Skip to content

בוטלה הפליית קבלנים ישראלים מול קבלנים זרים

תנאי הסף המפלים בוטלו בעקבות פעילות של התאחדות בוני הארץ. כתוצאה מביטולם הצטרפו למכרז הקמת מערכות אלקטרו-מכניות במנהרות קו הרכבת המהיר לירושלים גם קבלנים ישראלים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בעקבות פעילות של התאחדות בוני הארץ ביטלה בשבוע שעבר רכבת ישראל תנאי סף במכרז להקמת קו הרכבת המהיר לירושלים, שמנע מחברות ישראליות מלהשתתף בו. כתוצאה מביטול תנאי הסף המפלים הצטרפו למכרז קבלנים ישראלים.

אחת ממנהרות קו הרכבת המהיר לירושלים. צילום: עמיר בלבן
אחת ממנהרות קו הרכבת המהיר לירושלים. צילום: עמיר בלבן

מערכות אלקטרו-מכאניות במנהרות

על פי תנאי המכרז המקוריים, שהוצגו בשלב המיון הראשוני לפרויקט (PQ), היה על מגישי ההצעות בו להציג ניסיון בהקמת מערכות אלקטרו-מכאניות במנהרות, או ניסיון בהקמת מערכות אלקטרו מכאניות בהיקף של 30 מיליון שקל לפחות, במכרז מסוג "תכנון וביצוע" – שבו הקבלן עצמו מתכנן את הבניה ומבצע אותה על פי תוכנית שהוא הכין. בישראל לא הוקמו מערכות כאלה מעולם.

יכולים להתמודד עם הפרויקט

"תנאי זה היה מונע השתתפות קבלנים ראויים בעלי איתנות פיננסית וניסיון מוכח. ביטול הדרישה הינו צעד חשוב להגדלת התחרות והקטנת הריכוזיות בתחום התשתיות תוך עידוד התעשייה המקומית. ישנם מספיק חברות קבלניות היכולות להתמודד עם הפרויקט ואין שום סיבה לייבא את האבטלה מאירופה לישראל", מסביר דוד שחף, מנהל אגף התשתיות בהתאחדות בוני הארץ.

לא פעם ראשונה

אין זו הפעם הראשונה שבה מנסה גוף ממשלתי בישראל להדיר ממכרזי תשתיות את רגליהם של הקבלנים הישראליים. כך למשל, דרשה חברת נת"ע, האחראית להקמת הרכבת הקלה בגוש דן, עמידה בתנאי סף במכרז מנהור מרכזי שלה, לפיו משתתפים במכרז יהיו רק שותפויות שהשליטה בהן נמצאת בידי חברות זרות. גם חברת נמלי ישראל נקטה בדרך דומה כאשר היא כללה סעיף שנועד להכשיר השתתפות חברות זרות במכרז להקמת מסוף רכבת בעורף נמל אשדוד.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן