Skip to content

יעלון: אבו מאזן לא פרטנר להסכם קבע שבסופו יש הכרה בישראל

כך קובע שר הביטחון בראיון שנתן לתכנית "פגוש את העיתונות" בערוץ 2. על ההתחייבות שנתן מזכיר המדינה קרי לאבו מאזו, כי ישראל תשחרר אסירים ערביי ישראל, אמר יעלון: "לא התחייבנו לשחרור ערביי ישראל. אבו מאזן לא קיבל מקרי מה שקרי קיבל מממשלת ישראל"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 "אבו מאזן הוא פרטנר לקבל לא פרטנר לתת. הוא לא פרטנר להסכם קבע שבסופו יש הכרה במדינת ישראל". כך קובע שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, בראיון שנתן הערב לתכנית "פגוש את העיתונות" בערוץ 2. לדבריו, יו"ר הרשות הפלסטינית חוזר על תרגילים ישנים. "אבו מאזן חוזר על טריק אוסלו, ללא הכרה והבטחה".

"אני לא יודע אם קרי מתווך הוגן. נראה בסוף התהליך"‎. משה (בוגי) יעלון (צילום: דן בר דוב)
"אני לא יודע אם קרי מתווך הוגן. נראה בסוף התהליך"‎. משה יעלון (צילום: דן בר דוב)

שר הביטחון, שכבר עורר סערה רבתי בדברים שיוחסו אליו, על מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי, נזהר מלהאשים אותו ישירות – אך רומז ברמז עבה, כי התחייבותו של קרי לפלסטינים, כי ישראל תשחרר אסירים אזרחי המדינה – נעשתה  ללא קבלת הסכמה מישראל. "אנחנו התחייבנו לאסירים פלסטיניים טרום אוסלו", אמר יעלון. "לא התחייבנו לערביי ישראל. קרה מה שקרה בתיווך של קרי. לא התחייבנו לשחרור ערביי ישראל. אבו מאזן לא קיבל מקרי מה שקרי קיבל ממשלת ישראל". כאשר נשאל האם קרי הוא מתווך הוגן, ענה יעלון: "אני לא יודע אם קרי מתווך הוגן. נראה בסוף התהליך"‎.

בראיון לרינה מצליח אמר עוד השר יעלון כי בעבר תמך באוסלו, עד שגילה כי הסכסוך הוא על כל פלסטין וכי הפלסטינים אינם מכירים בזכותה של ישראל להתקיים כאן. "זו עמדתו הנחרצת של ראש הממשלה. לא ניתן להגיע להסכם עם הפלסטינים ללא הכרה במדינה יהודית", הדגיש שר הביטחון. לדבריו, יו"ר הרשות הפלסטינית לא התקדם במאום בחודשים האחרונים. "הוא רק קיבל אסירים". לשאלה מה תעשה ישראל, אם אבו מאזן יפנה חד צדדית לאו"ם, ענה שר הביטחון: "מדינה לא מקימים בהכרזה באו"ם, אלא בשטח. יהודה ושומרון ועזה תלויים בנו".‎ יעלון הזהיר מפני מצב בו ישראל תצא מיהודה ושומרון. "אם אנחנו לא נהיה ביהודה ושומרון – חמאס יעלה שם במקום אבו מאזן".

השר יעלון שלל את עמדתו שר החוץ ליברמן לפיה יש לכבוש את עזה. "אין בעזה פתרון של זבנג וגמרנו", אמר, "נעשה זאת ומה אחר כך? צריך לדון בכך בקבינט בכובד ראש, אני לא יודע לאיזו מסקנה נגיע".

בהתייחסו לחוק לגיוס לחרדים מתח יעלון ביקורת בעיקר על ההתלהמות שנוצרה סביבו. "הבאנו לעלייה משמעותית בגיוס החרדים עוד לפני החוק. זה פצע פתוח בחברה הישראלית. הייתי רוצה לראות את כל צעירי המדינה משרתים אותה, כולל ערבים. כשמתלהמים לצערי גורמים לנסיגה", אמר. הוא ציין כי יפעל במטרה לפתוח מסלולים שיאפשרו לצעירים חרדים לשרת במקומות שבהם במקומות שלא יפגעו באורח חייהם.

בריאיון התייחס גם למחלוקת בינו לבין השר להגנת העורף גלעד ארדן על סמכויות הטיפול בעורף. "השר ארדן הוא שר מצויין והוא כבר הוכיח זאת, אבל מי שאחראי על הביטחון זה שר הביטחון", הדגיש יעלון, אם המשרד להגנת העורף לא מתואם זה לא עובד. יש פה חוסר הבנה מה זה העורף, ובסופו של דבר האחריות היא עלי".

ח״כ חיליק בר (העבודה) מתח ביקורת על דברי השר יעלון: ״עצוב לראות ששר הביטחון של ישראל חי בהזייה לפיה הפלסטינים יסתפקו לתמיד ״בהצבעה לפרלמנט שלהם״ ובחיים בסטטוס לא ברור וללא מדינה לעוד שנים רבות. כבר כעת נשמעים קולות רבים ובכירים בקרב הפלסטינים הקוראים למדינה אחת לשני עמים בין הירדן לים, פתרון אשר יביא לחיסול דמוגרפי של מדינת ישראל כציונית וכבעלת רוב יהודי.

"אם שר הביטחון יוציא את ראשו מהחול וידבר עם הפלסטינים ועם העולם הערבי הוא יבין שמגמת הימין תביא אותנו בדיוק לשם אם לא נגיע לפתרון שתי מדינות בשנים הקרובות. אני קורא לשר הביטחון לצאת מבועת הימין הקיצוני שהוא נסחף אליה בשנים האחרונות, לדבר עם הצד השני ישירות ולהבין שהעולם השתנה וכך גם המציאות והפתרונות הנמצאים על השולחן כאופציה לפתרון הסכסוך״.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן