Skip to content

אושרו חוקי המשילות ברוב של 67 קולות וללא התנגדות

האופוזיציה נעדרה מאולם המליאה והסתפקה בדיון באולם צדדי. ח"כ עדי קול (יש עתיד"), שכבר נענשה בעבר לאחר שהצביעה בניגוד למשמעת הסיעתית, כתבה בווידוי מפתיע בעמוד הפייסבוק שלה, כי תמכה בחוקי המשילות בניגוד למצפונה. "הבעד שלי לא יהיה בעד החוק אלא בעד יאיר לפיד". היום ההצבעה על חוק הגיוס. ח"כ יוני שטבון יפר את המשמעת הקואליציונית […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שני חוקי המשילות אושרו אתמול במליאת הכנסת לאחר שהקואליציה השיגה את התמיכה הנדרשת של יותר מ-61 חברי כנסת. להצעות לא היו הסתייגויות ומתנגדים, מכיוון שחברי האופוזיציה בחרו שלא להגיע להצבעות. את חוקי המשילות יזמו חברי הכנסת רונן הופמן (יש עתיד) ודוד רותם (הליכוד ביתנו), והם נידונו בוועדת חוקה חוק ומשפט בראשות ח"כ דוד רותם, במשך כ-29 דיונים.

צילום: רפי מיכאלי
צילום: רפי מיכאלי

עיקרי הסעיפים המופיעים בחוקי המשילות שאושרו:

  • אחוז החסימה – החוק הנוכחי קובע כי מפלגה שלא זכתה ב 2% מסך הקולות, לא תזכה לייצוג בכנסת. החוק הנוכחי מעלה את אחוז החסימה ל3.25%  (4 מנדטים).
  • אי אמון – עפ"י ההצעה, ההצעה להביע אי אמון בממשלה, תהיה הצעה קונסטרוקטיבית. הצעה שתוגש למליאת הכנסת להביע אי אמון בממשלה, תחייב את מציע ההצעה, להגיש הצעה לממשלה חלופית. ההצעה תנקוב בשם חבר הכנסת שיכהן בתפקיד ראש הממשלה, שמות השרים חברי הממשלה, וכן את קווי היסוד של הממשלה המוצעת. הממשלה החדשה, תיכון מיד עם תמיכת מליאת הכנסת, בהצעת האי אמון ובממשלה החלופית. כלשון המציעים. אם על ההצעה יחתמו 61 חברי כנסת, ההצעה תידון לא יאוחר משבוע, מיום הגשת ההצעה.
  • מימון מפלגות – ההצעה קובעת כי מימון המפלגות השנתי, יועבר רק למפלגה שתמנה לפחות שני חברי כנסת. מתוך מטרה לייצר תמריץ שלילי בפני חברי הכנסת, שימנעו להתפלג מסיעתם. ואולם, הסנקציה הכלכלית המוצעת, לא תושט על מפלגות שיתמזגו לצורך ריצה משותפת בבחירות, מתוך כוונה להתפצל לאחר הבחירות.
  • ממשלה  – החוק הנוכחי, לא מגביל את מספר שרי הממשלה, ומאפשר למנות שר בלי תיק. ההצעה קובעת, כי מספר שרי הממשלה כולל ראש הממשלה, יוגבל ל – 19, תבוטל האפשרות למנות שר ללא תיק ויוגבל מספר סגני השרים לארבעה. ואולם, הממשלה תוכל לבקש את תמיכת הכנסת למינוי שרים נוספים, אם  70 חברי כנסת יתמכו בהצעה.
  • פיצול סיעות – החוק הנוכחי מאפשר לשליש סיעה או למינימום שבעה חברי כנסת, להתפצל לשתי סיעות. הצעת החוק מבטלת  את האפשרות לשבעה ח"כ להתפצל מסיעתם. עוד נקבע בהצעה, כי חבר כנסת יוכל להתפצל מסיעתו, אם סיעתו החליטה להתמזג עם סיעה אחרת. ח"כ שיתנגד למיזוג, יוכל להתפצל מסיעתו. ואולם, מפלגות  שיתמודדו יחדיו לכנסת, יוכלו להתפלג לאחר הבחירות ללא סנקציות כספיות.
  • תקציב המדינה –  הצעת החוק מבקשת לקבע בחוק את ההיתר שניתן לממשלה, להוציא כספים בתקופה בה הממשלה פועלת ללא תקציב מאושר, 1/12 מהתקציב בפועל, לרבות השינויים שבוצעו בתקציב במהלך השנה שעברה. ולא להוציא כספים, לפי התקציב שאושר בחוק התקציב האחרון שאושר. עפ"י ההצעה, משרד האוצר יפרסם את הוצאות הממשלה בתקופה בה הממשלה פועלת ללא תקציב מאושר. עוד הוחלט, להעניק לממשלה חדשה, 100 ימים לאשר תקציב חדש במקום 45 יום הניתנים עפ"י החוק הנוכחי.
ליברמן: " אופוזיציה של נציגי ארגוני הטרור, של הפוסט ציונים, של הבכיינים" (צילום: רפי מיכאלי)
ליברמן: " אופוזיציה של נציגי ארגוני הטרור, של הפוסט ציונים, של הבכיינים" (צילום: רפי מיכאלי)

השר אביגדור ליברמן סיכם את הדיון על חוקי המשילות בשם הממשלה: "כל מה שאנחנו ראינו פה ביממה האחרונה זה מחזה של צביעות ובכיינות", התריס. "כל פעם ששמעתי את בוז'י חיפשתי מטפחת לנגב את הדמעות. כל הזמן הוא בוכה ומקטר והצביעות פה זועקת לשמים. כל אותם אנשים שכרגע כל כך חרדים לדמוקרטיה הישראלית, הגישו בעצמם הצעות שדיברו על הצורך הדחוף בהעלאת אחוז החסימה. כל אחד שיכנס לאתר הכנסת יוכל לקרוא את הנאומים של דוברי האופוזיציה למה אכן צריך להעלות את אחוז החסימה. אנחנו עדיין באחוז נמוך יותר מהרבה מדינות בעולם הנאור.

ליברמן: "אופוזיציה של נציגי ארגוני הטרור, של הפוסט ציונים, של הבכיינים"

"חוק המשילות מהווה את היסודות הכי מוצקים לדמוקרטיה הישראלית", טען ליברמן. "לגבי הטענה שהכול בחיפזון ולא נתנו אפשרות לאופוזיציה להתבטא, הצעת החוק הוגשה לפני עשרה חודשים, עברה בקריאה ראשונה לפני שמונה חודשים בדיון במליאה בו השתתפו 79 חברי כנסת. בוועדת חוק חוקה ומשפט נערכו 29 ישיבות. תראו לי עוד חוק אחד שוועדה כל שהיא דנה בחוק אחד כל כך הרבה ישיבות. 277 חברי כנסת לקחו חלק בדיונים. 253 מומחים לנושא הוזמנו מבחוץ. הדיונים נמשכו 47 שעות. לא היה חוק שהיה בו דיון כל כך ארוך מקיף ויסודי, ואחרי זה עוד טוענים שלא היה לאופוזיציה מספיק זמן ללמוד את החוק.

הכינוס הנפרד של האופוזיציה. (צילום: מעמוד הפייסבוק של מרב מיכאלי)
הכינוס הנפרד של האופוזיציה. (צילום: מעמוד הפייסבוק של מרב מיכאלי)

"הגיע הזמן שתקום ממשלה שיכולה להוביל סדר יום ברור ולא פשרה על פשרה. ממשלה שתוכל לקבל החלטות ולא עסוקה כל הזמן בתחזוקת הקואליציה", אמר ליברמן. "ראיתי אתמול בטלוויזיה את ח"כ זחאלקה ששולח אותי בחזרה לרוסיה, ושמחתי לראות שחבריו הם נציגי הטרור, ח"כ זחאלקה היורש של עזמי בשרה, וח"כ חנין זועבי שהתעמתה עם חיילי צה"ל על המרמרה. זו אופוזיציה של נציגי ארגוני הטרור, של הפוסט ציונים, של הבכיינים".

ראש האופוזיציה ויו"ר מפלגת העבודה ח"כ יצחק הרצוג, השיב לליברמן בדיון האלטרנטיבי בכנסת: "איך יודעים שהקואליציה בהיסטריה? אביגדור ליברמן פותח במתקפת בלע כלפי כל מה שמייצגת האופוזיציה. אדוני שר החוץ אתה בנית את מרבית הקריירה שלך מחוקי שנאה ומקמפיינים של הפחדה ולאתה לא תושיב את האופוזיציה על כסא קטן ונמוך. אתה רוצה לחזור לליכוד אז טוב היה שתשנן את דבריו של מנחם בגין לא פחות משדרושה למדינה ממשלה יציבה, דרושה לא אופוזיציה חזקה". מה לעשות שאתה  ועמיתך יאיר לפיד מובילים מפלגות שאין ביניהן ובין דמוקרטיה דבר".

לאישור החקיקה הזאת, שבה תמכו 67 חברי כנסת ללא מתנגדים, קדם "וידוי" שאותו העלתה לעמוד הפייסבוק שלה, ח"כ עדי קול ("יש עתיד"), שהודתה כי למרות התנגדותה לחוקי המשילות – היא תתמוך בחקיקה הזאת, "לא בעד החוק אלא בעד יאיר לפיד".

הולכת בתלם. ח"כ עדי קול (צילום: ויקיפדיה)
הולכת בתלם. ח"כ עדי קול (צילום: ויקיפדיה)

עדי קול, נענשה בעבר הלא רחוק ע"י יו"ר מפלגתה יאיר לפיד, על שנמנעה בהצבעה בקריאה ראשונה על הצעת חוק לתיקון חוק יסוד הממשלה, בניגוד למשמעת הסיעתית והקואליציונית. עקב כך החליטה סיעתה להשעותה מחברות בוועדות הכנסת השונות מטעם "יש עתיד" ולמנוע ממנה להעלות הצעות חוק פרטיות במסגרת המכסה הסיעתית. היום הסבירה בעמוד הפייסבוק שלה מדוע הפעם בחרה ללכת בתלם.

ח"כ עדי קול: "לא בעד החוק אלא בעד יאיר לפיד"

"היום אצביע בעד חוק המשילות. למרות שאינני מסכימה איתו ואני בטח לא חושבת שיוביל ליותר משילות", כתבה ח"כ קול. "חשוב לי לומר, אם כן, כי הבעד שלי לא יהיה בעד החוק אלא בעד יאיר לפיד. וזו למעשה תהיה הפעם השלישית שאני עושה כן. הראשונה הייתה כשבחרתי להצטרף אליו למסע הזה שנקרא יש עתיד. לא היה לי מושג למה אני נכנסת – אבל לו ודאי לא היה מושג במה (או יותר נכון במי) הוא בחר. יאיר 'הצביע' בעדי בלי שנכיר. לא הייתי בין חבריו, מקורביו, או שותפיו לאימוני הכושר (לצערי הרב), אלא סתם אחת עם חלום אמיתי לשנות את העולם. והוא לא סתם בחר אותי, הוא עשה זאת כשהוא מבקש ממני רק שני דברים: נאמנות, ולהיות חברת הכנסת הכי טובה שאוכל.

"הפעם השנייה שבחרתי בו הייתה בקלפי", כתבה ח"כ עדי קול. "כמו רבים אחרים גם אני הכרתי אותו רק מהקמפיין. שמעתי אותו בחוגי בית (אם תעירו אותי בלילה אוכל לצטט בלי בעיה מדבריו במהלכם), ראיתי אותו בטלוויזיה וקראתי אותו בעיתון, אבל לא באמת ידעתי מיהו. ורק הוא יוכל להעיד כמה רציתי לדעת. מה שכן הבנתי, וזה הספיק לי בשביל הבעד השני, זה שאני מאמינה לו. מאמינה שהוא רוצה באמת ובתמים (כן, בתמים, זו תכונה נפלאה בעיני), לעשות שיהיה פה יותר טוב. והוא מוכן לתת לשם כך את כל מה שיש לו. כלומר את חייו. וכמי שנתנה את חייה קודם לכן, בעד הרבה פחות, כל שיכולתי לעשות הוא לתת לו גם את הבעד שלי.

"והיום בשלישית כאמור, אחרי שנה לא קלה לכל הדעות, אני נותנת לו אותו שוב – והפעם ממקום בוגר, מפוכח, וכן גם חכם יותר", כתבה ח"כ עדי קול. "היום אני יודעת שאנחנו לא מסכימים על לא מעט דברים. אבל שכן מותר לא להסכים. כל עוד הולכים ביחד כשהשעה מחייבת (והיום היא מחייבת, למעשה אם לא נלך יחד היום, לא נלך בכלל). אני גם יודעת שאני אחטוף על הפוסט הזה לא פחות משחטפתי על ההימנעות שלי. כי בסוף מי ש'רקד לי על הדם', 'הלך לי על הראש' או איך שלא תרצו לקרוא לזה, עשה זאת לא מתוך תמיכה בי – אלא מתוך שנאה יוקדת ליאיר. והשנאה הזו תעוור אותו, אותם, אתכם, גם עכשיו. ותגרום לכם לחשוב שמדובר בפוסט פוליטי שמטרתו קידום עצמי ולא יותר.

"ובכן", כתבה ח"כ קול, "אתם מוזמנים לחשוב כך, וכמובן מוזמנים לכנות אותי בשמות ואפילו להמשיך לשלוח סמסים (כבר קיבלתי אלף מאתמול, מה זה בשבילי עוד כמה). אבל אתם גם מוזמנים לראות שהשעה 6 בבוקר. להבין שאני כבר לא ישנה כמה שעות. ושבאמת לא קל לי. להסתכל אחורה על כל השנה האחרונה, על מי שאני, מה שעשיתי ומה שאמרתי, ולהבין שאני כותבת בכוונה שלמה, ומתוך רצון חופשי, ומאותה כוונה ורצון אצביע היום בעד. בעד יאיר לפיד. לא 'שר האוצר', לא 'המנהיג', האיש. אם הייתם מכירים אותו, הייתם עושים כמוני. שיהיה לכולנו בהצלחה".

ח"כ מרב מיכאלי (העבודה) השיבה מעל עמוד הפייסבוק שלה: "אני רואה את חברי המפלגות השונות בקואליציה מסבירות ומסבירים, אחת אחת, כמה הם מתנגדים לחוק המכונה 'משילות' אבל הם יצביעו בעד כי הן שומרות על הקואליציה.

"ובכן, זאת הבעיה : זאת קואליציה רעה והיא עושה דברים רעים. אחרי שתעביר את החוק הרע שיפסול את הקולות הכשרים שלנו וידיר מיעוטים מהכנסת, הם יתחילו לדון היום בחוק המכונה 'שוויון בנטל'. חוק שגם מנציח את אי השוויון, גם משנה את חוקי המשחק ככה שהוא מתייחס אל חלקינו כאזרחים ואזרחיות פרטיות עם חובות פרטיים למדינה ואל חלק במקשה אחת, שצריכה לתת ליטרת בשר במכסה. חמור מזה, הוא מנציח את הגטאות החרדיים במקום לפעול לשילובם בחברה הכללית.

סדק ראשון בקואליציה: שטבון יצביע נגד

"אז היום, כשהאופוזיציה תתכנס ב 11 למליאה האלטרנטיבית במחאה על הדריסה הקואליציונית את הדמוקרטיה, תוכלו שוב לשמוע ולקרוא חברות וחברים בקואליציה מסבירים שהם מתנגדים לחוק אבל מצביעים בעדו למען הקואליציה. ובכן, אנחנו, מפלגת העבודה והאופוזיציה בחרנו להצביע ברגליים, בעד הדמוקרטיה".

ובינתיים, קרע ראשון בקואליציה. בניגוד לעמדת הקואליציה, הכריז אמש חבר ועדת חוץ וביטחון ח"כ יוני שטבון (הבית היהודי) כי יתנגד לחוק הגיוס. לטענת שטבון, החוק הוא חלק מגל חקיקה המאתגר את זהותה היהודית של המדינה, ולפיכך יתנגד לו. "החוק לא עומד לבדו, הוא חלק אינטגראלי מאותה מתקפה על זהותה היהודית של המדינה. תפיסת עולמי הציבורית, היהודית והישראלית לא מאפשרת לי להיות חלק מאותה מגמה". שטבון התייחס לברית הפוליטית בין יש עתיד לבית היהודי ואמר כי: "הברית עם יש עתיד, המבקשת לנתק את הדת מהמדינה, היא אם כל חטאת. אימו והורתו של האתגר על זהותה של המדינה, של גל החקיקה האנטי יהודי, של ההדרה וההסתה נגד אחינו החרדים, של הניתוק והפגיעה בפריפריה, וכמובן, של האתגר על עמידתנו על ארץ ישראל"

ח"כ יוני שטבון: יפר את המשמעת הקואליציונית ויצביע נגד חוק הגיוס (צילום: ויקיפדיה)
ח"כ יוני שטבון: יפר את המשמעת הקואליציונית ויצביע נגד חוק הגיוס (צילום: ויקיפדיה)

במהלך הדיונים במליאת הכנסת על חוק הגיוס אמר שטבון: "המוטיבציה של החוק הזה מבית היוצר של יש עתיד, היא, בסך הכל, עוד קריצה לבוחרים שמצפים להכניס לחרדים. אז אני לא אתמוך בחוק הזה ומחר אצביע נגדו. אתנגד לחוק כי לא אתן יד לגל החקיקה האנטי יהודית ששוטף את הקואליציה, וכי אנחנו במלחמת תרבות על זהותה היהודית של מדינת ישראל.

"הברית הפוליטית של הבית היהודי עם יש עתיד, מבקשת לנתק את הדת מהמדינה והיא אם כל חטאת", טען שטבון. "לא אתן יד להסתה, לאנטי יהדות ולאתר על זהותה של המדינה. יוזמי החוק הצליחו, הנתק מהציבור החרדי הושלם והפך להיות עיקר ומהות החוק, ולכן אצביע נגד החוק".

ח"כ עפר שלח (יש עתיד) השיב ואמר: "יש בתוך סיעת הבית היהודי אנשים שמספרים לעצמם סיפורים לכל אורך התהליך. לקואליציה יש אחריות ונדמה לי שיש חלקים בבית היהודי לא תמיד מבינים את זה.

"אני רוצה לדבר איתך על אחריות ועל המשמעות שלה", אמר ח"כ שלח. "אחריות איננה להגיש אולטימטומים ריקים שנפלו אחד אחרי השני כי אין בהם שום תוכן. אפשר להגיד עד מחר כי השימוש במילים סנקציות פליליות היה פושע – אבל הביטוי סנקציות פליליות לא קיים בחוק. המילים האלה הם המצאה של הבית היהודי שעשה מאמצים להבאיש את ריחו של החוק הזה, בעודם הולכים אל הציבור החרדי ומבטיחים כל מיני הבטחות שבאף אחת מהם לא עמדתם. אתה מבאיש את ריחה של הסיעה שאתה חבר בה".

יו"ר "העבודה", יצחק (בוז'י) הרצוג, אמר על חוק הגיוס: "אני רואה בגיוס לצבא ערך עליון וזכות גדולה ואני מאמין שכל אזרח בישראל צריך להתגייס או למצוא חלופות חברתיות אחרות, אבל אני חושב שזה צריך להיות מתוך דיאלוג. נתניהו, לפיד ובנט נכשלו במתן אפשרויות והזדמנויות למעמד הביניים ועכשיו כמו במופע גלדיאטורים הם קוראים לקרב. זה לא יעבוד, זה יפורר את החברה הישראלית.

"כששר האוצר מודה בעצמו שלא יופעלו הסנקציות הפליליות  אז בשביל מה הכנסת אותם כדי ליצור התקוממות. כדי ליצר תמונה תקשורתית מעוותת? החוק הזה לא יביא שוויון ולא יביא דיאלוג. החוק הזה לא יביא לגיוס של חרדים ולא יביא לשילוב של קבוצות מודרות באוכלוסייה. החוק במתכונתו הנוכחית זה חוק הכול דיבורים, לא שוויון ולא נעליים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן