Skip to content

'הַצָּעָה לְסֵפֶר' / 28.2.2014

עוז ובתו במסה מסקרנת במיוחד, פילוסופיה למתחילים, חוויות מהר הגעש של גיל ההתבגרות ועוד. שבת שלום!
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

האדמה הטובה / פרל ס. בק  תרגום חדש לרומן הנודע שראה אור בשנת 1931 אך נדמה כי לא זכה בישראל לתשומת הלב הראויה. בק, אמריקאית במוצאה שעברה בילדותה יחד עם הוריה לסין וברבות השנים אימצה לחלוטין את תרבותה, כתבה במהלך חייה כ-85 ספרים, זכתה בפרס נובל והייתה לסופרת הראשונה הזוכה בפרס פוליצר (על "האדמה הטובה").

אישיותה הייחודית של בק והאנושיות יוצאת הדופן שלה (בין היתר אימצה בחייה שישה ילדים וכן הקימה סוכנות אימוץ לילדים ממוצא דו גזעי) באו לידי ביטוי בנושאים עליהם בחרה לכתוב.

סיפור מאבקה של משרתת סינית בשם או-לן הנישאת לאיכר ואנג לונג על הישרדותה של משפחתה בתקופת עוני ורעב, ימי שלטונו של הקיסר האחרון. כמו רומנים גדולים מהסוג הזה סיפורה של המשפחה המתדרדרת עד קיבוץ נדבות ורעב הוא סיפורה של אומה שלמה באחת התקופות הקשות שלה.

 האדמה הטובה מאת פרל ס. בק, הוצאות פן וידיעות ספרים, תרגמה מאנגלית: שרון פרמינגר,

בן וליילה פוגשים את סוקרטס / לוסי אייר  פעם, לפני יותר מאלף שנה, פילוסופיה הייתה נחלת הכלל, נושא שיחה של פשוטי העם ואצולתו כאחד. ברבות השנים הלכה הפילוסופיה והתרחקה מן ההמונים ולא אחת אף נהפכה למילת גנאי לאדם שהולך סחור סחור, במקום לעוט על המטרה ("מתפלסף"). זאת, על אף שמבלי לדעת זאת במפורש, כולנו שואלים את עצמנו שאלות פילוסופיות מדי יום ביומו. מאז הפכה הפילוסופיה לנחלתם של מעטים נעשים לא מעט ניסיונות מהסוג שלפנינו.

בן, תלמיד תיכון אמריקאי פוגש יום בהיר אחד צעירה מסתורית העונה לשם ליילה ומזמינה אותו לדייט. במהרה יסתבר לנער שמדובר בדמות בדיונית אשר תיקח אותו לטיול בארץ הרעיונות שכל תושביה הם פילוסופים או חובבי פילוסופיה לכל הפחות. סיפור המסגרת נשמע פשטני משהו, אך דווקא הביקור עצמו והשאלות המועלות בספר עושות את העבודה, ויכולות לגרום גם לחסרי עניין מוקדם להבין דבר או שניים ובעיקר להפנים עד כמה הפילוסופיה נמצאת בכל מקום.

 בן וליילה פוגשים את סוקרטס מאת לוסי אייר, הוצאת אחוזת בית, תרגמה מאנגלית: אורית בן זאב, 285 עמ'

יהודים ומילים / עמוס עוז ופניה עוז – זלצברגר  גם אלה שפחות מתפעלים מהסופר עמוס עוז יסכימו כי מדובר באחד האינטלקטואלים הגדולים של התקופה, שלאמירותיו בתחומים רבים ומגוונים משקל רב והשפעה רחבה.

בספרו החדש (אשר ראה אור לראשונה בארצות הברית לפני כשנתיים) יוצא עוז יחד עם בתו ההיסטוריונית למסע בזמן הבוחן את הקשר בין היהודים והמילים. מן התנ"ך והתלמוד דרך וודי אלן, ביאליק, פרויד ויהודה עמיחי הם שבים ומציגים בעשרות דוגמאות כיצד סייעו המילים לשמר וליצור רצף בתולדותיו של העם היהודי. עוז ובתו מעלים את השאלה מה בין היהודים והיהדות והאם, אולי, קיימת האפשרות שהיהודים כלל לא זקוקים ליהדות על מנת להמשיך ולהתקיים. אחד הפרקים המסקרנים בספר נקרא נשים ומילים ובו מוצגות דוגמאות רבות של נשים שהשפיעו על ההיסטוריה של העם היהודי באמצעות המילה ועד כמה השפעתן של נשים הייתה עצומה ועד כמה, אולי, מגוחך, היחס לו זוכות נשים חרדיות מבחינת השפעתן על התרבות.

 יהודים ומילים מאת עמוס עוז ופניה עוז-זלצברגר, הוצאת כתר, תרגמה מאנגלית: ברוריה בן-ברוך, 276 עמ'

ילד טוב דיו – להיות הורים למתבגרים / ענת הררי  כל הורה יודע שיום אחד יגיע זמנו להתמודד עם הר הגעש המתפרץ חסר הרחמים הנקרא גיל ההתבגרות. המינונים אמנם שונים ויש הורים ברי מזל שרואים את תקופת המעבר הזו חולפת כמעט בשלווה אבל מדובר במיעוט. לרוב, מדובר על תקופה של שינוי דרמטי ביחס הין הורה לילדו, שלא פעם תשפיע על יחסיהם לעד.

הפסיכולוגית ענת הררי חוקרת את היחסים המורכבים בתוך משפחות ואת נקודות ההשפעה המשמעותיות על היחסים הללו. שני ספריה הקודמים אשר ראו אור גם הם בהוצאת בבל עסקו בדמות האם בעייני ילדיה לאמם ובמעבר לסבתאות.

"ילד טוב דיו" מבוסס של שיחות עם הורים רבים החווים את גיל ההתבגרות של ילדיהם ומתארים בלשונם את החוויה המורכבת. בעיקר מרתק לראות כיצד לא פעם משנה תקופת המעבר הזו את ההורה לא פחות מאשר את ילדו המתבגר.

ילד טוב דיו – להיות הורים למתבגרים, מאת ענת הררי, הוצאת בבל, 254 עמ'

 

[related-posts title="הצעה לספר"]

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן