Skip to content

לפיד החליט לקבוע מע"מ 0% על רכישת דירות

ההטבה מיועדת לרכישת דירה שמחירה שווה או נמוך ממחיר המקסימום שיקבע השמאי הממשלתי. הזכאים: זוגות עם ילד אחד לפחות, שאחד מבני הזוג שירת בצבא או בשירות לאומי. לוי יצחק, עורך מחירון הדירות: "מדובר בהליך שעתיד בראשיתו להביא לעצירה מוחלטת של הביקושים, ואפילו לפיצוץ של עסקאות רבות שמצויות כבר בצנרת"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
שר האוצר יאיר לפיד
מחר תפורסם התכנית רשמית. לפיד (צילום: דן בר דוב)

שר האוצר, יאיר לפיד, הנחוש להוריד את מחירי הדירות, החליט, בניגוד לדעתם של בכירים באוצר, לקבוע שיעור של 0% מע"מ על רכישת דירה מקבלן לזוגות צעירים הרוכשים את דירתם הראשונה. כך מסר בבוקר העיתון ידיעות אחרונות, מפי מקורות באוצר. מדובר בהנחה של כ-18% מהמחיר הסופי של הדירה.

על פי מקור באוצר, שאישר את הידיעה, התקבלה ההחלטה בתום דיונים ממושכים, כאשר בכירי המשרד מתנגדים לדעתו של השר. מחר תפורסם רשמית תוכניתו של השר לפיד והיא תובא לאישור קבינט הדיור ביום שני הבא.

שינוי חקיקה

יישום ההחלטה מחייב שינוי חקיקה והליך ארוך של קביעת מחירי מקסימום באזורים שונים בארץ, מעריכים באוצר, כי יישום ההחלטה ימשך כחצי שנה. בעקבות פרסום החלטתו של השר לפיד, בשוק הנדל"ן מעריכים, כי בתקופה זו צפויה האטה ברכישת דירות, בגלל הצפייה לאישור ההחלטה.

בהתאם להחלטה, אמור השמאי הממשלתי הראשי לקבוע מחירי מקסימום למ"ר בכל אזור בארץ. הזכאים לרכישת דירה בהטבה של מע"מ 0% יהיו כל אלה שיעמדו בקריטריונים לקבלת ההטבה וירכשו דירה שמחירה נמוך או שווה למחיר המקסימום שנקבע על ידי השמאי, ישלם עליה מע"מ בשיעור של 0% וכך ייהנה בפועל מהנחה של 18% על המחיר הסופי.

תנאי קבלת ההטבה

• זוגות עם ילד אחד, לפחות, שאין להם דירה בבעלותם ולפחות אחד משני בני הזוג שירת שירות צבאי או שירות לאומי/אזרחי.
• הזוגות יתחייבו שלא למכור את הדירה לרוכש אחר למשך תקופת זמן של לפחות 5 שנים.
• הקריטריונים אינם כוללים מבחן הכנסה או כושר השתכרות., בגלל הצורך לעמוד בתנאי המשכנתא.

קבלנים יזוכו

מטרת החלטת השר לפיד לקבוע מחיר מקסימום לדירה, שרכישתה תזכה בהטבה, נעשית על מנת שהקבלנים לא יגלגלו את ההטבה לכיסם ולא יעלו את מחירי הדירות. ההחלטה שלא לבטל את המע"מ אלא לקבוע מע"מ 0% תאפשר לקבלנים להזדכות על המע"מ שישלמו על הוצאות הבנייה, ובכך יינתן להם תמריץ נוסף להפחית את מחיר הדירות.

התנגדות במשרד האוצר

בגלל אובדן הכנסות המוערך בכ-2 מיליארד שקלים, שהחלטת השר לפיד צפויה לגרום, בכירי האוצר אינם תומכים בהחלטה. הם גם מתנגדים עקרונית לקבוע שיעורי מע"מ שונים על מוצרים שונים. לטענתם המע"מ צריך להיות אחיד בגלל הסחף העלול להיווצר, כאשר הפחתה של מע"מ על מוצר אחד תוביל לדרישות להפחתת המע"מ על מוצרים נוספים.

ח"כ פנינה תמנו-שטה (יש עתיד):

ח"כ פנינה תמנו-שטה
ח"כ פנינה תמנו-שטה

"הורדת המע"מ היא צעד דרסטי וחשוב אותו עשה באומץ שר האוצר. באנו לשנות ואין ספק ששר האוצר ממקד את האנרגיות והחשיבה סביב מתן פתרונות מידיים לצעירים החיים במדינה הזאת, למי שתורם, עובד ורוצה בית. אמנם מדובר במהלך שעולה למדינה כ-2 מיליארד שקלים בשנה, אך המהלך הזה אומר שהקופה תשרת את צרכי הציבור ולא להיפך. עד עתה היו ניסיונות להוריד את מחירי הדיור ללא הועיל, תקופה בה ביקשו מהציבור סובלנות והקשיחו את התנאים לרכישת דירה. במהלך הנוכחי יש שינוי חשיבה תוך ניסיון לפתור את הבעיה באופן שיבוא לקראת הציבור ששלח אותנו לפתור אותה".

לוי יצחק
לוי יצחק

לוי יצחק: השפעה מיידית

"כמובן שהדרך לאישור עדיין רחוקה. אבל את ההשפעה ניתן יהיה לחוש מידית. מדובר בהליך שעתיד בראשיתו להביא לעצירה מוחלטת של הביקושים, ואפילו לפיצוץ של עסקאות רבות שמצויות כבר בצנרת", מגיב לוי יצחק עורך מחירון הדירות, "לא נראה שמישהו יחפוץ לשלם 18%, שמהוויים סכום מאוד משמעותי, על דירה , שמחר אולי תוזל.

"נכון שמדובר בזוגות צעירים ובהתניות רבות , נכון שקיימת אפשרות שהחוק לא יעבור. אבל ההיתכנות היא לא משהו שמישהו ירצה לסכן . ואם הדירות החדשות יוזלו בסכום כל כך ממשי, סביר להניח שנראה תגובת שרשרת בשוק הדירות מיד שנייה.

"התחרות הינה גורם חיובי, ובמידה ולזוגות הצעירים תיפתח האפשרות לרכוש דירות במחירים אטרקטיביים, (18% זה הרבה כסף כשמדובר בדירה ) הרי שבעלי הדירות מיד שנייה, מעוניינים למכור, יהיו חייבים להתפשר כלפי מטה.

"הדירות הישנות שנמכרות על ידי משפרי הדיור ובאופן טבעי נרכשות על ידי זוגות צעירים יירכשו רק להשקעה על ידי משקיעים. כדאיות הרכישה של זוגות צעירים תהיה מופנית לדירות חדשות בלבד. סביר להניח שדירות אלה יוזלו באופן ממשי מאוד, היצע הדירות להשכרה יגדל ואולי, נראה גם ירידה במחירי הדירות בשכר חודשי".

האם הפצצה שהוטלה על ידי האוצר (הפעם מדובר בפצצה במובן החיובי) אמנם תצא לפועל?

"אין לדעת. אבל ללא ספק היתכנות המהלך עתידה לטלטל את שוק הנדל"ן. נכון שמדובר במהלך שאמור להקל על הזוגות הצעירים. אבל בהמשך, עם הניסיון של שוק דירות יד שנייה להוות אלטרנטיבה, נראה גם הוזלה במחירי הדירות מיד שנייה. התגובה הראשונה תהיה קיפאון. לא מוכנים לקחת סיכון ולרכוש במחירים של היום, כשיש סיכוי למחירים נמוכים יותר מחר. יש לתת למהלך סיכוי".

סביר להניח שכולם ימתינו לבאות?

"הרי חוק כזה לא יעבור בשקט: סביר להניח שיהיה בג"ץ על אפליה. האוכלוסייה שאינה משרתת בצבא ואינה עובדת תתקומם. גם הם ירצו. אבל לבינתיים לא יהיו עסקאות . ואם מישהו יאלץ למכור, הוא יעשה זאת תוך הענקת הנחה ממשית אחרת לא ימצא קונה".

אז אולי באמת נראה  סוף סוף ירידה ממשית במחירים?

"שוק הנדל"ן מצפה לזה, ואולי זה מגיע"

שאול לוטן: אין סיכוי

שאול לוטן
שאול לוטן

שאול לוטן מנכ"ל משולם לוינשטין טוען, כי "על פניו רעיון נהדר אם ייושם… אבל לדעתי אין סיכוי שיצא לפועל משני הטעמים הבאים. ראשית – בג"ץ לא יאפשר זאת מאחר ומדובר בפירוש באפליה שפוגעת בעיקר בערבים ובחרדים. שנית זה מהווה פגיעה ישירה בהכנסות המדינה,  למרות 'הצהרותיה' בפועל פקידי האוצר אינם מתכוונים לזה ואין להם שום כוונה אמיתית  לוותר על הכנסות גבוהות.

"לדוגמה, רק לאחרונה התקיים מכרז בנשר שיצא ללא הגבלת מחיר ל-200 יחידות דיור, התקבלו הצעות בין מיליון וחצי – לארבעה מיליון שקלים למגרש, (לא כולל אגרות פיתוח), המדינה החליטה לא לקבל את ההצעה , וכעבור זמן קצר הוציאה את המכרז מחדש עם מחיר מינימום של 7 מיליון שקלים. מדובר בהוכחה, שבפועל למרות ההצהרות היפות. המדינה מעוניינת  לעלות את המחירים כדי לגייס לקופת המדינה כמה שיותר כסף".

1 Comment

  1. מנצל
    18 במרץ 2014 @ 20:10

    חבל חבל חבל חבל ושוב פעם חבל. אפילו רעיונות טובים בסה"כ, אצל האיש הזה חייבות לקבל גוון "לאומי" מחליא. במקום לרצות להביא לשינוי אמיתי ולהציג פתרון לעם ישראל, חייבים לקעקע על כל דבר את חותמת "מדינת הקסרקטין" המזויפת, שלא רק הולכת ומפלגת את העם ככל שהשנים חולפות גם כנראה תפיל את המעט הזה שעוד מוכנים לעשות בשבילנו שם למעלה. פשוט מכעיס ומדכא.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן