Skip to content

מטוס האימונים הראשון מסדרת הלביא נמסר למשרד הביטחון

טקס הגלילה התקיים היום במפעלי חברת אירמאקי האיטלקית, במעמד ראש מנהל הרכש במשרד הביטחון, תא"ל (מיל') שמואל צוקר, לאחר שבימים שחלפו עבר המטוס טיסת בכורה מוצלחת ראשונה. ישראל הזמינה 30 מטוסי לביא לאימונים והדרכה מתקדמים מדגם M346
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

טקס הגלילה של המטוס הראשון בסדרת הלביא, מטוס האימונים המתקדם שרכש משרד הביטחון עבור חניכי הטייס של חיל האוויר, התקיים היום בפס הייצור של חברת אלניה אירמאקי האיטלקית, שבעיר וארזה. הטקס התקיים במעמד בכירי משרד הביטחון וחיל האוויר, ומנכ"ל אירמאקי ג'יאורדו ג'יאוספה (Giordo Giuseppe). מטוסי הלביא אמורים להחליף את מטוסי הסקייהוק הוותיקים.

לביא - מטוס אימונים מתקדם, מדגם M346, בטקס הגלילה
להביא - מטוס אימונים מתקדם, מדגם M346, בטקס הגלילה

הוקרה למטוס לביא של התעשייה האווירית

מטוס האימונים התקדם החדש של חיל האוויר קיבל את השם לביא, כהוקרה למטוס הקרב לביא, שתוכנן ונבנה בתעשייה האווירית, אך בלחץ האמריקנים נאלצה החברה להפסיק את ייצורו.

שותפים בעסקה

לעסקה שותפות תעשיות מאיטליה, ישראל וארצות הברית. בישראל הוקמה שותפות של התעשייה האווירית ואלביט מערכות. היא הוקמה על מנת לנהל את המערכות הישראליות בפרויקט מטוס האימון המתקדם הזה של חייל האוויר.

ייצור של 1.5 מטוסים בחודש

30 מטוסי אימונים והדרכה מדגם M346 של חברת אירמאקי, רכש מנהל הרכש במשרד הביטחון עבור חיל האוויר הישראלי. המטוסים יסופקו במשך השנתיים הקרובות, על-פי קצב ייצור מוערך של כ-1.5 מטוסים בחודש. שני המטוסים הראשונים צפויים להגיע לישראל בקיץ הקרוב, כשנתיים בלבד ממועד חתימת העסקה.

"קפיצת מדרגה בהדרכת טייסים"

ראש מנהל הרכש במשרד הביטחון, שמואל צוקר: "מטוס הלביא יהווה קפיצת מדרגה בהדרכת טייסי העתיד, ויכשיר אותם לדור הבא של מטוסי הקרב בחיל האוויר. משרד הביטחון פועל לזרז ככל הניתן את אספקת המטוסים. זאת במטרה לאפשר את החלפת מטוסי הסקייהוק הותיקים, המשמשים כבר כ-40 שנה את מערך ההדרכה של חיל האוויר, ולשפר את בטיחותם של חניכי הטיס".

עסקת תמורות

רכש מטוסי האימון הינו חלק מעסקת תמורות ענקית, שנחתמה בחודש יולי 2012 בין ממשלות ישראל ואיטליה. את העסקה הובילו אגפי משרד הביטחון (מנה"ר, מפא"ת, אגפי התקציבים והכספים) וכן משלחת הרכש של המשרד בניו-יורק. במסגרת העסקה חתמה ממשלת איטליה על עסקאות רכש גומלין עם התעשיות הביטחוניות הישראליות, בהיקף של יותר מ-4 מיליארד שקלים. עסקת התמורות, וחוזה אחזקת המטוסים למשך 25 שנה, שנחתם במקביל, צפויים להזרים מיליארדי שקלים לתעשיות הביטחוניות הישראליות, לאפשר פיתוח טכנולוגיות מתקדמות, ולהבטיח את מקום עבודתם של רבים.

העסקה מורכבת מ-4 עסקאות ענקיות, כל אחת בשווי של מאות מיליוני דולרים:

1. העסקה מול חברת אירמאקי – החברה האיטלקית תיקח הלוואה לרכישת המטוסים ומשרד הביטחון יחזיר לה על פני 20 שנה.

2. עסקת המנועים מול חברת הניהול האמריקנית – ייצור המנועים בארה"ב בדולר סיוע. רכש, ייצור, הפעלה ואחזקה ל-25 שנה.

3. עסקת התמורות עם ממשלת איטליה – במסגרת ההסכם תבצע הממשלה האיטלקית רכש גומלין מהתעשיות הביטחוניות הישראליות בהיקף של כ-4 מיליארד שקל (כמיליארד דולר) וצפויה לבצע רכש נוסף במיליארדי שקלים נוספים, לתחזוקת המערכות למשך 25 השנים הבאות.

4. עסקת אחזקת המטוסים – במסגרת ההסכם, חברת אלביט והתעשייה האווירית יתחזקו את המטוסים, יקימו מתקן מאמנים מתקדם (סימולטור) וימכרו למערכת הביטחון שעות טיסה במסגרת חוזה ל-25 שנה. בימים אלה מתקיים משא ומתן מתקדם להשלמת העסקה.

מנכ"ל חברת אירמאקי האיטלקית: "חתמנו על החוזה לפני פחות משנתיים, והיום אנחנו גאים להשיק את המטוס הראשון מתוך שלושים מטוסי M-346 עבור חיל האוויר של ישראל. ישראל מצטרפת לאיטליה, סינגפור ופולין, שרכשו את המטוס. זהו רגע חשוב במיוחד עבורנו, ואנו גאים לחגוג ביחד".

התעשייה האווירית: "אנו שמחים כי הפעילות מתקדמת על פי לוחות הזמנים ושיתוף הפעולה בין אלביט לביננו מוכיח את עצמו ומהווה דוגמא למודל עבודה מוצלח. אנו מצפים כי הפרויקט בהובלת משרד הביטחון וחיל האוויר ימשיך להתקדם על פי התוכנית".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן