Skip to content

אם שותים לא נוהגים גם בפורים

חג הפורים בפתח וסוף שבוע ארוך במיוחד של קיום המצווה - שתיית אלכוהול "עד דלא ידע" - עומד להתחיל. לקראת החג ערכה עמותת "אור ירוק", באמצעות מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה, סקר חדש החושף נתונים מדאיגים לגבי הרגלי השתייה והנהיגה בישראל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סקר חדש של עמותת "אור ירוק" לקראת פורים חושף כי בירושלים הכי הרבה נהגים הודו שהם נהגו שיכורים לעומת שאר האזורים בארץ. על פי הסקר, שנערך בחודש פברואר 2014, 17% מהנהגים בישראל מודים כי שתו אלכוהול ונהגו לאחר מכן.

מטרת הסקר היא לבחון את שיעור הנהגים המדווחים על נהיגה לאחר שתיית אלכוהול, את ה"תירוצים" אותם מתרצים הנהגים כסיבות לנהיגה לאחר שתיית אלכוהול, וכמה מתוך הציבור נסעו ברכב עם נהג לאחר ששתה אלכוהול.

בדיקת אלכוהול (צילום: אור ירוק)
בדיקת אלכוהול (צילום: אור ירוק)

כשנשאלו המשיבים מהי הסיבה שהם בוחרים לנהוג תחת השפעת אלכוהול, 48% טענו כי הם נוקטים באמצעי זהירות בדמות קפה או מים ורק לאחר מכן יוצאים לדרך. מדובר בעלייה חדה מהשנים האחרונות, כאשר בשנת 2010, "רק" 33% חשבו כי שתיית קפה או מים היא סיבה מספקת כדי להעלות על הכביש לאחר ששתו אלכוהול, כיום – כמחצית ממשיבי הסקרים דוגלים בגישה זאת – שאיננה נכונה.

תשובות ותירוצים נוספים שניתנו בסקר לנהיגה תחת השפעת אלכוהול: 35% מאמינים כי האלכוהול כלל לא משפיע עליהם, 28% מדווחים כי הם נוסעים בזהירות רבה יותר לאחר שתיית אלכוהול, 12% מדווחים כי אין נהג אחר שינהג ו-7% ענו כי הם שותים כמות קטנה אשר לא משפיעה עליהם.

בנוסף, הודו 11% מהמשתתפים בסקר כי כי נסעו עם נהג שיכור לפחות פעם אחת. המשמעות היא, כי עשירית מהציבור הישראלי אינו מבין את גודל הסכנה בנסיעה עם נהג שנמצא תחת השפעת אלכוהול ואינו מנסה לעצור אותו מלעשות זאת.

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "האלכוהול משפיע על יכולות הריכוז, הקואורדינציה והראייה החיוניים לנהיגה כבר מהכוסית הראשונה. על המשטרה להגביר את האכיפה במיוחד בחגים כמו פורים אבל לא רק, בכדי לתפוס את הנהגים השיכורים ולמנוע מהם לסכן את משתמשי הדרך. בכדי שהמשטרה תוכל לעשות זאת ביעילות, המדינה חייבת להקצות למשטרה 160 מיליון שקלים כפי שנקבע בתכנית הלאומית, ליותר שוטרים ויותר ניידות שיתפסו את הנהגים השיכורים. אכיפה מוגברת תשדר מסר חד וברור כי לא משתלם לשתות אלכוהול ולנהוג".

התפלגות הנהגים שהודו כי נהגו לאחר שתיים אלכוהול עפ"י ערים:

• 25% מהנהגים באזור ירושלים, נהגו לאחר ששתו אלכוהול, לפחות פעם אחת.
• 22% מהנהגים באזור תל אביב והמרכז, נהגו לאחר ששתו אלכוהול, לפחות פעם אחת.
• 15% מהנהגים באזור הדרום, נהגו לאחר ששתו אלכוהול, לפחות פעם אחת.
• 13% מהנהגים באזור חיפה והצפון, נהגו לאחר ששתו אלכוהול, לפחות פעם אחת.
• 10% מהנהגים באזור השרון, נהגו לאחר ששתו אלכוהול, לפחות פעם אחת.

השפעת אלכוהול על הנהיגה, נחשבת לגורם התורם ביותר להיפגעות בתאונות דרכים כתוצאה מהתנגשות בין כלי רכב. האלכוהול משפיע כבר מהטיפה הראשונה ופוגע בריכוז, ביכולת התגובה, הוא גורם לעייפות ופוגע בשיקול הדעת.

מנתוני עמותת "אור ירוק", עולה כי מידי שנה נפגעים בממוצע מעל 700 בני אדם בכ-300 תאונות שאלכוהול מעורב בהן וכ-20 בני אדם נהרגים במהלכן. בשנת 2012 חלה עליה ביחס לשנת 2011, במספר הנפגעים בתאונות הדרכים שאלכוהול היה מעורב בהן – מספר הנפגעים בשנת 2012 עמד על כ-750 לעומת כ-550 בשנת 2011.

בנוסף על פי נתוני עמותת אור ירוק, המבוססים על נתוני משטרת ישראל, מתחילת שנת 2013 ועד חודש אוקטובר, רשמה משטרת ישראל כ-7,000 דוחות לנהגים שיכורים. באותם חודשים השביתה משטרת ישראל 3,819 כלי רכב בגין נהיגה בשכרות או סירוב הנהג לבדיקת אלכוהול.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן