Skip to content

כל הרוג שלישי בתאונת דרכים – מהמגזר הערבי

למרות שחלקם של אזרחי המגזר הערבי במדינת ישראל נאמד ב-20%, שיעור ההרוגים מתאונות דרכים עומד על כ-36%
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בשנת 2013 חלה עליה של 13% במספר ההרוגים בתאונות דרכים במגזר הערבי ביחס לשנה הקודמת. עיקר העלייה התרחשה בתחום העירוני – 49 הרוגים בשנת 2013 אל מול 35 בשנת 2012. בתחום הביו עירוני נרשמו 59 הרוגים.

על פי נתוני "אור ירוק" המבוססים על נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, בשנת 2013 מספר הנהגים הצעירים ההרוגים מתאונות דרכים גדל פי 2 ביחס לשנת 2012. עיקר העלייה התרחשה בקרב נהגים מהמגזר הערבי. מתוך 37 נהגים צעירים שנהרגו בסך הכול, 23 היו מתוך המגזר הערבי ו – 14 מהמגזר היהודי. גם בקרב רוכבי האופנועים והקטנועים חלה השנה עליה של 26% ביחס לשנת 2012. 18 רוכבים בדו גלגלי מתוך 49 היו מהמגזר הערבי עליה של כ – 30% ביחס לשנת 2012.

פילוח הרוגים בתאונות דרכים במגזר הערבי לפי גיל ב-2013:
• שבעה פעוטות (0-4) .
• תשעה ילדים (5-14).
• 17 נערים (15-19).
• 33 צעירים (20-24) – עלייה של פי שלושה ביחס למספר הצעירים שנהרגו בשנת 2012.
• 22 בני אדם (25-44).
• 16 בני אדם (45-64).
• ארבעה קשישים (65+) נהרגו בשנת 2013.

תאונת דרכים (צילום דני בר)

ילדים הם אחת האוכלוסיות הפגיעות ביותר מתאונות דרכים, נתון שמציב את ישראל במקום הראשון מקרב המדינות המפותחות (OECDׂ) במותם של ילדים בתאונות דרכים.

מנתוני הדו"ח של "אור ירוק" עולה כי: 69% מהילדים ההורגים בתאונות דרכים הם מהמגזר הלא יהודי.
ההיפגעות הגבוהה נרשמה בקרב פעוטות (0-4), כאשר 85% מסך הפעוטות שנהרגו בתאונות דרכים היו מהמגזר הלא יהודי. מרבית הפעוטות נהרגו ב"תאונות חצר", אשר מתרחשות במתחם בית המגורים. עוד עולה מהדוח כי כמעט כל צעיר (15-24) שני שנהרג בתאונת דרכים הוא מהמגזר הלא יהודי.

אחת הבעיות המרכזיות במגזר הלא יהודי הוא דפוסי חגירת חגורת בטיחות. ממחקר שנערך על ידי "ד"ר סמירה עובייד מאוניברסיטת חיפה, עולה כי 70% מהילדים במגזר הערבי נצפו נוסעים ללא חגורות בטיחות. בנוסף, 84% מהילדים בגילאי 3-8 לא הוסעו כנדרש (מושב בטיחות או בוסטר). 70% מהנהגים דיווחו כי הם לא חוגרים את הילדים בכלל או רק בחלק קטן מהנסיעות.

מדוע נפגעים כל כך הרבה אנשים במגזר הערבי?

אחד הגורמים המרכזיים הוא רמה נמוכה של תשתית או היעדר תשתית בכלל. הדברים באים לילדי ביטוי בכבישים משובשים, חוסר תאורה, תחזוקה לקויה של תמרורים, שלטים ומעברי חציה וחוסר במדרכות. גם המשנה למנכ"ל מבקר המדינה שמואל גולן טען בהתייחסו למצב בחברה הערבית כי: "אין דברים בסיסיים כמו כבישים ומדרכות, שמחובתה של הרשות המקומית לבנות. למרות שמשרד החינוך מחייב גדרות בכניסה לבית הספר – הן לא הוקמו". בישובים רבים ניתן למצוא שיעור גבוה של כלי רכב כבדים שנמצאים תוך שטח המגורים. בנוסף ניתן להצביע על מספר גבוהה יחסית של כלי רכב ישנים, ללא אביזרי בטיחות מתקדמים.

כדי לצמצם את מספר ההרוגים והנפגעים הגבוה במגזר הערבי, יש להקצות משאבים לטיפול יסודי ומקיף בתשתיות. המשטרה חייבת להגביר את האכיפה והנראות בתוך היישובים ומשרד החינוך צריך להגביר את החינוך לבטיחות בדרכים בבתי הספר ובגני הילדים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן