Skip to content

פרס: אבו-מאזן הוא פרטנר אמיתי לשלום, המתנגד לאלימות וטרור

ישראל כץ: "אעשה הכל כדי שברגותי וחבריו לא ישוחררו. כאשר האמריקנים שלחו את יחידת 'אריות הים' ללכוד את בן לאדן הם נתנו לכוחות הוראה: לא לוקחים שבויים, ובן לאדן חוסל. אנחנו לצערי נהגנו בדרך שונה. דינו של ברגותי להירקב בכלא עד צאת נשמתו". היום צפוי יו"ר הרשות הפלסטינית להציג עמדות קשוחות בפגישתו עם נשיא ארה"ב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נשיא המדינה שמעון פרס, קורא לקראת פגישת אבו מאזן והנשיא אובמה היום, להמשיך ולעבוד מול אבו מאזן והרשות הפלסטינית. זאת, לנוכח ההערכה כי השיחות בין ישראל והפלסטינים נמצאות על סף משבר.

"אנחנו נמצאים כעת בחלק הכי קריטי של המו"מ ועלינו לעשות כל שאפשר כדי להבטיח שיימשך", אמר הנשיא פרס. "יש רוב ברור והסכמה על פתרון שתי המדינות לשני עמים. אנו חייבים להמשיך לעבוד מול הרשות הפלסטינית והנשיא עבאס. אבו-מאזן הוא איש של עקרונות, והוא מתנגד לטרור ולאלימות. הוא פרטנר טוב ואני שמח שהממשלה שלנו מנהלת משא ומתן מולו. אי הסכמות הן דבר נורמלי ובדיוק לשם כך נולד המו"מ, בכדי לפתור את המחלוקות. ישנן גם סוגיות עליהן אנו כן מסכימים כמו המלחמה בטרור".

"החלק הכי קריטי של המו"מ". שמעון פרס (צילום: נירה ידין)
"החלק הכי קריטי של המו"מ". שמעון פרס (צילום: נירה ידין)

הנשיא פרס התייחס לפגישת נתניהו-אובמה ולפגישה העתידית בין אבו-מאזן לנשיא האמריקאי ואמר: "לראש-הממשלה נתניהו הייתה פגישה טובה עם הנשיא אובמה לפני כמה שבועות, וכעת אנו מחכים לראות מה תוליד פגישתו של אובמה עם אבו-מאזן. זהו האינטרס של כולנו למצוא דרך להתגבר על הפערים. אנו מלאי תקווה אך גם מודאגים מאחר ויש החלטות קריטיות שעלינו לקבל בשבועות הקרובים.  אני לא מאמין שאף צד היה מתחיל במו"מ ללא אמונה שנוכל להגיע לשלום ועל כן יש להמשיך בו.  משאים ומתנים הם קשים ולעיתים נדמה כי ישנן רק שתי אפשרויות, אבל רוב הזמן יש הרבה יותר. מו"מ זהו תהליך של יצירה. כולנו מחכים לשלום, זוהי משאלת הלב של הישראלים ושל הפלסטינים".

את הדברים אמר הנשיא במהלך פגישה שקיים עם רוז מפנדו, פעילת זכויות אדם וזוכת אות האו"ם להומניטריזם לשנת 2009 אשר הגיעה לארץ כחלק ממסעה לקידום השלום ולמיגור האלימות בעולם. מפנדו, איבדה את ביתה ומשפחתה בסוף שנות ה-90 בגל האלימות ששטף את הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו. מתוך האסון, רוז צמחה להיות מנהיגה בינלאומית, מקדמת שלום, פיוס וסליחה.

לעומת זאת השמיע שר התחבורה, ישראל כץ, דברים עמדות נוקשות ומבטיח כי יעשה הכל כדי שמרואן ברגותי לא ישוחרר מהכלא, כפי שרוצה אבו מאזן, הנפגש היום עם נשיא ארה"ב, ברק אובמה.

"אבו מאזן יתייצב היום בבית הלבן וידרוש את שחרור ברגותי ומחבלים נוספים תמורת המשך השיחות", כתב היום ישראל כץ, בעמוד הפייסבוק שלו. "ישראל צריכה להשיב לאובמה במילה אחת: לא! ברגותי הוא ארכי-רוצח מוג לב, ששלח 'שהידים' להתפוצץ בקרב אוכלוסייה אזרחית תמימה ואחראי להרג מאות ישראלים.

"כאשר האמריקנים שלחו את יחידת 'אריות הים' ללכוד את בן לאדן הם נתנו לכוחות הוראה: לא לוקחים שבויים, ובן לאדן חוסל", ממשיך וכותב השר כץ. "אנחנו לצערי נהגנו בדרך שונה. דינו של ברגותי להירקב בכלא עד לצאת נשמתו. כפי שהזהרתי, כאשר הצבעתי נגד: זאת הייתה טעות לשחרר את רוצחי טרום אוסלו תמורת פתיחת השיחות וזאת תהיה פשיטת רגל מוסרית ומעשית אם ישוחררו ברגותי וחבריו תמורת המשך השיחות. אעשה הכל כדי שזה לא יקרה".

מרואן ברגותי (צילום: סוכנות PNN)
"לא לוקחים שבויים". מרואן ברגותי (צילום: סוכנות PNN)

על פי הדיווחים לקראת פגישתם של אבו מאזן והנשיא אובמה היום, בבית הלבן, יציג יו"ר הרשות הפלסטינית לאובמה עמדות קשוחות ביותר. בין השאר יתנה אבו מאזן את המשך המשא ומתן עם ישראל בהסכמת ישראל להקפיא את הבנייה בהתנחלויות ולשחרר עוד אסירים, כולל מרואן ברגותי ואחמד סעדאת. זאת בנוסף לדרישה לשחרר את האסירים, ערביי ישראל.

אבו מאזן צפוי לדחות על הסף את דרישתו של נתניהו, להכרה במדינת ישראל כמדינה יהודית. מנגד, עמדתו של נתניהו – חרף אמירתו של מזכיר המדינה קרי, כי לא נכון להתעקש על כך – לא השתנתה. נתניהו אינו מתכוון לסגת בו מדרישת ההכרה במדינת ישראל, כמדינה יהודית. גם הסיכויים להשיג הסכם מסגרת, אפילו כללי ביותר, נראים כרגע קלושים ביותר.

לקראת הפגישה בין אובמה לאבו מאזן היום פרסמה אתמול שרת המשפטים, ציפי לבני, תגובה לדברי שר הביטחון, משה יעלון, שאמר בערוץ 2 שלא יהיה שלום בדורנו. "למנהיגות אחראית אסור לוותר על האינטרס הבסיסי ביותר של מדינת ישראל, זה שנועד להגן על הציונות ועלינו כמדינה יהודית ודמוקרטית זה שמבטיח שלא נהפוך למדינה דו לאומית", כתבה לבני בעמוד הפייסבוק שלה, "זה מסובך וקשה, אבל לקטר ולוותר זה קל. על שתי ההנהגות מוטל לקבל החלטות. רק להשמיע ביקורת על הצד השני זו לא תכנית עבודה למנהיגות".

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן