שמעבר לים.

אבל מה הוא סוד הקסם שהופך אותה, את הילדה הקטנה שהגיעה מקריית ארבע לנתניה, גדלה והפכה לשחקנית בתיאטרון הרפרטוארי, לכוכבת מוזיקה שכזו? האמת מאוד פשוטה: לאסתר רדא יש יכולת לכתוב, להלחין ולהפיק שירים בסגנון הריתמ'נ בלוז, הנשמה, הפאנקי והגרוב, שנשמעים כאילו יצאו לפני עשרים ושלושים שנה מבירת הסול השחור האמריקני, כאילו נחתכו מסטאקס, או מטמלה מוטאון, כאילו אסתר עמדה ושרה לצידם של חמישיית ג'קסון, הסופרימס, וילסון פיקט וג'יימס בראון.

דפקה הופעה. רדא. צילום: יובל אראל

זו העובדה ששבתה אותי בתחילה – מי שעמד על עמדת התקלוט באמצע שנות השבעים והרים את מועדוני הנוער בתל אביב עם המוזיקה הזאת. שירתה של אסתר בשנתיים האחרונות החזירה אותי באחת אל אותם זמנים, ולכן אני יכול להבין את סוד הקסם שטמון באסתר רדא. אבל תכלס, עם ניהול נכון, עם צוות מוזיקלי שידע להפיק, לעבד ולהגיש את החומרים של אסתר לכדי יצירות זורמות ומקפיצות, ועם עבודה מקצועית, אסתר רדא עומדת היום בעמדה יותר בכירה משלל חברותיה לז'אנר, רדא, בעצם, כבר קטפה את כתר המלכה.

אלבום הבכורה המלא של אסתר רדא הנושא את שמה "Ester Rada" כולל תריסר שירים ביניהם שירי האי.פי הראשון לצד חומרים מוכרים וחביבים, שאותם בצעה במהלך הופעותיה הרבות. היתרון באלבום הוא בכינוסם של כל אלו לכדי תעודת זהות אישית של שחקנית, זמרת, כותבת ומלחינה, שהפציעה לתודעה, גם בזכות פקה מצוינת של קותימאן (זוכה פרס אקו"ם להפקת אלבום) וסאבו.

ההחלטה הכל כך מוצלחת להביא את המופע החגיגי של השקת האלבום למועדון התיאטרון ביפו, אולם רחב ומהודר במידה מספיקה לשוות לו אווירה של מועדון לילה, הפכה את ההשקה לחוויה מוזיקלית שמחה. רדא, שדפקה הופעה עם תסרוקת חדשה וטוניקה אפריקנית מרשימה, היטיבה להעביר לקהל את תחושת החגיגיות והעליצות, כאשר לצד הליין אפ המורכב משירי האלבום, שובצו כמה פנינים של נינה סימון והתארחו שלושה יוצרים מבצעים מהריתמ'נ בלוז, הפאנקי, והגרוב המקומי – קרולינה, גל תורן ותומר יוסף, אשר הוסיפו צבע ועליצות למופע. גילוי נאות: גם אני רקדתי לצלילי השירים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן