Skip to content

בתוך כשבוע תינתן חזקה למאגר לוויתן

כך מעריכים ברשות הגז. פניציה: המעבר לגז טבעי יחסוך לחברה כמיליון דולר בחודש. התנועה לאיכות השלטון והפורום הישראלי לאנרגיה פנו למשרד האנרגיה לעכב את מתן החזקה במאגר הגז לוויתן לחברות דלק, נובל אנרג'י ורציו כל עוד לא נפתרה סוגיית ההסדר הכובל במאגר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"קיימת אופטימיות לגבי המצב הנוכחי של שוק הגז בישראל. אני מעריך שבעוד שבוע בערך תינתן חזקה למאגר לווייתן – דבר אשר יסלול את הדרך לכניסת הגז מלווייתן למשק הישראלי, שאנו צופים שיקרה בתחילת 2018. זה אומר שיהיה יותר גז, יהיו ספקים נוספים, תהיה עודף קיבולת והתחרות בענף צפויה להתגבר. מבחינת הצרכן, מי שלא עולה על העגלה עכשיו ומתחבר לרשת החלוקה – יעשה זאת עוד מספר שנים ויפסיד. זמן ההסבה הוא ארוך, תכנון רשת החלוקה הוא מורכב, ולהערכתי ההסכמים לא ישתפרו והמחירים לא ירדו. לחכות היום זה פשוט לא חכם", כך אמר היום קונסטנטין בלוז, סגן לתכנון כלכלי ואסטרטגי ברשות הגז, בכנס הסבת מפעלים לגז טבעי שארגנה היום חברת התשתיות AMCG AVIV

פורום AMCG AVIV

פורום מנהלי תשתיות של חברת AMCG AVIV היום בקיבוץ דליה עסק בנושא הסבת מפעלים לגז טבעי. הפורום נפתח על ידי דניאל רוזנברג, סמנכ"ל AMCG AVIV תשתיות וסביבה, שעדכן, כי בשבוע שעבר פורסם שהמענקים למפעלים שיעברו לשימוש בגז טבעי הועלו ל-750 אלף שקל, ושצרכנים מרוחקים יקבלו מענקים מוגדלים שיוכלו להגיע למיליוני שקלים. בכך, השימוש בגז טבעי בתעשייה הופך להיות אופציה משתלמת עוד יותר.

AMCG AVIV פועלת מתוך גישה רב-תחומית בתחומי התשתיות, הסביבה ופיתוח בר קיימא – אנרגיה, מים ופסולת. הפעילות כוללת ארבעה תחומי עיסוק: חטיבת פרויקטים הנדסיים, חטיבת התכנון, חטיבת מים וסביבה ייעוץ סביבתי וחטיבת מוליכים למחצה (סמיקונדוקטור). בין לקוחות החברה: משרדי ממשלה, חברות ממשלתיות, רשויות מקומיות, חברות תעשייתיות ותאגידים מובילים המנהלים פרויקטים נרחבים ומורכבים בתחום התשתיות והסביבה.

אנרגיה בפניציה – 40% מעלות המוצר

רועי שחורי, סמנכ"ל הנדסה בחברת פניציה, צופה לחברה חסכון חודשי של כמיליון דולר עם השלמת המעבר לגז טבעי: "כאחת מהחברות האחרונות בעולם שעוד מתבססות על מזוט כמקור האנרגיה, אנו נאלצים לשאת בעלויות גבוהות מאוד של אנרגיה: כ-40% מסך עלות המוצר. בעוד שרוב העולם עבר משימוש במזוט לשימוש בגז טבעי, גם אנו משלימים כעת את ההסבה לשימוש בגז, ובכך מתכננים לגרום למפעל לעבור למצב של רווח ולהבטיח את המשך פעילותו – כשעם השלמת החיבור לצינור הגז הטבעי אנו צופים חסכון של מעל מיליון דולר לחודש. לשמחתי, לפני שבועיים קיבלנו אישור הזרמה. אני מקווה שבמהרה תושלם הקמת התשתיות החיצוניות בהן אנו תלויים, כך שנוכל להשלים את המעבר לשימוש בגז טבעי, ולהרוויח".

צפי לגידול של פי 4 בשימוש בגז טבעי

ג'יי אפשטיין, מנהל פיתוח עסקי בחברת נתיבי גז לישראל: "בשלושים השנים הבאות השימוש בגז טבעי בישראל צפוי לגדול פי 4. משק האנרגיה בישראל צפוי להתבסס על ייצור של כ 70%-75% מן האנרגיה באמצעות גז טבעי, ועל כן אנו מחויבים להיערך לכך ועושים זאת כבר עכשיו עם הקמת קווים רבים נוספים, כמו הקו המזרחי שמוקם באיזור תוואי כביש 6, ויהווה גיבוי לקו הימי. במסגרת תכנית הפיתוח לשנים 2012-2015, מושקעים כ-2 מיליארד דולר בהקמת מקטעים חדשים, שאורכם מגיע ל-206 ק"מ".

דרישה לעכב מתן החזקה במאגר לווייתן

התנועה לאיכות השלטון והפורום הישראלי לאנרגיה פנו במכתב דחוף לממונה על עניני הנפט במשרד האנרגיה, אלכסנדר וורשבסקי, בדרישה כי יעכב את מתן החזקה במאגר הגז לוויתן לחברות דלק, נובל אנרג'י ורציו, וימנע מהארכה נוספת של רישיון החיפוש – כל עוד לא נפתרה סוגיית ההסדר הכובל במאגר.

משאב בבעלות המדינה

"הגז הטבעי הוא משאב חיוני בבעלותה המלאה של המדינה…כל החלטה בעניין מתן רישיונות (או הארכתם) מתחייב שתינתן כאשר אינטרס הציבור נמצא לנגד עיני הממונה. הארכת הרישיונות ו/או מתן החזקה, תוך התעלמות מההסדר הכובל ומההיתכנות לשליטה הזרה במאגר, עולה כדי חוסר סבירות קיצונית, שכן על הממונה החובה להתחשב בקיומו (לרבות ההיבט הפלילי, לכאורה) של ההסדר הכובל והשלכותיו ובאינטרסים ארוכי-הטווח של המדינה", כתב בפנייה לממונה על הנפט, עו"ד דניאל דושניצקי, מהתנועה לאיכות השלטון, בטענה, כי מדובר בהחלטה היסטורית, שעתידה להשפיע על כלל אזרחי ותושבי המדינה בעשורים הבאים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן