Skip to content

הוותיקן: האפיפיור עלול לבטל את ביקורו עקב עיצומי משרד החוץ

כך אישר הבוקר דובר משרד החוץ. בוותיקן אומרים כי שביתת עובדי משרד החוץ עלולה לפגוע בביקור האפיפיור - אך לפי שעה אין כוונה לבטל את הביקור. בתוך כך, גם עובדי עמ"י (עובדים מקומיים ישראלים) במשרד החוץ מצטרפים למאבק ולסכסוך העבודה. אם אכן יוחלט על נקיטת צעדים ארגוניים של עובדי עמ"י, יושבתו כ-2,300 עובדים ולמעשה כל […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

האפיפיור פרנציסקוס עלול לבטל את ביקורו בישראל, בגלל העיצומים במשרד החוץ. כך אישרו הבוקר במשרד החוץ, בתשובה לשאלת מגפון.

גם ביקורו של ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון עלול להתבטל בגין העיצומים שאנשי שרות החוץ נוקטים. כך הודיע אתמול ה'טלגרף' הבריטי.

בידיעה שהתפרסמה ב"TIMES OF ISRAEL" נמסר כי הביקור עשוי להתבטל עקב חוסר האפשרות להיערך לקראת הביקור ולעשות את הסידורים הנדרשים לביקור בפרופיל כה גבוה. לעומת זה נמסר מדובר הוותיקן כי "שביתת עובדי משרד החוץ עלולה לפגוע בהכנות לביקור האפיפיור בישראל", משום שהשביתה אינה מאפשרת להתקדם בתכנון הביקור – אך לפי שעה אין כוונה לבטל את הגעתו לאזור.

האפיפיור פרנציסקוס. מבטל את ביקורו בישראל בגלל עיצומי העובדים במשרד החוץ (צילום ארכיון: קובי גדעון/לע"מ)
האפיפיור פרנציסקוס. מבטל את ביקורו בישראל בגלל עיצומי העובדים במשרד החוץ (צילום ארכיון: קובי גדעון/לע"מ)

בתחילת ינואר הודיע האפיפיור על כוונתו לערוך ביקור בחודש מאי בבית לחם ובירושלים. האפיפיור היה אמור לבקר באותו מסע גם בעמאן. אולם מהוותיקן הודיעו למשרד החוץ כי אין אפשרות לקבוע מועד חדש לביקור – אלא רק לבטלו.

מעבר להשלכות המדיניות וההסברתיות הנרחבות שיש לביטול ביקורו של האפיפיור בישראל – צפויות לביטול הביקור גם השלכות כלכליות נרחבות, שכן ביקור האפיפיור בארץ היה אמור לעודד ביקורי צליינים נוצריים בארץ הקודש, כפי שאכן היה גם אחרי ביקורים קודמים של הכס הקדוש.

זו, אגב, אינה הפעם הראשונה שבה נגרמת מבוכה דיפלומטית קשה ביחסים שבין ישראל לאפיפיור פרנציסקוס, הנחשב לאחד הידידותיים ביותר לעם היהודי. מבוכה קשה נגרמה באוקטובר האחרון במהלך מסעו של ראש הממשלה נתניהו לרומא, כאשר התברר כי פגישה שהייתה אמורה להתקיים בינו לבין האפיפיור פרנציסקוס – לא תתקיים.

הידיעה ב"טלגרף" הבריטי על ביטול ביקורם של קמרון והאפיפיור
הידיעה ב"טלגרף" הבריטי על ביטול ביקורם של קמרון והאפיפיור

שבוע בטרם צאתו לרומא הודיעה לשכת ראש הממשלה בהודעה רשמית, כי הוא ייפגש ברומא עם האפיפיור. אולם בוותיקן, מסתבר, שמעו על כך רק מהתקשורת – וחרף הבקשות והלחצים שהופעלו על הוותיקן, סירבה לשכת האפיפיור לקבל את ראש הממשלה. בלשכת ראש הממשלה טענו בתגובה כי הפגישה בין ראש הממשלה נתניהו לאפיפיור נדחתה רק מטעמי לו״ז.

ובינתיים, 1,100 עובדי עמ"י מצטרפים למאבק על תנאי השכר והשירות בחו"ל. עובדי עמ"י (עובדים מקומיים ישראלים), שהתאגדו תחת ההסתדרות במהלך חוצה יבשות, הכריזו אתמול בבוקר על סכסוך עבודה. זאת בעקבות טענות על התעלמות המדינה מהצורך בהידברות מיידית עם העובדים וההסתדרות לשם הסדרת תנאי העסקתם במסגרת הסכם קיבוצי.

עובדי עמ"י משרתים בתפקידים חיוניים בכ-100 נציגויות ישראל בעולם. בין בעלי התפקידים הנמנים עם עמ"י: בעלי תפקידים במשלחות הרכש הביטחוניות, יועצים מקצועיים מטעם המדינה בארגונים בינלאומיים, פקידי הנפקת דרכונים, מאבטחי נציגויות, אנשי מנהלה ואחזקה בשגרירויות וכן רבים נוספים.

מתוך עמוד הפייסבוק של מאבק עובדי משרד החוץ
מתוך עמוד הפייסבוק של מאבק עובדי משרד החוץ

בתוך שבועיים מהיום, יוכלו עובדי הנציגויות לנקוט בעיצומים ובצעדים ארגוניים משמעותיים, כולל השבתת שלוחות המדינה בעולם.

יו"ר ועד עובדי משרד החוץ, יאיר פרומר, אמר: "עובדי עמי הם בשר מבשרנו, לא ניתן יד להעסקה פוגענית ולמודלים של עבדות נוסח המאה העשרים ואחת. העובדה שבשנת 2014 עובדים צריכים להילחם על זכותם להתאגד היא אבסורדית ומקוממת. נאבק על זכויותיהם של עובדי עמ"י ולא נהסס להשבית את משלחות הרכש, המשלחות הכלכליות של משרד האוצר ושל התמ"ת ברחבי העולם."

יצויין כי 1,200 עובדי משרד החוץ בארץ ובעולם מצויים בעיצומו של סכסוך עבודה ונוקטים בעיצומים חריפים מאז יום שלישי, עקב טענות על התעלמות האוצר מדרישותיהם, לאחר שנה של סכסוך עבודה. אם אכן יוחלט על נקיטת צעדים ארגוניים של עובדי עמ"י, יושבתו כ-2,300 עובדים ולמעשה כל נציגויות ישראל בעולם.

בינתיים תוקף סגן הקונסול הכללי במומבאי, מתן זמיר, את האוצר, במילים חריפות ביותר, על יחסם אל עובדי משרד החוץ ואל אל זוגות ישראליים הנזקקים לשירותיהם.

בעמוד הפייסבוק שלו כתב זמיר: "אני לא נוהג לכתוב פוסטים ארוכים בפייסבוק. אני חושב שזה הראשון או השני מאז שהצטרפתי לפייסבוק אבל אני חייב לפרוק את שנערם על ליבי בימים האחרונים. זה עתה סיימתי שיחת טלפון עם זוג מקסים שהגיע למומבאי לטובת הליך פונדקאות ועם לב כבד נאלצתי לבשר לו שבגלל המדיניות האטומה וההתנהלות הלא ישרה של משרד האוצר לא אוכל להגיע לבית החולים לבצע את בדיקות הדנ"א כמו שעשיתי פעמים רבות בעבר.

מתן זמיר: "לא העלנו על דעתנו אטימות כזו מצד נערי האוצר" (מעמוד הפייסבוק של מתן זמיר)
מתן זמיר: "לא העלנו על דעתנו אטימות כזו מצד נערי האוצר" (מעמוד הפייסבוק של מתן זמיר)

"אנחנו, הדיפלומטים הישראלים במומבאי, דלהי ובמקומות רבים אחרים בעולם, הראשונים לפגוש את הזוגות ההורים הטריים (וההורים היחידנים כמובן), ברב המקרים אנו פוגשים אותם עוד הרבה לפני הסבים והסבתות, הדודים והדודות והחברים הטובים. אנחנו הראשונים לדעת את שמותיהם של הקטנטנים, אנחנו הראשונים להבחין בדמיון העז שבין התינוקות וההורים. הודות לתפקידנו מלא האחריות אנחנו נחשפים יום יום ושעה שעה לזוגות האמיצים שפעמים רבות נאלצים לעבור שבעה מדורי גהנום ולהמתין אף עשרות (!) שנים לפני שהם מחזיקים את ילדם שנולד במסגרת הליך הפונדקאות ושבעצם הפך להיות מטרת חייהם. אנחנו מקשיבים לסיפורים הלא פשוטים, מייעצים ומהווים כתף תומכת. קשה לתאר במילים את עצמת הרגשות שההורים הטריים חווים – אושר עילאי, פחד מהלא נודע ומהמקום הלא מוכר ובנוסף – געגועים למשפחה התומכת ורצון עז לחזור למוכר והבטוח.

"בשמונת החודשים מאז שהגעתי למומבאי נחשפתי להליך הפונדקאות בהודו על כל מרכיביו. פגשתי מאות זוגות, גייז וסטרייטים, ראיינתי מאות אמהות פונדקאיות מכל רחבי הודו, ביקרתי בפגיות וראיתי תינוקות ששוקלים 1.5 קילו (הממוצע כאן למרבה הצער הוא סביב 2.2 קילו). פעמים רבות לוקים התינוקות במומים וחולים במחלות שונות שכמעט ואיננו נחשפים להם בישראל.

"כאדם, כישראלי, כעובד מדינה וכדיפלומט אתה שם לעצמך למטרה לעשות כל שביכולתך במסגרת החוק הישראלי והחוק ההודי כדי לסייע לאזרחים בשעתם המורכבת. אתה מרגיש מחויבות עצמוה להיות נגיש ותומך. ברור לך שאתה הכתובת היחידה שיכולה לתת תשובות לזוגות וליחידים וברור לך שלפעמים להקרבה, ולו הקטנה ביותר, מצידך יש השלכות עצומות- הלכה למעשה ובמישור הרגשי על הזוגות ועל התינוקות הטריים.

"כמובן שלמעט הטיפול בפונדקאות שולחנך מלא בבקשות מחברות הודיות שמבקשות להשקיע בישראל, מחברות ישראליות שמעויינות לחדור לשוק ההודי, אוניברסיטאות משני הצדדים שמעוניינות במתווך לקידום ש"פ אקדמאי, נושאי סיוע ישראלי (מש"ב) בחקלאות, בחינוך וברפואה, שיתופי פעולה תרבותיים, חשיפת ישראל בתקשורת ההודית, עבודה מול הקהילה היהודית הקטנה שנותרה בהודו, מטיילים במצוקה, אסירים ועוד ועוד…

"ומה אתה מבקש בתמורה? שכר הוגן? תנאים בסיסיים? פנסיה סבירה על מנת שתוכל לפרנס גם את משפחתך שלך בכבוד? הרי נלחמת להגיע למשרד החוץ. נלחמת לייצג את המדינה שלך…

"ברור היה לי לעמיתי עוד לפני שהתחלנו את קורס הצוערים בשלהי 2011 שלא הצטרפנו למשרד החוץ כדי להתעשר. ברור היה לנו שקריירה בשירות החוץ היא הקרבה אישית, משפחתית וחברתית. ברור היה לי לפני שנסעתי למומבאי שאתקל בקשיים יום יומיים (אני בימים אלה מחלים מטיפוס הבטן). לא העלנו על דעתנו אטימות כזו מצד נערי האוצר. לא העלנו על דעתנו אי צדק כה ברור וצועק לשמיים. נותרנו חסרי אונים ולכן יצאנו למאבק. אני מקווה כי יהיה זה מאבק קצר ונוכל לחזור לעשות את עבודתנו נאמנה בהקדם".

[related-posts]

1 Comment

  1. Kalte Lokshen
    7 במרץ 2014 @ 17:49

    מה, למדינת ישראל יש משרד חוץ? אז למה אנחנו נראים ככה בחו"ל?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן