Skip to content

ככה מענישים בצרפת נבחרי ציבור

מבט על התוצאות בבחירות המקומיות עיר אחר עיר קצת מפחיד: החזית הלאומית נמצאת במרכז הבמה ב-229 רשויות, הסוציאליסטים בפאניקה ומציעים "חזית רפובליקנית" שתעמוד מול הימין הקיצוני, הגוליסטים מסרבים. מה שאומר שהסיבוב השני יאלץ את הסוציאליסטים לבלוע את הצפרדע ולהצביע בהרבה מאוד מקומות עבור הגוליסטים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
להגן על ילדינו מהשנאה - כרזה כנגד החזית הלאומית שהופצה במארסיי (צילום: עמית מנדלזון)
להגן על ילדינו מהשנאה - כרזה כנגד החזית הלאומית שהופצה במארסיי (צילום: עמית מנדלזון)

הסיבוב הראשון של הבחירות המקומיות בצרפת הסתיים במכה קשה לסוציאליסטים ולשמאל הצרפתי (שכמובן התפצל לכמה וכמה מפלגות דקה לפני הבחירות). הבוחרים הענישו את הסוציאליסטים באחוז הצבעה נמוך במיוחד – רק 46% מבעלי זכות ההצבעה התייצבו בקלפי, שיא שלילי מרשים במיוחד.

המכה עבור הסוציאליסטים היתה קשה במיוחד, ורבים ממועמדיהם לא יתייצבו אפילו לסיבוב השני שכן המנצח האמיתי בבחירות הללו הוא מרין לה פן והחזית הלאומית שתתייצב עם מועמדיה לסיבוב השני ב-229 רשויות וערים.

הסיפור הגדול הוא דווקא דרום צרפת, בה שלוש ערים מצאו עצמן בבוקר שאחרי הבחירות כשמועמד הימין הקיצוני מנצח את הסיבוב הראשון. אין לזה משמעות רבה כי לצרפתים יש מסורת של "להתעורר לסיבוב השני", אבל את הנזק שגרמה מדיניות ה"אל תעשה מה שהבטחת" של פרנסואה הולנד חזרה כמו בומרנג וחבטה במפלגה הסוציאליסטית בעוצמה.

מימין לשמאל - המועמדים במארסי: מנוצ'י (סוציאליסטים), רבייר (החזית הלאומית), גודה (UMP) - (צילומים: עמית מנדלזון)

זה לא שהסוציאליסטים לא ציפו לעונש, כולם היו מוכנים, אבל למכה שכזו הם באמת לא ציפו והסיפור האמיתי מתגלם בעיר השניה בגודלה בצרפת – מארסיי.

שלוש קדנציות שולט בעיר ז'אן קלוד גודה, סגן נשיא הסנאט הצרפתי, חבר ותיק במפלגה הגוליסטית ה-UMP. את הקדנציה האחרונה הוא הרוויח בקושי אחרי מאבק שהסתיים בהפרש של כמה מאות קולות בלבד. הפעם הציבו מולו הסוציאליסטים את כל התותחים הכבדים. הידיעה כי הם עומדים לאבד כמה וכמה מוקדי כוח גרמה להם לצפות לחולל שינוי דווקא במארסי. מועמד הסוציאליסטים, פטריק מנוצ'י, איננו אמנם בעל כריזמה רבה במיוחד אבל הוא פיגורה מוכרת ושימש כראש עירייה של הסקטור הראשון (סקטור הוא שני רבעים). תוצאות הבחירות היכו בו קשה כל כך שספק אם הוא יחזור לתפקידו. שלא לדבר על העובדה שלראשות העיר עצמה הוא אפילו לא יתייצב לסיבוב השני.

הבחירות במארסיי (צילום: עמית מנדלזון)
הראו לסוציאליסטים את הדרך החוצה. הבחירות במארסיי (צילום: עמית מנדלזון)

ראש העירייה היוצא יתמודד מול נציג מפלגת הימין הקיצוני, סטפן רבייר, כשמנוצ'י המוכה יאבק קשות כדי לזכות מחדש לפחות בעיריית הסקטור שלו, שגם בו הוא לא זכה להרבה נחת.

מבט על התוצאות עיר אחר עיר קצת מפחיד. החזית הלאומית נמצאת במרכז הבמה ב-229 רשויות, הסוציאליסטים בפאניקה ומציעים "חזית רפובליקנית" שתעמוד מול הימין הקיצוני, הגוליסטים מסרבים. מה שאומר שהסיבוב השני יאלץ את הסוציאליסטים לבלוע את הצפרדע ולהצביע בהרבה מאוד מקומות עבור ה-UMP,

אבל אם מסתכלים על אחוז ההצבעה הנמוך ואחוז הבוחרים שבחרו בחזית הלאומית מגלים שהם לא ממש זכו לגידול באחוזים. מבנה שיטת הבחירות הצרפתית יבטיח שבסיבוב השני הם יוחזרו לגודלם האמיתי.

המסר האמיתי הוא לפרנסואה הולנד ולסוציאליסטים: הבטחת שינוי? תקיים! לא תקיים – נבעט לך בישבן. ובעיטה כמו שחטפו הסוציאליסטים אתמול הוא יזכור עד סוף הקדנציה שלו

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן