Skip to content

קמרון: תמיד נעמוד לצדה של ישראל ולזכותה להגן על עצמה

"כולנו שואפים לשלום בר קיימא ותומכים במהלכיו של שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי", אמר קמרון. "אנחנו מבינים את הצורך בהפסקת הבנייה בהתנחלויות מול הצורך בהפסקת פעולות האיבה. לא נגיד לכם כיצד להתקדם בתהליך השלום, אבל תארו לעצמכם איך תראה מדינת ישראל אם אכן יתגשם פתרון שתי מדינות לשני עמים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"אם חשבתי שיהיה לי יום שקט, בגלל שעזבתי את הפרלמנט הבריטי והגעתי לכאן – כנראה שטעיתי. השגריר שלי הכין אותי למה שהיה אמור לקרות היום ואמר לי שהיום אני אבין מה משמעות המילה העברית 'בלאגן'. בפעם האחרונה שהייתי בירושלים כמנהיג אופוזיציה, הסבירו לי פוליטיקאים ישראלים כמה קשה להיות חברי כנסת – עכשיו אני מבין".

ראש ממשלת בריטניה מתקבל ע"י שטייניץ עם נחיתתו בנתב"ג (צילום: חיים צח, לע"מ)
ראש ממשלת בריטניה מתקבל ע"י שטייניץ עם נחיתתו בנתב"ג (צילום: חיים צח, לע"מ)

כך פתח ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, את נאומו במליאת הכנסת היום. היה זה נאום ידידותי ואוהד מאוד, שבו אמר כי הדה לגיטימציה של מדינת ישראל היא דבר רע ויש להכשיל אותה וכי ארצו מחוייבת לישראל ולצורך לשמר את זיכרון השואה.

"בסיס המחויבות שלי מול מדינת ישראל גדל, ככל שאני לומד על הערכים שלכם, המתבססים גם על זיכרון העם", אמר קמרון. "אחת החוויות המרגשות שלי הייתה פגישה שקיימתי בדאונינג 10 עם ניצולי שואה. כל אותם ניצולים תרמו תרומה חשובה לעם הבריטי, ויותר מכך, הם הולכים לבתי הספר ומספרים על מה שעבר עליהם בשואה. כאבא חשוב לי שגם אחרי שאותם ניצולים כבר לא יהיו איתנו, זיכרונם יישאר לנצח. אני מתחייב שבריטניה לעולם לא תשכח על מה שקרה בשואה ונדאג שהמחויבות הזו תעבור מדור לדור.

לחיצת ידיים על דוכן הכנסת (צילום: חיים צח, לע"מ)
לחיצת ידיים על דוכן הכנסת (צילום: חיים צח, לע"מ)

"אנחנו הבריטים מכירים בזכותו של העם היהודי לחיות חיים בטוחים בישראל", אמר קמרון. "תמיד נעמוד לצידה של ישראל ולזכותה להגן על עצמה על פי החוק הבינלאומי. זו גם הסיבה שכראש ממשלה פתרתי את הבעיה שהייתה לנציגים ישראלים שלא יכלו להגיע למדינה בגלל תביעות מגורמים אינטרסנטים. אמונתי בישראל בלתי ניתנת לערעור".

קמרון סיפר על המאבק של ממשלתו באנטישמיות, סגירת אתרים אנטישמיים ופגיעה בהופעות ואירועים שנעשו באוניברסיטאות כנגד ישראל. "הקהילה היהודית היא דוגמה ומופת לעם הבריטי אבל מעבר לכך שי צורך לשמר את המסורת היהודית ולכן במשמרת שלי נושא השחיטה הכשרה לא ייפגע", הבטיח קמרון. "בריטניה מנהלת יחסי מסחר ושיתוף אקדמאי ואנחנו כמדינה לא נסכים לשום דרישה לחרם, בין אם הוא של ארגוני עובדים או של אקדמאים, על ישראל. הדה לגיטימציה של מדינת ישראל היא דבר רע ויש להכשיל אותה".

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, מקבל את פניו של קמרון בכנסת. (צילום: דוברות הכנסת)
יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, מקבל את פניו של קמרון בכנסת. (צילום: דוברות הכנסת)

קמרון התייחס בדבריו גם לתהליך המדיני בין ישראל לפלסטינים: "כולנו שואפים לשלום בר קיימא ותומכים במהלכיו של שר החוץ האמריקאי, ג'ון קרי. אנחנו מבינים את הצורך בהפסקת הבנייה בהתנחלויות מול הצורך בהפסקת פעולות האיבה. לא נגיד לכם כיצד להתקדם בתהליך השלום, אבל תארו לעצמכם איך תראה מדינת ישראל אם אכן יתגשם פתרון שתי מדינות לשני עמים. זכויות של מדינת ישראל לא יפגעו באו"ם ולא יהיו עוד תירוצים שלא להכיר בישראל. השגשוג והאפשרויות של השלום הן מצוינות. הכלכלה הישראלית תפרח והפלסטינים לא יהיו אויבים יותר. זה גם עניין של צדק לשני העמים, כבוד לעם היהודי אבל גם לעם הפלסטיני. זה יביא לישראלים חיים משוחררים מפחד ולפלסטינים אוטונומיה לעצמם. אני אעשה כל שביכולתי כדי שהשלום יקרה".

"אמרו לי שאבין את משמעות המילה 'בלאגן'". שני ראשי ממשלה על דוכן הכנסת (צילום: דוברות הכנסת)
"אמרו לי שאבין את משמעות המילה 'בלאגן'". שני ראשי ממשלה על דוכן הכנסת (צילום: דוברות הכנסת)

קמרון התייחס בנאומו גם לצורך להפסיק את הפעילות האיראנית כשהוא מבטיח כי בריטניה וכל בעלות בריתה יעשו הכל כדי למנוע את החששות מאיראן. "יש לעצור את הרוע ולהמשיך להתמודד מול הטרור האיסלמי", אמר. "בהמשך השבוע תחגגו את חג הפורים ותזכרו את הימים שבהם העם בפרס היה בסכנה. אנחנו רוצים שעם ישראל יהיה בטוח וחופשי בארצו. המסר שלי הוא שאנחנו נהיה איתכם בכל צעד ושעל".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ענה לו בנאום: "דוד המלך – שעל שמו אתה קרוי, הקים את ירושלים כבירת ישראל – וכך היא עד היום". נתניהו הוסיף כי ישראל ובריטניה שתיהן עתירות, מדע, דמוקרטיה, יזמות וטכנולוגיה, והקשר ביניהן יחזק את שתיהן. לדברי ראש הממשלה, לבריטניה, יש זכויות יסוד בביסוס זכויות האדם וזכויות היסוד של החרות והשוויון, ע"י ההוגים הקלאסיים כלוק וסמית, והביאו לאנושות את יסודות הדמוקרטיה והכלכלה החופשית."

ראש ממשלת בריטניה מתקבל ע"י נתניהו בלשכתו (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
ראש ממשלת בריטניה מתקבל ע"י נתניהו בלשכתו (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

"הגיע הזמן שהלחץ הבינלאומי יכוון לא רק על ישראל שמוכיחה במעשים, פעם אחר פעם, את נכונותה לעשות צעדים של ממש למען השלום, אלא על הפלסטינים שמסרבים באופן עקבי ושיטתי לעשות שום צעד ממשי לטובתו. כל עוד הלחץ הבינלאומי יהיה מכוון רק כלפי ישראל הפלסטינים יוסיפו להתבצר בעמדתם, אני אפילו אומר לכם שהם גם יקשיחו את עמדתם ולא תהיה שום התקדמות לשלום. זה יהיה רע גם לנו וגם לפלסטינים כי הזמן אוזל גם להם.

"במשך עשרים שנה, מאז התחלת תהליך אוסלו, ממשלה אחר ממשלה בישראל ניסתה להשיג שלום וביטחון עם הפלסטינים", אמר נתניהו. "עשו ניסיונות קשים, עם ויתורים קשים, עם נכונות לצעדים קונקרטיים ועם הזמן לתהליך השלום אוזל. הוא אוזל לא בגלל ישראל, אלא בגלל סירובם המתמשך של הפלסטינים להכיר במדינה היהודית ולאפשר לה את סידורי הביטחון הדרושים להבטחת עתידה.

קבלת פנים בכניסה למשכן הכנסת, תחת הגשם הסוחף (צילום: דוברות הכנסת)
קבלת פנים בכניסה למשכן הכנסת, תחת הגשם הסוחף (צילום: דוברות הכנסת)

"אני חייב להוסיף שהסרבנות הפלסטינית להכיר במדינה היהודית היא שורש הסכסוך ולא היישובים היהודיים ביהודה, שומרון ועזה", טען נתניהו. "אני מזכיר לכם שהסרבנות הזאת קדמה להקמת היישובים הללו בחמישים שנה, והיא נמשכה ונמשכת גם אחרי שפינינו את כל היישובים מרצועת עזה, בדיוק כפי שאתה אמרת. רצועת עזה פונתה עד הסנטימטר האחרון והכוחות הפלסטיניים שם בחסות איראן המטירו מהמקומות שאנחנו פינינו אלפי רקטות וטילים על יישובינו. לא ניתן למצב הזה לחזור על עצמו. אני בטוח שגם אתה, דיוויד, לא היית נשאר אדיש למציאות שבה ממטירים אלפי רקטות וטילים על לונדון וערי בריטניה. לכן, הדרישה לוויתורים חייבת לבוא קודם כל כלפי ההנהגה הפלסטינית, להשלים סוף-סוף עם המדינה היהודית ועם הסידורים הביטחוניים שיבטיחו את עתידה וקיומה של מדינת ישראל וביטחון אזרחיה״.

עם עליית ראש הממשלה לנאום, יצאו מהמליאה חברי הכנסת מיהדות התורה וש"ס.

רגע של "סמול טולק" בלשכת יו"ר הכנסת (צילום: דוברות הכנסת)
רגע של "סמול טולק" בלשכת יו"ר הכנסת (צילום: דוברות הכנסת)

יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, אמר: "עלי אישית נטען שוב ושוב שיש לי חינוך בריטי, ואני חושב אחרי השבוע האחרון כבר לא אומרים את זה יותר. אם אתה חש שאתה בחברת אנשים מזיעים זה לא המזגן שהתקלקל. זה הלחץ שחברי הקואליציה מצויים בו בימים האחרונים כי הם יודעים שיש להם אלטרנטיבה.

"אתה שמגיע מאחת המסורות הדמוקרטיות הוותיקות ביותר בוודאי תתפלא לשמוע מי הם 'הדמוקרטים הגדולים' שתוקפים אותי: לפיד וליברמן- שני אנשים שמנהלים בדיקטטורה סיעות יחיד ושהבטיחו לעצמם בתקנון את שריון יושב הראש לשנים ארוכות קדימה. הם בלחץ כי סוף סוף יש לעם בישראל אלטרנטיבה!!!

"מי כמוך מבין מהי דמוקרטיה ומהי חשיבות אופוזיציה. אצלכם בבריטניה יש מסורת ויש קווים אדומים. לצערי הממשלה שלנו חצתה השבוע את כל הקווים האדומים. חלק מדובריה נקטו באמירות גזעניות ומעליבות שמקומן לא יכירם בבית הזה והם אפילו לא שמים לב למה שהם אומרים. יש דברים שלא עושים יש כבוד בסיסי למיעוט ולאופוזיציה והשבוע הכבוד הזה נרמס ברגל גסה.

"על כן בחרנו השבוע בכאב, ובצעד נדיר להחרים את דיוני המליאה והצטרפנו לישיבה זו איתך מתוך הכבוד העמוק שאנו וחברנו רוכשים לך ולעובדה שבאת להופיע בפני הפרלמנט הישראלי, ומתוך כבוד ליחסים בין מדינותינו".

פגישת ראש ממשלת בריטניה עם ראש האופוזיציה, יצחק הרצוג (צילום: דוברות הכנסת)
פגישת ראש ממשלת בריטניה עם ראש האופוזיציה, יצחק הרצוג (צילום: דוברות הכנסת)

בהתייחסו למו"מ עם הפלסטינים אמר הרצוג: "אני יכול להבטיח לך אדוני שבציבור הישראלי יש רוב גדול מאוד שתומך בהיפרדות בינינו ובין הפלסטינים. יש רוב גדול שמאמין שעתיד מדינת ישראל תלוי ביכולת להגיע לפתרון מוסכם של שתי מדינות. יש רצון כזה במדינת ישראל וממשלה שלא תממש את רצון הציבור הישראלי תשלם על כך מחיר פוליטי כבד.

"ישראל נמצאת תחת מתקפת דה לגיטימציה בבריטניה ובעולם. לעתים אני חושב על אבי ז"ל שלחם בגרועות שבמערכות נגד הנאצים, וספק בעיני אם הוא יכול היה היום לנחות בבריטניה. יש בכל יום קבוצות וארגונים שעיקרם שנאת ישראל מנסים להביא לחרם וכפירה בלגיטימיות של מדינת ישראל. אנחנו מודים לך על העמידה האיתנה מול אלה אצלכם בבית ובכל מקום. אתה אדוני הוכחת אהבת ישראל אמיתית ואנחנו רואים בך ידיד".

פגישת פרס-קמרון: פרס דיווח על מתקפת הרקטות בדרום. קמרון גינה (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
פגישת פרס-קמרון: פרס דיווח על מתקפת הרקטות בדרום. קמרון גינה (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

בנושא האיראני אמר הרצוג: "בעניין זה אין קואליציה ואופוזיציה. זהו מאבק על הסדר העולמי, על ביטחון המזרח התיכון והעולם כולו. אתם מוכרחים להראות נחישות ועקביות. הוכחת, כמו בעניין לוב, מנהיגות ואומץ. וגם העם השכן מצפון בסוריה עובר שחיטה מתמשכת ואסון הומניטארי וחיוני למצוא עבורו את הכלים ולנקוט בצעדים שיתנו לו דרור וחירות ודמוקרטיה".

לאחר מכן נועד קמרון עם נשיא המדינה שמעון פרס לפגישת עבודה מדינית. בפתח הפגישה הדגיש נשיא המדינה כי מדינת ישראל לא תשב בחיבוק ידיים נוכח מתקפת הטילים על אזרחי ישראל מעזה. הנשיא אשר עודכן בזמן אמת ממזכירו הצבאי על פעולות צה"ל, עדכן את ראש ממשלת בריטניה על ההתרחשות בזמן הפגישה ואמר: "מתקפת הטילים כלפי אזרחי ישראל אינה מתקבלת על הדעת. בדרום המדינה אלפי אימהות וילדים במקלטים- על ארגוני הטרור בעזה להחליט האם רוצים בשלום או באלימות. מדינת ישראל אינה יכולה לנהוג כאילו דבר לא קורה- ישראל תנקוט באמצעים קשים נגד מבצעי הרקטות. מדינת ישראל שוחרת שלום ורוצה שלום, אך אנו חייבים קודם לכן לעצור את הטרור".

ראש ממשלת בריטניה דיויד קמרון גינה בחריפות את ירי הרקטות ואמר: "בריטניה מגנה בכל תוקף את ירי הטילים על ישראל. זוהי תזכורת עד כמה חשובה ההגנה על עתיד מדינת ישראל ובטחונה- יש לכם את תמיכת בריטניה. התקפה על אוכלוסייה אזרחית זוהי התנהגות ברברית- הקהילה הבינלאומית מאמינה כי לא ניתן להגיע להסכם בדרך אלימה אלא רק באמצעות הדברות".

פגישת נתניהו-קמרון, במעון ראש הממשלה (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
פגישת נתניהו-קמרון, במעון ראש הממשלה (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

קמרון הדגיש: "באתי לישראל להפגין תמיכה חזקה בתהליך השלום- עכשיו זה הרגע בו צריכים המנהיגים משני הצדדים לקחת סיכונים והחלטות אמיצות לכיוון שתי מדינות לשני עמים".

בתום הפגישה סיירו השניים בתערוכת חדשנות ייחודית שמוצגת במשכן הנשיא בירושלים וכוללת מיצגים  מדעיים פורצי דרך בתחום הרפואה המשותפים לישראל ולבריטניה, ביניהם "אף" אלקטרוני המתבסס על ננו-טכנולוגיה, אשר יכול להריח גידולים סרטניים ולגלותם בשלבים מוקדמים, מחקר לטיפול במחלת הפרקינסון באמצעות תאים משוחזרים וכן מחקר בתחום ה-MRI  אשר עתיד להוביל לגילוי מוקדם של מחלת השיטיון (דימנציה).

לאחר מכן נועד קמרון עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, במעונו הרשמינתניהו אמר כי ישראל ובריטניה ימשיכו לשתף פעולה ביניהן והדגיש כי לפני ישראל ניצבים אתגרים ביטחוניים ופוליטיים והיא מעוניינת בשיתוף פעולה עם בריטניה, בעיקר במניעת היכולות הגרעיניות של איראן ובקידום השלום והביטחון עם הפלסטינים.

ראש ממשלת בריטניה הודה לנתניהו על קבלת הפנים החמה, והדגיש כי בתקופה שהוא משמש ראש ממשלה, התהדקו הקשרים עם ישראל. הוא הביע הערכה למאמצי הממשלה לסיים את הסכסוך עם הפלסטינים והביע הזדהות עם דברי נתניהו בעניין איראן.

קמרון בא לישראל לביקור של יממה. מחר יבקר ראש ממשלת בריטניה ברשות הפלסטינית ובערב יעזוב את ישראל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן