Skip to content

התערוכה לשחרור האישה

העיתונאית והצלמת יאירה יסמין וצלמת "מגפון" ציפי מנשה צילמו נשים ישראליות אמיצות - ללא איפור או הגנות, שאינן מסתירות את סימני הגיל ואת קמטי החיים. התוצאה: תערוכת צילומים, "בשלה", שתיפתח ב-4 במרץ בגלריה "צדיק" ביפו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מתמסרות למצלמה. דפנה ארמוני ועירית בולקא. צילום: ציפי מנשה

בדרך כלל נשים ניצבות מול המצלמה במיטב מחלצותיהן, אחרי שעשו את שיערן וצבעו את פניהן. רצונן הוא להיראות הכי טוב בעין המצלמה, כדי להשאיר מאחוריהן את המזכרת המצולמת הכי יפה והכי זוהרת. בתערוכה הייחודית של העיתונאית והצלמת יאירה יסמין וצלמת "מגפון" ציפי מנשה, הנשים ניצבות מול המצלמה ללא מגננות או מסכות, לא עוטות על פניהן את ציווי החברה, אלא דווקא מתמסרות למצלמה, שאינה דורשת מהן דבר מלבד את עצמן.

המצולמות לא מנסות להסתיר את סימני הגיל או את קמטי החיים. להיפך: הדמות הכי אמיתית והכי חשופה מוצגת בגאווה לראווה. בצילומים ניתן לראות שהאישה הבשלה היא את ואני, אמא, סבתא, והשכנה ממול. האישה בצילום עברה רבות בחיים, למדה וגם מלמדת. אפשר לראות למצולמות את הלבן בעיניים, להציץ לתוך נפשן ולחקור את רגשותיהן מכל תו בפנים.

מה מסתתר מאחורי המבט? שירי חיסינר ושלומית עציון. צילום: יאירה יסמין

יסמין ומנשה על התערוכה: "נשים הן לא רק אובייקט ליופי או לפיתוי, אלא סובייקט מלא חיים, רגשות, זיכרונות, וציפיות. נשים מצלמות יודעות למצוא את אותן העקבות ולשקף לצופים את הציפיות, התובנות, הכאבים והשמחות. ועדיין להשאיר מקום לדמיון, לניחוש. במי מדובר? מה מסתתר מאחורי המבט המונצח לשבריר שנייה? רצינו להביא אמירה עכשווית על מהות 'המראה הטבעי', האותנטי, הרגוע והבלתי מתאמץ". לדברי מנשה "התלבטנו אם לאפשר למצולמות להתאפר והחלטנו שליפסטיק או קצת סומק זה בסדר, אבל לא יותר. העיקר שהנשים ירגישו טוב עם עצמן".

לא רק אובייקט ליופי או לפיתוי. מיכל סונסינו. צילום: ציפי מנשה

ציפי מנשה היא בוגרת המדרשה לאמנות בית ברל, בעבר צלמת וכתבת "העולם הזה" ו"ידיעות אחרונות", וכיום צלמת "מגפון" ומורה לצילום ותקשורת. בין צילומיה הידועים, שזכו לכותרות בעולם: צילום השבעת קבוצות ילדים עם כפייה ואקדח ליד קבר אברהם יאיר שטרן לפני רצח רבין (הצילום נקנה ע"י מוזיאון ירושלים), צילום המלך חוסיין והמלכה נור בארמונם הפרטי, צילום ערפאת בעזה, צילום סוהא ערפאת בביתה בעזה ועוד.

יאירה יסמין עבדה בארץ ובחו"ל וכיום כותבת בעיקר לרשת העיתונים הבינלאומית אפוק טיימס". בשנת 2011 התגוררה במצרים ותיעדה את תחילת המהפכה בתערוכת יחיד. בספטמבר 2013 הציגה תערוכה ראשונה בנושא נשים מתבגרות.

להציץ לתוך הנפש. ימימה רוזנטל. צילום: יאירה יסמין

במסגרת התערוכה יקיימו השתיים סדנת צילום לנשים בכל הגילאים. הסדנה מיועדת לנשים שמצלמות מרחיקות אותן או מפחידות אותן, לכאלה שצריכות יומיים הכנה לפני צילום משפחתי, או רבע שעה מול המראה לפני שמעיזות לעמוד מול העדשה. "בסדנה ילמדו המשתתפות לגלות את עצמן מחדש דרך העדשה ולהעלים את החסרונות החיצוניים, שהם בעצם רק מחסומים פנימיים", אומרות יסמין ומנשה.

אז אם אחד או שניים מהמשפטים הבאים מוכרים לכן: רגע רגע לא מהצד הזה, אני לא מאופרת, חכי שאוריד את המשקפיים, תצלמי מרחוק שלא יראו את הצמיגים, תצלמי כך שלא יראו את הפליסה בפנים – הסדנה הזאת בשבילכן. מי יודע, אולי אחרי הסדנה תלמדו לפלרטט במקצועיות עם המצלמה ותהיו כוכבות התערוכה הבאה של יסמין ומנשה.

לפלרטט עם המצלמה. נירה גל. צילום: ציפי מנשה

התערוכה "בשלה" מתקיימת במסגרת אירועי יום האישה הבינלאומי ותיפתח ביום שלישי, 4 במרץ, בגלריה "צדיק" ביפו למשך ארבעה ימים בלבד – עד ה-8 במרץ. הסדנה תתקיים ב-7 במרץ. התערוכה פתוחה: שלישי עד חמישי 10:00-17:00, שישי  10:00-14:00, שבת 11:00-14:00

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן