Skip to content

הנשיא בטקס לנרצחי השואה בווינה: מדינת ישראל היא הניצחון

בנאומו אמר הנשיא פרס: "הכיכר בה אנו עומדים היתה לב הקהילה היהודית התוססת. עם הטרגדיה הנוראית של השואה, איבדנו תרבות, שורשים ומורשת שאין דומה לה. מ-176,000 יהודי וינה, נשארו רק 5,000". נשיא אוסטריה, היינץ פישר: "אוסטריה עברה תהליך עמוק במודעות ההיסטורית של השואה - מהדחקה להנצחה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"מדינת ישראל היא הניצחון – מצבה חיה לששת מיליון אחינו ואחיותינו". כך אמר נשיא המדינה שמעון פרס, בטקס זיכרון שנערך לזכר קורבנות השואה, באנדרטת השואה שבלב ה"יודנפלאץ" – "כיכר היהודים" המרכזית בווינה. בטקס השתתף גם נשיא אוסטריה, היינץ פישר.

בנאומו אמר הנשיא פרס: "הכיכר בה אנו עומדים היתה לב הקהילה היהודית התוססת. עם הטרגדיה הנוראית של השואה, איבדנו תרבות, שורשים ומורשת שאין דומה לה. מ-176,000 יהודי וינה, נשארו רק 5,000 לאחר הפרק השחור של השואה. את ביקורי הממלכתי באוסטריה אני פותח בהרכנת ראש בפני זיכרונם וכבודם של אלפי יהודי אוסטריה שנשלחו למחנות המוות מוינה. מדינת ישראל היא הניצחון – מצבה חיה לששת מיליון אחינו ואחיותינו, והבטחה לכבודם של ניצולי האיבה. מדינת ישראל היא תקווה לעתידו של העם היהודי. לרגע אחד אסור לנו לסגת מהמאמץ המשותף לעקור שנאה ועימותים".

את דבריו סיים הנשיא בתפילת "קדיש" לזכר קורבנות השואה וההרג הנאצי. 

הנשיא ונשיא אוסטריה בטקס זיכרון לקורבנות השואה בכיכר היודנפלאץ בווינה (צילום: מארק ניימן, לע"מ)
הנשיא פרס ונשיא אוסטריה (יושב מימין) בטקס זיכרון לקורבנות השואה בכיכר היודנפלאץ בווינה (צילום: מארק ניימן, לע"מ)
(צילום: מארק ניימן, לע"מ)
הנשיא נוחת בווינה (צילום: מארק ניימן, לע"מ)

נשיא אוסטריה, היינץ פישר, נשא גם הוא דברים בטקס והתייחס לזיכרון השואה באוסטריה ואמר: "היודנפלאץ הייתה עדה לפרק שחור בהיסטוריה של אוסטריה, והיא גם עדה לדרך בה אוסטריה זוכרת את השואה. עלינו להודות כי הדרך בה אוסטריה התמודדה עם תקופת הנאצים, הייתה מלווה תקופה ארוכה בשתיקה קשה. בעשרים וחמש השנים האחרונות אוסטריה עברה תהליך עמוק במודעות ההיסטורית של השואה – מהדחקה להנצחה. אוסטריה כיום מקבלת את האחריות המשותפת לפשעי הנאצים, בשנים האחרונות ננקטו באוסטריה מספר רב של צעדים לזיכרון וכדי להבטיח לדורות הבאים כי לעולם לא עוד. המקום בו אנו עומדים לזכרם של 65 אלף הקורבנות האוסטרים של השואה הוא ביטוי לאחריות שאנו רוכשים לזוועות השואה״.

עם כניסת מטוסו של הנשיא למרחב האווירי של אוסטריה, ליוו אותו מטוסי קרב מדגם "יורופייטר" של חיל האוויר האוסטרי, אשר הוזנקו ללוות את המטוס עד נחיתתו כמחווה ולנשיא ולמדינת ישראל.

מיד עם נחיתתו קיים הנשיא פגישת עבודה מדינית ראשונה עם יו"ר הארגון לביטחון ושיתוף פעולה של אירופה, מר למברטו זנייר, במהלכה דנו השניים בתפקידה המשמעותי של אירופה בהחלת היציבות במזרח התיכון. הנשיא עדכן את זנייר על המאמצים לקידום תהליך השלום ואמר:  "המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים נמצא בעיצומו, הצדדים פועלים מסביב לשעון במאמצים נרחבים להביא לפריצת דרך, אך התהליך טרם הסתיים. קשה להתגבר על הפערים, ואני מקווה כי היום או מחר תהיה התפתחות חיובית בנוגע למשא ומתן. לארגונכם תפקיד מרכזי לשמירת היציבות במזרח התיכון כולו, ליציאה מהעוני, לתרום לשגשוג ולכלכלת כל עמי האזור".

יו"ר אבש"א, למברטו זנייר, השיב לנשיא: "הארגון לביטחון ושיתוף פעולה אזורי מברך על המאמצים במשא ומתן וישמח לכל התקדמות במשא ומתן בין ישראל לפלסטינים. אנו מפתחים רעיונות ופתרונות לשיתוף פעולה במזרח התיכון. אבש"א רואים בישראל בישראל מקור חשוב לשיתוף פעולה לקידום הביטחון והכלכלה במזרח התיכון".

מטרת הארגון לביטחון ושיתוף פעולה באירופה (OSCE) היא הבטחת יציבות באזור, מניעת סכסוכים, ניהול משברים ושיקום לאחר עימות. 56 המדינות החברות בארגון הן מדינות אירופה, הקווקז, מרכז אסיה וצפון אמריקה, וזאת כתוצאה מתחילתו ההיסטורית של הארגון ככלי לדיאלוג בין גושי בתקופת המלחמה הקרה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן