Skip to content

חברה אוסטרית היא הזוכה בדירוג המלונות בישראל

חברת אנמוזר (Ennemoser) האוסטרית היא הזוכה במכרז הדירוג של משרד התיירות. שר התיירות, ד"ר עוזי לנדאו, "זוהי מהפיכה צרכנית בתיירות". נשיא התאחדות המלונות, אלי גונן: "אני מקווה שמשרד התיירות ימצא את המשאבים לתקציב שיפוצים למלונות כדי להתאים את עצמם לדירוגים החדשים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מלון ישרוטל אגמים באילת. כל מלון ידורג ב-270 קריטריונים. (צילום יחסי ציבור)
מלון ישרוטל אגמים באילת. כל מלון ידורג ב-270 קריטריונים. (צילום יחסי ציבור)

משרד התיירות מפרסם היום (ד') את שמה של החברה אשר זכתה במכרז לדירוג בתי המלון בישראל של משרד התיירות. הזוכה היא חברת "אנמוזר" (Ennemoser) האוסטרית.

כזכור, המכרז לבחירת הגוף שידרג עבור משרד התיירות את בתי המלון בישראל, פורסם בסוף נובמבר 2012 בעת כהונתו של שר התיירות סטס מיסז'ניקוב, וההצעות למכרז הוגשו בפברואר 2013. לאחר שנפתחו המעטפות של ארבע הצעות, בוטל המכרז, מאחר שאף הצעה לא עמדה בתנאי הסף.

בחודש יוני 2013, מעט לאחר כניסתו לתפקיד, קיים שר התיירות, ד"ר עוזי לנדאו, שולחן עגול בנושא דירוג בתי המלון. השר הזמין לדיון האמור את נציגי תעשיית המלונאות והתיירות ונציגי צרכנים וגורמים נוספים ובחודש יולי האחרון פרסם משרד התיירות מכרז לבחירת חברה שתדרג את בתי המלון בישראל לפי שיטת Hotelstars הנהוגה באירופה.

הוטלסטארס האירופי. על פיו נקבעו אמות המידה לדירוג המלונות בישראל
הוטלסטארס האירופי. על פיו נקבעו אמות המידה לדירוג המלונות בישראל

במהלך החודשים האחרונים ישבה על המדוכה ועדת משנה מטעם ועדת המכרזים של משרד התיירות, שבדקה את ההצעות וקיימה ראיונות עם נציגי החברות אשר הגיעו לישראל מחו"ל.

התקנות ושיטת הדירוג

דירוג בתי המלון מוסדר בתקנות שרותי תיירות, שאושרו ע"י ועדת הכלכלה, ופורסמו ב-3.1.2013. התקנות נכנסו לתוקף מתאריך 3.9.2013; תעודות מלון רשום שהמשרד הנפיק מכוח התקנות הישנות יישארו בתקפן עד ספטמבר 2014.

על פי התקנות, הדירוג יבוצע על פי השיטה המוגדרת באמות המידה, כלומר, שיטת Hotelstars האירופאית, כפי שהותאמה לישראל. שיטת Hotelstars הינה השיטה המקובלת באירופה ומוכרת לתיירים רבים הפוקדים את ישראל. השיטה אומצה על ידי 15 מדינות באירופה: אוסטריה, צ'כיה, גרמניה, הונגריה, הולנד, שוודיה, שווייץ, אסטוניה, ליטא, לטביה, לוקסמבורג, מלטה, בלגיה, דנמרק, יוון.

הדירוג:
• הדירוג בישראל יתבסס על שיטת הדירוג האירופית HotelStars.
• הדירוג יהיה בסקאלה של 1-5, בשיטת הכוכבים.
• הדירוג ייעשה בהתאם ל-270 קריטריונים.
• יבוצע גם דירוג ביניים (כוכב +, 2 כוכבים + וכו').
• דרגה תינתן למשך 3 שנים; הדרגות ואמות המידה יפורסמו באתר האינטרנט של המשרד.

בתעשיית התיירות יש רבים הסבורים שעבר זמנו של הדירוג בעידן של אינטרנט ורשתות חברתיות. "זה היה נכון לפני 15 שנים. חמש שנים אחרי שבוטל הדירוג היה צריך להחזיר אותו. עכשיו העולם שונה ואלה דברים שכבר לא צריך, אבל זה הוחלט והגלגל מסתובב. ואחר כך יעלו לנו את האגרות כדי לממן את הדירוג", אמר לאחרונה מלונאי.

החברה הזוכה

החברה הזוכה, חברת Ennemoser, הינה חברה אוסטרית בבעלות ד"ר קלאוס אנמוזר. ד"ר אנמוזר הינו נשיא התאחדות המלונות האוסטרית ונמנה על שלושת מייסדי שיטת ה-HotelStars (המייסדים האחרים- מגרמניה ומשווייץ). אנמוזר מכהן כנשיא קבוע של ארגון HotelStars. בבעלותו של אנמוזר חברה פרטית העוסקת בייעוץ בתחום המלונאות ודירוג בתי מלון; חברה זו דרגה את כל מלונות 5 הכוכבים באוסטריה.

לדברי שר התיירות, ד"ר עוזי לנדאו, "זוהי מהפיכה צרכנית בתיירות: הגיע הזמן לעשות סדר בבלגאן ולוודא שהצרכנים נהנים משקיפות, ממידע זמין ואובייקטיבי ומקבלים תמורה לכספם. אנו רוצים להגיע למצב בו יתאפשר לכל תייר לבקר כאן, ולכל משפחה לצאת לחופשה עם הילדים בלי לשבור תכניות חיסכון".

מנכ"ל משרד התיירות, אמיר הלוי: "המשרד השקיע מאמצים רבים בחידוש דירוג בתי המלון בישראל, תוך אימוץ שיטת הוטלסטארס האירופית והתאמתה לישראל. ההליך כולו בוצע בשיתוף פעולה עם התאחדות המלונות בישראל, ובברכת גורמי התיירות האחרים בארץ. אני בטוח שבחרנו נכון ואנחנו יוצאים לדרך חדשה שתעשה סדר ותוזיל את המחירים".

נשיא התאחדות המלונות, אלי גונן, אמר בתגובה כי הוא מקווה שהחברה תעשה את הדירוג באובייקטיביות כמו שעשתה באירופה. גונן: "יהיה זה ראוי שמשרד התיירות יקציב תקציב שיפוצים שיעמוד לרשות המלונות כדי שיוכלו להתאים את עצמם לדירוגים החדשים".

הדירוג אמור לתרום להורדת מחירים

עד שנת 1992 בוצע דירוג בתי המלון על ידי משרד התיירות, על פי חוק (על פי צו פיקוח על מצרכי ושירותים) והיה חובה. ב-1992 בוטל הדירוג ומאז רבים התבססו על דירוג הכוכבים בשיווק מלונות, וכן במכרזים ואפילו בחקיקה ובהוראות ממשלתיות, כמו למשל חוק הגנת הדייר והתקשי"ר, וזאת ללא בסיס חוקי או רשמי.

הצורך להחזיר את הדירוג למלונות שב ועלה במהלך כל השנים מאז שבוטל. בשנת 2006 מינה שר התיירות ועדה ציבורית "לבחינת טיב השירות והמוצר התיירותי בישראל". אחת מהמלצותיה היתה ביצוע דירוג וולונטרי (מרצון) של בתי המלון בישראל על ידי חברה בינלאומית. כך גם המליצה "הועדה להוזלת מחירי הנופש בישראל" שהקים שר התיירות בשנת 2011 ("ועדת בר ניר"), ואשר מסקנותיה קיבלו תוקף של החלטת ממשלה.

הוחלט כי הדירוג יהיה רצוני ולא חובה, ויתבצע באמצעות חברה מקצועית בינלאומית, בשיטת Hotelstars. צוות של התאחדות המלונות בישראל התאים את הקריטריונים לתנאי הארץ והם אושרו על ידי ועדה של נציגי הגורמים המרכזיים בתעשיית התיירות.

1 Comment

  1. רחובותי
    15 במרץ 2014 @ 20:36

    מעולה, עכשיו אולי נדע באמת את הרמה של המלונות בארץ ביחס ל5 כוכבים בחו"ל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן