Skip to content

הבית היהודי נקנסה ב-380,000 שקל על התנהלותה בבחירות

בדו"ח שמפרסם מבקר המדינה,על הבחירות לכנסת, מתברר כי סיעת הבית היהודי ושש סיעות נוספות לא ניהלו את חשבונותיהן לפי הנחיות המבקר. העיר בנוגע לעריכת כנס הבחירות של הליכוד בבנייני האומה בירושלים, שבו שרה שרית חדד לנתניהו "אתה תותח": "גם במסגרת מערכת בחירות, אין מקום להפקת כנסים בפאר ובראוותנות, שעלותם מצטברת לכדי סכומי עתק"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סיעת הבית היהודי נקנסה ע"י מבקר המדינה בקנס חריג של 380,000 שקל. כך עולה מדו"ח שמפרסם מבקר המדינה על התנהלות הרשימות שהתמודדו בבחירות לכנסת ועל ההיערכות לבחירות לכנסת.

מן הדו"ח עולה כי סיעת הבית היהודי לא ניהלה את חשבונותיה במערכת הבחירות לכנסת, בהתאם להנחיות מבקר המדינה. הדבר התבטא בעיקר בכך שהסיעה לא הציגה אסמכתות בקשר לחלק ניכר מהוצאות בסך של כ-9.6 מיליון ש"ח בגין שירותים שקיבלה ופרסומים שהוזמנו על ידה. חלק מהאסמכתות שהוצגו היו חלקיות בלבד, ולפיכך לא ניתן היה לוודא כי מלוא ההוצאות נכללו בחשבונותיה.

נפתלי בנט. סיעתו רשמה את שיא הקנס בדו"ח המבקר (צילום: ענבל כהן חמו)
נפתלי בנט. סיעתו רשמה את שיא הקנס בדו"ח המבקר (צילום: ענבל כהן חמו)

בהתחשב באופי החריגה ובמידתה קבע מבקר המדינה כי יש לשלול מהסיעה סכום של 380,000 שקלים המהווים כ-20% מסכום השלילה המירבי הקבוע בחוק שמסתכם בכמעט שני מיליון שקלים.

דוח הביקורת, לפי חוק מימון מפלגות, מציין, כי עוד שש סיעות קיבלו דוח שלילי – בל"ד, חיים בכבוד, כולנו חברים-ננח, עוצמה לישראל, עם שלם וצדק חברתי. כל הסיעות הללו לא ניהלו את חשבונותיהן לפי הנחיות מבקר המדינה. מלבד סיעת "הבית היהודי" נקנסה גם סיעת בל"ד ב-160,000 שקלים. סיעה נוספת, התנועה, נקנסה ב-140,000 שקלים. זאת, משום שלא עמדה בתקרת ההוצאות הקבועה בחוק.

מבקר המדינה העיר בנוגע לעריכת כנס הבחירות של הליכוד בבנייני האומה בירושלים (שבו שרה שרית חדד לבניימין נתניהו "אתה תותח") – כנס שעלותו הייתה כ-1.2 מיליון שקלים. "גם במסגרת מערכת בחירות, אין מקום להפקת כנסים בפאר ובראוותנות, שעלותם מצטברת לכדי סכומי עתק, על חשבון כספי ציבור, ובמימון משלם המסים", קבע מבקר המדינה. "הקביעה בדבר אי סבירות הוצאות אלו מקבלת משנה תוקף נוכח העובדה שבהתנהלותה הכספית בתקופת הבחירות יצרה הסיעה גירעון של מיליוני שקלים – ואף מכאן שהיה עליה להימנע מהתנהלות ראוותנית כאמור".

בביקורת נמצא כי למרבית הסיעות יש גירעונות ניכרים שמקורם במערכת הבחירות לכנסת ה-19. המבקר קבע כי גירעונות חלק מהסיעות עלולים לסכן את איתנותן הפיננסית ואת המשך פעילותן. הליכוד ביתנו סיים את הבחירות בגירעון הגדול ביותר: למעלה מ-21 מיליון שקלים; ש"ס סיימה את הבחירות בגירעון של למעלה מ-12 מיליון. המפלגות היחידות שסיימו את הבחירות במאזן חיובי היו מפלגת העבודה, מרצ, חד"ש, קדימה ויש עתיד. יש עתיד סיימה את הבחירות עם יותר מעשרה מיליון שקלים וקדימה סיימה את הבחירות עם למעלה משישה מיליון שקלים.

בדוח הביקורת על היערכות לבחירות לכנסת ה-19 וניהולן נמצאו ליקויים בנושאי תכנון התקציב וביצועו, אי-הסדרת מעמד עובדי הסגל הקבוע של ועדת הבחירות המרכזית, גיוס כוח אדם, תשלום לנציגי הסיעות ופריסת הקלפיות. כך למשל, ל-137 מבין כ-880 עובדי המטות המנהליים היה קרוב משפחה אחד לפחות שהועסק במטות המנהליים או ביום הבחירות אף שאסור היה להעסיקו בהתאם לכללי הוועדה המרכזית.

כמו כן נמצאו ליקויים באופן ניהול ההצבעה ובמקרים מסוימים עלה חשש לפגיעה בטוהר הבחירות. בשמם של כמה עשרות בוחרים שנפטרו בוצעה לכאורה הצבעה ואף בשמם של כמה אלפי בוחרים ששהו בחו"ל ביום הבחירות.

בנוסף על אלה, נמצא ליקוי מהותי בפריסת קלפיות נגישות. "אין להשלים עם כך שמגבלה פיזית תמנע מבעל בחירה לממש זכות זו", קבע המבקר.

לדעת מבקר המדינה, "חיוני לדון בסוגיית השימוש באמצעים אלקטרונים למימוש זכות הבחירה, על מנת ששילובם של אמצעים אלו בעתיד יעשה לאחר שנשקלו ונבדקו ההיבטים השונים והמורכבות הרבה הכרוכים ביישומם".

ח"כ יחימוביץ' (העבודה) אמרה בתגובה: "דו"ח המבקר על הוצאות המפלגות מקומם ומעיד על הלך רוח של 'אכול ושתה כי מחר בחירות', על חשבון משלמי המסים. אבסורד הוא שראש הממשלה נתניהו, שנוהג לדבר על אחריות כלכלית, הוא מי שמפלגתו סיימה את הבחירות בחובות כבדים". יחימוביץ' מדגישה כי מפלגת העבודה, אז בראשותה, סיימה לראשונה זה עשרות שנים מערכת בחירות בלי חובות ובאיזון תקציבי.

ממפלגת העבודה נמסר: "דוח המבקר מראה כי ההתנהלות הכלכלית של מפלגת העבודה בבחירות הכלליות הייתה אחראית וראויה. עוד מוכיח הדוח את הסיאוב, הבזבזנות והניתוק מהעם של הליכוד והעומד בראשו. ההתנהלות הכלכלית של הליכוד אינה מוסרית ואסור למי שמתנהל כך לנהל את כספי הציבור".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן