Skip to content

ירדן תובעת מישראל ועדת חקירה על הרג השופט במעבר אלנבי

ההרוג במעבר אלנבי כיהן כשופט שלום. בעמאן צבאו מפגינים סביב השגרירות, תבעו את ביטול הסכם השלום וניסו לפרוץ למבנה. כוחות ביטחון מנעו את הפריצה והקיפו את השגרירות. צה"ל: תחקיר האירוע מורה כי נורה ברגלו והמשיך לתקוף. לשכת נתניהו פרסמה הבעת צער והבטיחה לחקור עם צוות ירדני ישראלי משותף.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראאד זעיתר, בן 38, הפלסטיני שנהרג הבוקר במעבר אלנבי  על ידי חיילי צה"ל, כיהן כשופט בבית משפט השלום בירדן. הוא יצא בבוקר יום ב' לבקר את קרובי משפחתו בשכם. משרד המשפטים הירדני אישר פרטים אלו. ממשלת ירדן פנתה אתמול באופן רשמי לישראל ותבעה חקירה ממצה על נסיבות האירוע.

השופט ההרוג ראאד זעיתר (צילום עיתון אלקודס)
השופט ההרוג ראאד זעיתר (צילום עיתון אלקודס)

עוד דווח בירדן כי שר החוץ הירדני, נאסר ג'ודה, זימן ללשכתו בעמאן את נציג שגרירות ישראל וגינה בחריפות את האירוע. ג'ודה תבע כי ממשלת ישראל תעודכן מיד כי ירדן מצפה לקבל בדחיפות לידיה דו"ח שיכיל את כול פרטי האירוע ובמקביל לכך לקבל מידע מידי על פתיחת ועדת חקירה שתוצאותיה יגיעו במהירות לידי הירדנים. ג'ודה אמר עוד: "אירוע הירי הינו בלתי נסבל ולא מתקבל על הדעת וירדן תעמוד על חקירה מעמיקה ודחופה שתיעשה על ידי ישראל". כל מוסרת פטרה, סוכנות הידיעות הירדנית.

תוך כך מנעו כוחות הביטחון הירדנים מכמאה פלסטינים לפרוץ אמש אל תוך שגרירות ישראל בעמאן. הפלסטינים הפגינו בערב מול שגרירות ישראל בבירה הירדנית, קראו לממשל ירדן לבטל מיד את הסכמי השלום עם ישראל  וניסו לפרוץ לשגרירות. כוחות ביטחון הרבים הוצבו מסביב לשגרירות מול קהל המפגינים.
אתמול בבוקר ב-09:30 הגיע זעיתר למעבר הגבול לישראל. לפי צה"ל הורדו נוסעי האוטובוס שהגיע מירדן לבידוק שגרתי ובעת ההמתנה פרץ השופט בריצה לעבר אחד החיילים תוך קריאת "אללה הוא אכבר".

גופתו של השופט מוטלת במעבר אלנבי (צילום רשות שדות התעופה)
גופתו של השופט מוטלת במעבר אלנבי (צילום רשות שדות התעופה)
האוטובוס במעבר הבוקר (צילום דוברות רשות שדות התעופה)
האוטובוס במעבר הבוקר (צילום דוברות רשות שדות התעופה)

בדובר צה"ל נטען כי החייל היורה הפעיל נוהל מעצר חשוד וירה תחילה שני כדורים לעבר פלג גופו התחתון של התוקף. התוקף המשיך לנסות לחנוק את החייל ולחטוף את נשקו ובתגובה לכך ירו החיילים לעבר פלג גופו העליון והרגו אותו. "הנוסעים חיכו מחוץ לאוטובוס במהלך הבדיקה, ואז התוקף הסתער על אחד החיילים בקריאת אללה ואכבר", שיחזר מפקד הגדוד, סא"ל רענן בן-יעקב. "הלוחמים פעלו בצורה טובה ועל פי הנהלים, כולל פתיחה בנוהל מעצר חשוד". החייל היורה שייך לגדוד אב"כ 76 של חיל ההנדסה,  גדוד הסיוע הכימי, שנמצא בחודשים האחרונים בתעסוקה מבצעית בגזרת הבקעה, במסגרתה הוא מאייש את מעבר אלנבי. המעבר משמש כציר מרכזי למעבר תושבי ישראל לשטח ירדן ומדי יום עוברים בו אלפי בני אדם. בישראל מקווים שסרטי אבטחה של המצלמות במקום תיעדו את האירוע כולו ואפשר יהיה להעביר לירדנים הוכחות מתועדות של המקרה.

בהודעה שפרסמה לשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, נמסר שישראל "מביעה תנחומים לעם הירדני ולממשלת ירדןוכי "צוות ישראלי-ירדני משותף" יחקור את האירוע שגרם למתח ניכר בין שתי המדינות. בצה"ל הדגישו כי כי תחקור של עשרות עדי ראייה הוביל למסקנה שהשופט הירדני נורה במהלך ניסיון חטיפת נשק מחייל. לטענת הצבא הסתער השופט על החיילים כשהוא אוחז במוט ברזל ואז נורה ברגלו, למרות זאת  "חרף העובדה שנפגע הוא המשיך לתקוף חיילים באמצעות מוט ברזל ולכן נורה שוב ומת", לשון הודעת הצבא.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן