Skip to content

ניסוי: סידן אמורפי נספג בגוף פי שניים מהסידן המצוי בתוספים

אמורפיקל סיימה בהצלחה ניסוי קליני להוכחת יעילות ספיגת סידן אמורפי על פני סידן גבישי. מדובר בפריצת דרך מדעית המגלמת בתוכה פוטנציאל לטיפול בסוגים שונים של מחלות עצם - מאוסטאופורוזיס ועד סרטן עצמות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חברת הפיתוח והטכנולוגיה אמורפיקל הודיעה כי סיימה בהצלחה ניסוי קליני בתכשיר הסידן הייחודי DENSITY המכיל סידן אמורפי. מטרת הניסוי הייתה לבחון את מידת הספיגה בגוף של סידן אמורפי לעומת סידן גבישי הנמצא ברוב תכשירי הסידן הקיימים כיום בשוק.

הניסוי, עליו פיקח פרופ' נחום וייסמן, נערך ביחידה לתזונה קלינית במרכז הרפואי סוראסקי, תל-אביב וכלל 15 משתתפים. בניסוי נמצא כי מידת הספיגה של הסידן האמורפי במשתתפים שנטלו את התכשיר הוא פי שניים בממוצע, לעומת סידן גבישי.

ייצור משוכלל של סידן. סרטן כחול (צילום: אתר אמורפיקל)
ייצור משוכלל של סידן. סרטן כחול (צילום: אתר אמורפיקל)

בעקבות תוצאות הניסוי בוחנת החברה היבטים נוספים לשימוש בתכשיר, דוגמת טיפול בחולים הסובלים מתת פעילות של בלוטת יותרת התריס (היפופאראתירואידיזם). כמו כן, בימים אלה נערך ע"י החברה ניסוי קליני נוסף שבוחן את יעילות התכשיר באיחוי שברים.

מנתוני המרכז הלאומי לבקרת מחלות משנת 2003 עולה כי בישראל שיעור התחלואה באוסטאופורוזיס בקרב נשים בגיל 45-54 עומד על כ-9%, ומעל גיל 65 שיעור זה עומד על כ-30%. סך הנשים מבוגרות מגיל 21 החולות בדלדול עצם, הוא כ-194,500 חולות. מחקר שנערך בארה"ב העריך כי מספר החולים בארצות הברית הוא כעשרים וחמישה מיליון, הסובלים מכ-1.3 מיליון שברים בשנה.

גילוי מקור הסידן האמורפי אירע במקרה. לפני מספר שנים הקים יוסי בן (היום מנכ"ל אמורפיקל) חווה לגידול סרטנים כחולים בערבה. המיזם, שהחל כגידול לצורכי נוי, התגלה כפריצת דרך מדעית המגלמת בתוכה פוטנציאל לטיפול בסוגים שונים של מחלות עצם – מאוסטאופורוזיס ועד סרטן עצמות. בן הבחין כי הסרטן משיל ומשחזר את מעטפת השריון, לרבות צבתות ומערכת העצבים שלו, במהירות שיא של שלושה ימים בלבד.

בדיקה לעומק של הנושא גילתה כי התהליך, האופייני לזן הסרטנים הייחודי הזה, נחשב לתופעת טבע. בתהליך שמהותו הישרדותי, משתמש הסרטן בסידן אמורפי (בניגוד לסידן גבישי) המאופיין בספיגה גבוהה במיוחד בגוף ומשחזר את השריון והצבתות. ב-2006 הצליחו בן והחוקרים להתחקות ולשחזר במעבדה את תהליך הפקת סידן בסרטנים הכחולים.

מנכ"ל אמורפיקל, יוסי בן: "על אף שאנחנו בעיצומם של הניסויים, אפשר לומר במידה גבוהה של ודאות כי מדובר בפריצת דרך טכנולוגית-מדעית בכל הקשור לטיפול באוסטאופורוזיס ומחלות עצם. בשונה מהמולקולה הגדולה של הסידן גבישי, המבנה המולקולרי הזעיר של הסידן האמורפי דורש מידה נמוכה של השקעה באנרגיה כדי לפרקו, דבר המאפשר ליותר סידן ולהיספג בקלות על תשתית העצם הקיימת. המשמעות, צריכה נמוכה יותר של סידן מצד אחד וספיגה יעילה יותר מהצד השני. הניסוי הקליני שביצענו הצליח להוכיח כי מידת הספיגה של סידן אמורפי כפולה מסידן גבישי הנהוג בתוספי הסידן המוכרים בשוק".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן