Skip to content

האם כדאי לצרוך ירקות אורגניים, קפואים, מעובדים?

לשאלה האם בכלל לצרוך ירקות שעברו ריסוס והדברה, התשובה היא כן - משום שיש חומרים ותוספות בכל סוגי המזונות שלנו, אורגניים או רגילים. היתרון שבצריכת הירקות ברור ומוחלט אל מול האפשרות להימנע מהם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לאחרונה נפתח דיון ציבורי בנושא הבטיחות של צריכת הירקות בישראל. הירקות שזמינים לנו לא מגיעים בדרך כלל ישירות מהשדה או מהירקן שקיבל אותם מהמגדל. היום אנחנו יכולים להשיגם בשלל ואריאציות ולכן מתעוררות השאלות מה נשאר מהערך התזונתי של הירקות, במקרה הטוב, ובמקרה הגרוע – מה מזיק לבריאותנו.

היום נמצא במרכזי הקניות ירקות טריים רגילים לצד ירקות אורגניים, מעובדים, קפואים ברמות תיעוש שונות ובתוספת חומרים משמרים במגוון אפשרויות. אנחנו עומדים מול המדפים קצת נבוכים ומבולבלים משום שלמשחק נכנס גם פער מחירים די משמעותי בין הסוגים השונים. האם כדאי לצרוך ירקות אורגניים, קפואים, טריים? כמה זה מסוכן לנו ומהם היתרונות של כל אחד מהם.

(צילום: דן בר דוב)
בכל מקרה, לשטוף אותם היטב (צילום: דן בר דוב)

מובן שירק טרי שזה עתה נקטף מהגינה יהיה הבריא ביותר והעשיר ביותר בוויטמינים. כל ירק טרי, לא משנה אם אורגני או רגיל, חשוב לשטוף במים ורצוי עם מברשת עדינה או ספוג כלים עדין. כך תדעו ששטפתם שאריות של חומרים וחיידקים שאולי דבקו בירקות, ודאי אם הם גודלו בשטחים שעברו ריסוסים מכל סוג.

לשאלה האם בכלל לצרוך ירקות שעברו ריסוס והדברה, התשובה היא כן – משום שיש חומרים ותוספות בכל סוגי המזונות שלנו, אורגניים או רגילים, אם בחומרי הדברה ביולוגיים או כימיים. יש לזכור שמי ההשקיה הממוחזרים אשר מכילים כימיקלים הם אותם מי השקיה בכל אופני הגידול. היתרון שבצריכת הירקות ברור ומוחלט אל מול האפשרות להימנע מהם. תמיד יותר בריא לצרוך ירקות מאשר לוותר עליהם משום שהיתרונות עולים על החסרונות.

(צילום: עמית קרטס-בנין)
ירק טרי שזה עתה נקטף יהיה הבריא ביותר (צילום: עמית קרטס-בנין)

מחקרים רבים לאורך שנים מעידים שצריכת ירקות תורמת להקטנת הסיכון לחלות במחלות רבות, ביניהן מחלות  לב וכלי דם, סכרת, סוגי סרטן שונים, אירוע מוחי, יתר לחץ דם, קטרקט וחלק מהירקות אף  מונעים מחלות כמו בריחת סידן. עוד עולה מהמחקרים כי אנשים שאוכלים יותר ירקות על בסיס יומי הם אנשים בריאים יותר ובעלי תוחלת חיים ארוכה יותר.

כאשר נשאלת השאלה האם לצרוך פירות וירקות טריים או קפואים, לעיתים תתפלאו לדעת שייתכן שדווקא הקפוא יכיל כמות גבוהה יותר ויטמינים. כאשר ירק טרי עומד הרבה זמן ואחר כך נשאר במקרר לעוד שבועיים, יתכן שחלק ניכר מהוויטמינים שהיו בו אבד, לעומת הקפוא ששמר על ערכו אם עבר תהליך הקפאה זמן קצר לאחר הקטיף.

ויטמינים רבים נשמרים היטב גם בהקפאה
ויטמינים רבים נשמרים היטב גם בהקפאה

ויטמינים רבים נשמרים היטב גם בהקפאה, אפילו ויטמין סי שהוא אחד הוויטמינים הקשים והחמקמקים שנעלמים במהירות. אבל אם כבר קניתם את הירק הקפוא, שימו לב אם הירקות דבוקים יחד או מופרדים אחד אחד, משום שאם כל הירקות קפואים בגוש אחד של קרח הם כבר הפשירו וקפאו שוב וסביר שאיבדו הרבה ויטמינים.

לסיכום, בכל מקרה כדאי וחשוב לצרוך ירקות ולא משנה איך, הם ישמרו על תוחלת החיים שלכם ועל איכותם.

את ההצהרה שחשוב לאכול ירקות בחמישה צבעים כבר שמעתם מיליון פעם, כי זה חשוב ונכון. כל ויטמין תורם להגנה של תהליך שונה בגוף וצריכת ירקות צבעוניים ביחד מסייעת עוד יותר בספיגה של הוויטמינים השונים. כדאי להוסיף ירקות קפואים וטריים לכל תבשיל ותעשירו כל רוטב בהמון ירקות כך תוסיפו טעם נפלא למשקשוקה, לפסטה ולבשרים ותפחיתו את הדחיסות הקלורית. בבקשה לא להסס ופשוט לאכול ירקות. בתיאבון.

הכותבת היא דיאטנית קלינית B.SC בסטודיו C

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן