Skip to content

מחלות לב תוקפות יותר נשים מגברים וקטלניות מכל סוגי הסרטן יחד

"כבר שנים יודעים על תמותת נשים מחוסר מודעות של רופאים, ומה שאתם ממליצים זה ללמד את הנשים מה לאכול?", שואלת יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, ח"כ עליזה לביא, בדיון שנערך השבוע. שרת הבריאות: "מעל גיל 75 גורם המוות הראשון בקרב נשים הוא הלב. בארה"ב גילו כבר ב-2004 שהסימפטומים אצל נשים שונים והורידו את מקרי המוות […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"רוב הנשים אינן מודעות לסיכון שבמחלות לב וכלי דם", אמרה ד"ר דנה צפת, מנהלת המרכז לבריאות לב האישה במרכז הרפואי הדסה, בדיון הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי בראשות ח"כ עליזה לביא, על מניעת התקפי לב בקרב נשים. "נשים רבות שסובלות מתסמינים של התקף לב מעדיפות לחשוב שזה יעבור ואינן מתפנות לבית החולים. אפשר למנוע מחלות לב וכלי דם באמצעות תזונה נכונה, פעילות גופנית בדיקות לחץ דם ולא לעשן. ידיעה מוקדמת מורידה את התפתחות המחלה. ניתן לחולל שינוי מהותי אם נעלה את המודעות".

שרת הבריאות, יעל גרמן: "מעל גיל 75 גורם המוות הראשון בקרב נשים הוא הלב. בארה"ב גילו כבר ב-2004 שהסימפטומים אצל נשים שונים לחלוטין מאשר בקרב גברים והורידו את מקרי המוות דרסטית. גם אנו צריכים לעשות זאת ולהעלות את המודעות".

(צילום אילוסטרציה)
(צילום אילוסטרציה)

הוועדה דורשת ממשרד הבריאות לדווח לה תוך חודשיים על הפעולות והתוכניות להגברת המודעות בקרב רופאים, אחיות, צוותים רפואיים וציבור הנשים בכלל. "יש צורך דחוף בקמפיין להעלאת המודעות למחלות לב ולסימפטומים השונים למחלות לב אצל נשים, לכלל האוכלוסיות. הקמפיין יתקיים לא רק בעברית. הוועדה פונה לשרת הבריאות להנחות את הרופאים ואת קופות החולים לפנות לציבור הנשים באופן אקטיבי ולזמנו להגיע לבדיקות תקופתיות".

כשד"ר רונית אנדוולט, מקדמת בריאות ארצית במכבי שירותי בריאות אמרה: "יש תכנית של בדיקות לאיתור מוקדם. אנו מזמנים את האישה למרפאות מגיל 35 ומעלה אחת לחמש שנים" – הפסיקה אותה יו"ר הוועדה ח"כ עליזה לביא: "מישהי כאן בחדר זומנה פעם לבדיקה כזו?" אף אישה אחת בחדר בו נכחו עשרות נשים לא הצליחה להיזכר בזימון כזה.

פרופ' נעמה קונסטנטיני, יו"ר מועצת בריאות האישה במשרד הבריאות: "זמן הופעת מחלת לב אצל נשים מאוחר בממוצע ב-10 שנים לעומת גברים. אצל נשים גורמי הסכרת ויתר לחץ הדם בולטים יותר. גם התסמינים שונים והם אינם תמיד התסמינים שמצפים להם. בכל העולם נשים עם אוטם מטופלות פחות מהגברים. יש יותר תמותה מוקדמת. גם לשיקום לב פחות נשים מופנות. מבחני המאמץ אצל נשים פחות אמינים כי יש בהם הרבה כזב חיובי. יש הבדלי מגדר מהותיים שאינם מוכרים לרופאים".

יו"ר הוועדה ח"כ עליזה לביא: "הממצאים שלכם הם מ-2010. מה קרה מאז? כבר שנים אתם יודעים שיש תמותת נשים מחוסר מודעות של רופאים, ומה שאת ממליצה זה ללמד את הנשים מה לאכול? המערכת מפגרת ולא עומדת בקצב הידע של עצמה, נשים מתות ואתן מדברות על תזונה? עד שלא תעבירו את האחריות לרופאי המשפחה, נשים ימשיכו למות".

לוועדה הגיע גם צעיר בשם עדי שסיפר: "אמא סבלה שנים מסכרת. כשהיא התלוננה על כאבים בכתף, לא חשבנו על לב. כעבור כמה ימים היא התחילה לגמגם. אבא הציע שניסע לחדר מיון והיא לא רצתה. לא דאגה. בארבע לפנות בוקר היא ניסתה לקום מהמיטה ואיבדה את ההכרה. הזמנו אמבולנס. הפרמדיק אמר שזו נפילת סוכר ונתן לה גלוקוז. אבא התעקש שיקחו אותה לבית חולים. הם לא רצו לפנות אותה. בסוף הפרמדיק השני עשה לה א.ק.ג ואמר שיש לה תוצאות כמו אישה זקנה. אמא הייתה בת 52. בהר הצופים היא כבר עברה החייאה. השתילו לה לב מלאכותי וכעבור שנה נפטרה. החיים בלי האנרגיות של אמא ריקים".

עובדות נוגעות ללב:

  • מחלות לב גורמות ל-1 מתוך 3 מקרי מוות בקרב נשים בשנה, והורגות אישה אחת בכל דקה.
  • בכל שנה 8.6 מיליון נשים מתות ממחלות לב ושבץ מוחי.
  • מחלות לב תוקפות יותר נשים מגברים, וקטלניות יותר מכל סוגי הסרטן יחד.
  • ל-90% מהנשים יש לפחות גורם סיכון אחד לפתח מחלות לב. הסימפטום הנפוץ ביותר להתקף לב בנשים הינו כאב כלשהו, לחץ, או חוסר נוחות בחזה. סימפטומים נוספים שיכולים להעיד על התקף לב כוללים קוצר נשימה, בחילה, הקאות, עייפות חריגה, הזעה וחולשה, או כאב בצואר, כתף, גב, או בטן.
  • הסימפטומים להתקף לב שונים בנשים לעומת גברים, ולעיתים אינם מאובחנים כראוי.
  • נשים נוטות לפתח מחלות לב כעשור מאוחר יותר מגברים, אך נשים צעירות יותר, במיוחד מעשנות וסוכרתיות, הינן עדיין בסיכון. אם את מעשנת את לא מוגנת.
  • אימוץ אורח חיים בריא וביצוע החלטות נבונות לגבי תזונה, פעילות גופנית, הימנעות מעישון ושליטה בלחץ הדם והכולסטרול שלך, יכולים להוריד את הסיכון להתקף לב ביותר מ-80%.
  • גם אם הינך רזה ועוסקת בפעילות גופנית, את עדיין בסיכון לפתח מחלת לב. הקפידי לבדוק את לחץ הדם ורמת הכולסטרול שלך, והמנעי מעישון.
  • בקרב 64% מהנשים שנפטרו בפתאומיות ממחלות לב כליליות לא הופיעו סימפטומים מקדימים.
  • גם אם קיימת במשפחתך היסטוריה של מחלות לב, ישנם צעדים רבים בהם את יכולה לנקוט על מנת להוריד את סיכונך האישי.
  • שילוב של גלולות למניעת הריון עם עישון הינו מסוכן ביותר. שילוב זה מעלה את הסיכון לפתח מחלות לב בכ-20% בקרב נשים צעירות.
  • סיבוכי הריון כגון רעלת הריון או סוכרת הריון יכולים להוות גורם סיכון למחלות לב בעתיד.

הנתונים הם של המרכז הרפואי האוניברסיטאי הדסה, המרכז לבריאות לב האישה על שם לינדה ג'וי פולין.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן