Skip to content

האם המטוס המלזי נחטף?

ראש ממשלת מלזיה, נג'יב ראזאק, אמר במסיבת עיתנאים כי היעלמותה של טיסה MH370 של מלזיה איירליינס הייתה תוצאה של פעולה מכוונת. לדבריו, משדר האותות של המטוס הושבת במתכוון. בכיר ממשלתי טוען – הייתה חטיפה. ראש הממשלה: עדיין נחקרות כל האפשרויות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
ראש ממשלת מלזיה נג'יב ראזאק במסיבת העיתונאים (צילום: יו טיוב)
ראש ממשלת מלזיה נג'יב ראזאק במסיבת העיתונאים (צילום: יו טיוב)

ראש ממשלת מלזיה נג'יב ראזאק, אמר במסיבת עיתונאים שכינס בבירה קואלה לומפור, כי "בהתבסס על מידע חדש מלווינים, אנחנו יכולים לומר במידה גבוהה מאוד של ביטחון, שמשדר האותות, כובה זמן קצר לפני שהמטוס הגיע לחוף המזרחי של חצי האי המלזי.

"עד לנקודה שבא המטוס יצא משטח הקליטה של המכ"ם הצבאי תנועתו הייתה כזו התואמת פעולה מכוונת על ידי מישהו שהיה במטוס. היום בהתבסס על מידע מלוויינים שקיבלו נותני השירות הלווייני, אנחנו יכולים לאשר שהמטוס שנראה במכ"ם הצבאי היה זה של טיסה MH370.

"בהתבסס על המידע החדש הזה, רשויות התעופה של מלזיה והשותפים הבינלאומיים שלהם הגיעו למסקנה כי המטוס טס באחד משני 'מסדרונות' אפשריים – נתיב צפוני מהגבול של קזחסטן וטורקמניסטן ועד צפון תאילנד ונתיב שני דרומי מאינדונזיה ועד לדרום האוקיינוס ההודי".

סטיית המטוס שנעלם ממסלולו המקורי
סטיית המטוס שנעלם ממסלולו המקורי

נג'יב ראזאק גם ציין, כי הרשויות במלזיה מתמקדות שוב בצוות ובנוסעים שהיו במטוס. בתשובות לעיתונאים אמר ראש ממשלת מלזיה, כי "הסתיים החיפוש בים סין הדרומי והחיפושים באזור החיפוש המורחב מבוססים על נתוני לווין הזמינים האחרונים. ברור שהחיפושים אחר טיסה MH370 נכנסים לשלב חדש", אמר נג'יב, "ואנו מקווים שמידע החדש הזה יביא אותנו צעד אחד קרוב יותר למציאת המטוס".

בכיר: הייתה חטיפה

מוקדם יותר פורסם בתקשורת, כי גורם רשמי ממשלתי בכיר במלזיה אמר, כי הוא משוכנע שהמטוס נחטף. למרות שעדיין לא ברור מה המניע לחטיפה ועדיין לא ברור להיכן נלקח המטוס. לדבריו, החוקרים הגיעו למסקנה, כי אחד הטייסים, או מישהו אחר שהיה במטוס עם ניסיון טיסה ושהכיר את המטוס, ביצע את החטיפה.

על כך אמר נג'יב במסיבת העיתונאים, כי "למרות דיווחים בתקשורת שהמטוס נחטף, אני רוצה להיות ברור מאוד: אנחנו עדיין חוקרים את כל האפשרויות בנוגע לסיבה שבגינה הוסה טיסה MH370 ממסלולה המקורי".

האם אפשר לנתק את משדר האותות?

משדר האותות של המטוס המלזי הפסיק לפעול כ-40 דקות לאחר ההמראה והוא נעלם. במטוס 777 אפשר לנתק את משדר האותות, המשדר למערכת הבקרה האווירית את האות המטוס, מספר הטיסה, גובהו ומהירותו. אבל, מנתקים את פעילותו רק במקרים נדירים מאוד. סגירתו מנתקת את המטוס ממערכת הבקרה האווירית, אבל עדיין יכולים מתקני מכ"ם קרקעיים לקלוט את חתימת המטוס.

מדוע לא נקלטה חתימת המכ"ם של המטוס?

המכ"מים הקרקעיים האזרחיים קולטים חתימות מכ"ם, של הרבה מטוסים הטסים במרחבים האווירייים השונים. צריך להיות מומחה ובעל עין חדה ומיוחדת, כדי לאתר את חתימת המכ"ם של מטוס, שמשדר האותות שלו נותק. מתברר עוד, כי המכ"מים הצבאיים, מתעלמים מטיסות אזרחיות, שאינן מתחככות בנתיבים צבאיים ושאינן מהוות איום.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן