Skip to content

יעקב עמידרור: ויתור על שרים ללא תיק – טעות גדולה

ראש המל"ל לשעבר, יעקב עמידרור, בכנס באוניברסיטה העברית: "בממשלה הקודמת היה פורום השמינייה, ששלושה מתוכו היו שרים ללא תיק. תרומתם הגדולה לתהליך קבלת ההחלטות הייתה לעין שיעור גבוהה ואיכותית יותר מזו של השרים עם התיק. חבל אם במדינת ישראל לא יהיו שרים ללא תיק"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"זו טעות גדולה לוותר על שרים ללא תיק במדינת ישראל". כך אמר היום היום ראש המל"ל לשעבר והאלוף במילואים, יעקב עמידרור, בכנס שהתקיים באוניברסיטה העברית בירושלים. הדברים נאמרו בהקשר לחוק המשילות שעבר אתמול בכנסת, שמגביל את מספר השרים ומבטל הלכה למעשה את מוסד השרים ללא התיק. הדברים אף כוונו כתגובה לסטטוס שפרסם אתמול שר האוצר יאיר לפיד בדבר ההישג בביטול תפקידי השרים ללא תיק בממשלה, שלטענת שר האוצר היו "מחוסרי עבודה".

לשרים ללא תיק תרומה גדולה יותר בדיוני הקבינט. יעקב עמידרור (צילום ארכיון: קובי גדעון/לע"מ)
לשרים ללא תיק תרומה גדולה יותר בדיוני הקבינט. יעקב עמידרור (צילום ארכיון: קובי גדעון/לע"מ)

האלוף עמידרור ציין כי איכותם וחיוניותם של השרים ללא תיק בתהליך קבלת ההחלטות, היא ללא שיעור גדולה יותר מזו של השרים האחרים. להם (השרים עם התיק), יש המון עבודה במשרדיהם, והם יכולים להקדיש מעט זמן יחסית להתכונן לשאלות החשובות של ישיבות הקבינט. "תבדקו היסטורית עם מי צ'רצ'יל ניהל את מלחמת העולם השנייה. רוב הקבינט שלו, שבו קיבלו את ההחלטות, היה מורכב משרים בלי תיק. למה? כי אלו שרים עם זמן. לעומת זאת, אם אין שרים ללא תיק, שר פלוני אלמוני, שיש עליו את כל העולם, מגיע לישיבת הקבינט, וכמעט ואין לו זמן להתכונן כי הוא עסוק בענייני משרדו. וטוב שהוא עסוק בענייני משרדו."

האלוף עמידרור הדגיש את חיוניותם של השרים ללא תיק על סמך פעילותה של הממשלה הקודמת: "אני יכול להשוות בין שתי ממשלות – בממשלה הקודמת היה את פורום השמינייה, ששלושה מתוכו היו שרים ללא תיק. זה נכון שאלו היו שרים מיוחדים במינם, עם המון ניסיון, ושרים אינטליגנטיים בצורה יוצאת מן הכלל. אך תרומתם הגדולה לתהליך קבלת ההחלטות הייתה לעין שיעור גבוהה ואיכותית יותר מזו של השרים עם התיק. חבל אם במדינת ישראל לא יהיו שרים ללא תיק".

האלוף עמידרור אף התייחס בדבריו לחוק משאל העם הצפוי לאישור בכנסת:

"ראש הממשלה מבין שהסכם עם הפלסטינים, אם יהיה, יהיה בעל חשיבות אסטרטגית עצומה למדינת ישראל. חלק מהאנשים יראו בו אסון שאין כדוגמתו בהיסטוריה של מדינת ישראל, וחלק ייראו בו את אחד ההישגים הכי גדולים של מדינת ישראל. אסור שהחלטות כאלו תתקבלנה על בסיס איזשהו הסכם פוליטי רגעי. אלא זה צריך להיות משהו, שכאשר הוא ייקרה, אם הוא ייקרה, יהיה ברור שעם ישראל קיבל את ההחלטה, ולא על בסיס מקרי או קואליציוני.

מאחר שראש הממשלה מבין את החשיבות ההיסטורית, והוא אדם עם חוש היסטורי מאוד מפותח, רה"מ מעוניין שאם נגיע לרגע שבו נאלץ להכריע בסוגיה, עם ישראל יחליט האם לאשר או לא לאשר, וזאת לא כבריחה מאחריות – כל החלטה, בטרם תגיע להכרעת העם, תעבור קודם את הכנסת והממשלה".

האלוף עמידרור מוסיף ומציין כי בהחלטה בעלת מימדים היסטוריים, נכון יהיה ללכת למשאל עם – "מדובר בהחלטה כה גדולה, לטוב או לרע, שמן הראוי שהדבר יובא לאישור של העם. אם החלטה כה משמעותית תעבור את כל התהליך הזה (אישור הממשלה, הכנסת ומשאל העם), זה גם יימנע קרע גדול בעם. כי חלקים בעם, גם אם הם לא אוהבים את ההחלטה, יקבלו אותה בסופו של דבר. לכן אני חושב שזו החלטה מאוד נכונה, ומדובר לדעתי בעניין קריטי לאחדות העם".

האלוף עמידרור אמר את הדברים בטקס הענקת פרס ע"ש תא"ל דוד (דודיק) כרמון, מטעם המכון ליחסים בינלאומיים ע"ש לאונרד דיוויס שבאוניברסיטה העברית בירושלים.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן