Skip to content

ואדי סאליב יהפוך לפארק עירוני-שכונתי

בימים אלה החלו העבודות לשיקום שכונת ואדי סאליב בחיפה, שהיתה לסמל הקיפוח והמרי החברתי בשנות החמישים של המאה ה-20. לפי תוכנית העיריה, היא תהפוך לפארק עירוני, "שיצטרף לפיתוחים האחרים של העיר התחתית, ליצירת מציאות אורבנית חדשה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
הדמיה של הפארק המתוכנן בוואדי סאליב. (הדמיה: גרינשטיין – הר גיל)
הדמיה של הפארק המתוכנן בוואדי סאליב. (הדמיה: גרינשטיין – הר גיל)

בימים אלה החלו העבודות לשיקום ואדי סאליב בחיפה. שכונה זו אוכלסה לאחר מלחמת העצמאות בעולים מצפון אפריקה ומעט עולים מרומניה. תנאי החיים הקשים בשכונה שמצבה הלך והדרדר, הפכו אותה סמל למצוקה ולאחר מכן למרי החברתי, שהתפרץ בשנת 1959 בסדרת מהומות אלימות של תושבי השכונה נגד הממסד.

בתחילת שנות ה-60 של המאה הקודמת החל פינוי התושבים לשכונות חדשות יותר, בהם זכו לדיור משופר. עד תחילת שנות ה-70 נעזבה השכונה כמעט לחלוטין.

העבודות בוואדי סאליב. כל הטרסות "ייפגשו" בתיאטרון פתוח. (צילום: צבי רוגר, עיריית חיפה)
העבודות בוואדי סאליב. כל הטרסות "ייפגשו" בתיאטרון פתוח. (צילום: צבי רוגר, עיריית חיפה)

שיקום השכונה יבוצע על פי תכנית בניין עיר מאושרת, כאשר הכוונה המקורית הייתה להפוך את השכונה לרובע אמנים. בשנות ה-90 של המאה העשרים ביצעה העירייה, יחד עם מנהל מקרקעי ישראל, פרויקט תשתיות מקיף בשכונה, במסגרתו הוטמנו כל התשתיות מתחת לפני הקרקע, הוכשרו מקומות חנייה ושוקמו מהלכי המדרגות הציבוריים העשויים מאבן, המאפיינת כל כך את הוואדי.

הפיתוח יבוצע על פי אותם מאפיינים נופיים ואדריכליים שהיו קיימים בשכונה בעת הקמתה לפני קרוב ל-150 שנה. במרכז השכונה מתוכנן כיום פארק רחב ידיים בשטח כולל של כ-12 דונם.

הפארק ישמש כפארק עירוני שכונתי, במערך של טרסות מסורתיות שייבנו מאבני חאמי (אבן טבעית מעובדת ע"י ביקוע גס). כל הטרסות "נפגשות" בתיאטרון פתוח, המשלב מושבי אבן מעובדת עם משטחי דשא משופעים. בלב הפארק, כחלק ממערך הטרסות והטיילת ההיקפית, יוקמו בתי קפה וקיוסקים לרווחת המבקרים.

הדמיית חזית הים בחיפה. העיר התחתית תהווה מוקד מטרופוליני ואטרקציה תיירותית בינלאומית. (צילום: משרד אדריכלים עמי שנער – אמיר מן)
הדמיית חזית הים בחיפה. יהב: "העיר התחתית תהווה מוקד מטרופוליני ואטרקציה תיירותית בינלאומית". (צילום: משרד אדריכלים עמי שנער – אמיר מן)

ראש העיר, יונה יהב אומר כי "פרויקט שיקום וואדי סאליב משתלב בשורה של פרויקטים, אשר מממשים את הפוטנציאל האורבני העצום הטמון במתחמי העיר ההיסטוריים, אשר עמדו שוממים ומוזנחים לאורך עשרות שנים, במושבה הגרמנית, בהדר ובעיר התחתית. עם פתיחת חזית הים העירונית במערב הנמל, תושלם המהפכה בעיר התחתית, אשר תיצור מציאות אורבנית חדשה, שתהווה מוקד מטרופוליני ואטרקציה תיירותית בינלאומית".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן