Skip to content

ארה"ב לא מוותרת ודורשת התנצלות מפורשת מהשר יעלון

דוברת משרד החוץ האמריקני, ג'ן (ג'ניפר) פסקי: הממשל האמריקני "מאוכזב מכך שטרם קיבל התנצלות. אנו מודאגים מדפוס התנהגותו של יעלון שהערותיו, כמו שהצהרנו כמה פעמים בעבר, לא משקפות את היחסים בינינו לבין ישראל"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אם חשב שר הביטחון, משה בוגי יעלון, כי ריצה את הממשל האמריקני בשיחת ההבהרה שהייתה לו עם מקבילו האמריקני צ'אק הייגל – התברר לו כי טעה טעות קשה מאוד.

"התנצלות תהיה מהלך טבעי". ג'ן פסקי (צילום רשמי, סטייט דיפרטמנט)
"התנצלות תהיה מהלך טבעי". ג'ן פסקי (צילום רשמי, סטייט דיפרטמנט)

דוברת משרד החוץ האמריקני, ג'ן (ג'ניפר) פסקי, התייחסה הערב (ליל שבת), במהלך תדרוך יומי לעיתונאים, לדברים שאמר יעלון בכינוס באוניברסיטת ת"א – דברים שהעלו את חמתו של הממשל בוושינגטון. פסקי אמרה כי הממשל האמריקני "מאוכזב מכך שטרם קיבל התנצלות" והדגישה שלמרות שיתוף הפעולה עם ישראל, שמתקיים כסדרו, "אנו מודאגים מדפוס התנהגותו של יעלון, שהערותיו, כמו שהצהרנו כמה פעמים בעבר, לא משקפות את היחסים בינינו לישראל".

פסקי הוסיפה: "אני חושבת שהבענו בצורה ברורה את חוסר הנחת שלנו לגבי דבריו, ואני חושבת שהתנצלות תהיה מהלך טבעי במקרה הזה".

 קודם לכן הבהירו גורמים בכירים בממשל האמריקני כי "השר יעלון לא הציע כל התנצלות בפני המזכיר הייגל או גורם אחר בממשל על הערות הפוגעניות והמאכזבות שלו, שלא משקפות את עומק שיתוף הפעולה הביטחוני והקשר המתמשך בין ארצות הברית לישראל".

משה (בוגי) יעלון. ממשיך להרגיז את האמריקנים (צילום: דן בר דוב)
משה (בוגי) יעלון. ממשיך להרגיז את האמריקנים (צילום: דן בר דוב)

בשיחתו עם שר ההגנה הייגל, ביום חמישי בלילה, טען השר יעלון: "בדבריי לא הייתה כל התרסה או ביקורת או כוונה לפגוע בארצות הברית או ביחסים איתה. יש חשיבות עליונה ליחסים האסטרטגיים בין המדינות, כמו גם ליחסים האישיים ולאינטרסים ההדדיים. אני מעריך מאוד את היחסים בכל הרמות בין ישראל לארצות הברית בכלל ובין מערכות הביטחון בפרט. יש לי הערכה עמוקה מאוד ליחסים בין המדינות ולך באופן אישי. הערכתי מאוד את היחסים הללו עוד כרמטכ"ל ואני מעריך אותם היום מאוד כשר הביטחון, ומכיר את מלוא עומקם וחשיבותם. יש לי מחויבות מלאה ליחסים האלו ולשיתוף הפעולה בין ישראל לארצות הברית בכל צורה שהיא".

על פי ההודעה שיצאה מלשכת שר הביטחון ינה לו מזכיר ההגנה הייגל אמר: "אני מודה לך על ההבהרה. אני מכיר בכך שחלק מהדברים הוצאו מהקשרם. אני מעריך את היחסים האישיים בינינו ואת היחסים בין המדינות, ומעריך את דבריך על המחויבות ליחסים אלו". אולם חיש מהר התברר כי הממשל האמריקני כלל אינו מרוצה מהשיחה שניהל יעלון עם הייגל ומהסבריו.

אין זו הפעם הראשונה שיעלון מסתבך עם הממשל האמריקני. בינואר, האשים יעלון את שר החוץ ג'ון קרי ב"משיחיות אובססיבית". אז פרסם יעלון הודעת התנצלות על השתלחותו בקרי, שנוסחה עם ראש הממשלה נתניהו, ובה הבהיר כי "ישראל וארצות הברית שותפות למאמץ לקידום המשא ומתן לשלום בין ישראל לפלסטינים בהובלת מזכיר המדינה קרי. אנחנו מעריכים את מאמציו הרבים של מזכיר המדינה למטרה זו".

בדברים שאמר באוניברסיטת ת"א ואשר קוממו עליו את האמריקנים,  מתח שר הביטחון ביקורת חריפה על התנהלות הממשל האמריקני בסוגיה האיראנית ואף רמז שנשיא ארה"ב ברק אובמה מעדיף לגלגל את תפוח האדמה הלוהט למי שיחליף אותו בבית הלבן. "אנשים יודעים שאיראן מרמה", אמר יעלון. "אבל אנשי מערב שבעים מעדיפים לדחות את העימות. אם אפשר לשנה הבאה, או לקדנציה שאחריי, אבל בסוף זה מתפוצץ".

הוא האשים את ארה"ב בחולשה, גם בזירת אוקראינה ואמר כי ארצות הברית "משדרת חולשה" בזירות שונות בעולם. בהתייחסו למערכת היחסים המדינית־ביטחונית בין ישראל לארצות הברית, טען כי "צריך לראות את הסיוע הצבאי האמריקני לישראל בפרופורציה" וכי "לא מדובר בטובה אמריקנית, אלא באינטרס".

דבריו אלה הביאו את הממשל האמריקני לתקוף אותו באופן אישי ובחריפות חסרת תקדים. בממשל האשימו את יעלון בחבלה מכוונת ביחסים בינה לבין ישראל והתקוממו בעיקר נוכח הביקורת שמתח יעלון על ההתנהלות בעניין המשבר באוקראינה ועל כך שהביע חוסר הערכה כלפי הסיוע הביטחוני לישראל.

"נדהמנו מהערות שר הביטחון, המטילות ספק במחויבותו ליחסי ישראל ארצות הברית", נמסר בתגובת הממשל בוושינגטון. "מדובר בדפוס מטריד, שבו שר הביטחון מביע זלזול בממשל האמריקני ומעליב את פקידיו הבכירים ביותר. לאור המחויבות חסרת התקדים של הממשל הזה לביטחונה של ישראל, אנו תמהים מדוע שר הביטחון נראה נחוש לחתור תחת יחסים אלה".

השר נפתלי בנט פרסם בעמוד הפייסבוק שלו, דברי תמיכה בשר הביטחון יעלון. "המתקפה התקשורתית על שר הביטחון וצמרת צהל היא מיותרת ובעיקר מוטעית, ועד עכשיו אין מי שאומר: די. מספיק", כתב. "בוגי הוא שר בטחון טוב מאד, שפיו וליבו שווים, גם אם עמדותיו אינן עמדות פרשנים כאלה ואחרים. (וטוב שכך).

"בשנה האחרונה השקט והעבודה העניינית חזרו למערכת הביטחון. מדינת ישראל השיבה לעצמה את ההרתעה. היום כולם יודעים שלא נהסס לפעול בעומק האויב, כדי לגדוע את ידי אויבינו. מערכת המודיעין שלנו עוברת מהפיכה של ממש. יכולות חדשות ונועזות. בתוך ים המזרח התיכון הסוער, ניצבת ישראל כמגדלור של יציבות. לפעמים אפשר וצריך להגיד גם מילה טובה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן